عصر خودرو

قیمت جهانی طلا تحت تاثیر سیاست های اقتصادی ترامپ؛

۴ عامل تاثیر گذار در رونق بازار طلا

عصر بازار- تحلیلگران اقتصادی فوربس بر این باورند که قیمت جهانی طلا در نهایت تحت تاثیر سیاست های اقتصادی و مالی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا با افزایش روبرو خواهد شد.

۴ عامل تاثیر گذار در رونق بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که بانکهای مرکزی جهان از جمله آمریکا همچنان به اتخاذ سیاست های پولی با هدف تقویت رشد اقتصادی ادامه خواهند داد و این مساله از یک سو موجب تقویت شاخص سهام می شود.

بر اساس این گزارش، بانکهای مرکزی جهان برای کاهش ریسک نوسانات ارزی، همچنان به خرید طلا ادامه خواهند داد و این عامل می تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا در ماه های آینده داشته باشد.

عامل مهم دیگری که برای نوسانات قیمت طلا مهم خواهد بود، احتمال دستکاری بیشتر چین در نرخ ارز است. چین از اوایل 2014 در برنامه خود برای افزایش ارزش یوان در برابر دلار تجدیدنظر کرده و این مساله مخالفت شدید کشورهای غربی را به همراه داشته است.

مشکلات اقتصادی چین در ماه های گذشته علت اصلی این تصمیم بوده است.

عامل سوم و تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا، نوسانات ارزش دلار آمریکا خواهد بود. با توجه به سیاست های پولی انبساطی ژاپن و اروپا ، به نظر می رسد ارزش دلار در برابر ین و یورو همچنان تقویت خواهد شد.

نگرانی های مربوط به وضعیت سیاسی منطقه یورو نیز عامل مهم دیگری است که بر قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود. انتخابات مهم آلمان فرانسه در پیش است و ایتالیا نیز همچنان با بی ثباتی سیاسی روبرو است.

عامل مهم دیگری که می تواند تاثیرات زیادی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد، سیاست های اقتصادی و مالی ترامپ خواهد بود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اجرای سیاست های ترامپ در نهایت موجب افزایش فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا خواهد شد.

اگر فدرال رزرو آمریکا هماهنگ با افزایش نرخ تورم ، نرخ بهره را افزایش ندهد ، این به معنای منفی شدن نرخ بهره واقعی است و می تواند در نهایت منجر به رشد تقاضا و قیمت جهانی طلا شود.

اجرای سیاست های اقتصادی ترامپ از سوی دیگر موجب افزایش بدهی و کسری بودجه آمریکا خواهد شد و این عامل تاثیر منفی بر ارزش دلار خواهد داشت. ترامپ قول داده است تا ده سال آینده هزار میلیارد دلار برای زیرساختهای اقتصادی آمریکا هزینه کند.

برچسب ها