عصر خودرو

یک اقتصاددان مطرح کرد

برای لمس کردن رشد اقتصاد باید اشتغال و درآمد ایجاد کرد

عصر بازار- مدیر گروه های پژوهشی برنامه و بودجه و اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک با تایید نرخ رشد اقتصادی ٧.٤ درصدی اقتصاد گفت: برای آنکه مردم رشد اقتصادی را احساس کنند باید ساختار اقتصاد به سمت ایجاد شغل و درآمد برود.

برای لمس کردن رشد اقتصاد باید اشتغال و درآمد ایجاد کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمید رضا برادران شرکا با بیان اینکه کشور برای اشتغالزایی و رونق کسب و کار به 1000  میلیارد تومان منابع نیاز دارد، ‌ اظهار کرد: حداقل 700 میلیارد تومان از این اعتبار باید از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود.

وی پسا برجام را فرصتی طلایی برای بازیگری ایران در عرصه جهانی دانست و گفت: با این حال سیستم بانکی، بیمه‌ای، اداری و سرمایه‌گذاری ما با داشتن قوانین و مقررات دست و پاگیر هنوز آمادگی بین المللی شدن را ندارد و می‌توان گفت اگر چه شرایط لازم فراهم شده ولی شرایط کافی مهیا نیست.

به اعتقاد این اقتصاددان بیشتر موانعی که بر سر راه توسعه در کشور وجود دارد، داخلی و خود ساخته است.

مدیر گروه های پژوهشی برنامه و بودجه و اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک که در جلسه هم اندیشی مدیران و کارآفرینان مدرسه عالی کسب و کار ماهان سخن می‌گفت، ‌با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت گذشته، اظهار کرد: در شرایط بلاتکلیفی درآمد نفتی که بین النسلی است و به گروه خاصی تعلق ندارد، سازمانی که وظیفه نظارت بر عملکرد و استفاده درست از این منابع را بر عهده داشت، منحل شد.

برادران شرکا درباره تحقق رشد اقتصادی 7.4 درصدی گفت: این رشد اتفاق افتاده است اما باید دید چقدر مولد بوده است و تا چه میزان توانایی اشتغالزایی دارد. آنچه مسلم است ساختار اقتصاد باید با ایجاد شغل و درآمد، مولد و اشتغالزا شود تا با توزیع مناسب درآمد، مردم رشد اقتصادی را احساس کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: سرمایه گذار خارجی، مدیریت، بازار، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی، امنیت و پول به همراه می آورد و ما می‌توانیم با استفاده از تجربیات سایر کشورها مثل هند که شرط ورود سرمایه گذار خارجی انتقال تکنولوژی ظرف 10 سال است و پیاده سازی آن در کشور اقتصاد را از رکود نجات دهیم.

وی همچنین به برخی از محورهای سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت: در این سند اقتصاد دانش بنیان، رشد مستمر و پایدار، امنیت انسانی، آمایش سرزمین و عدالت اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است وچنانچه در برنامه ششم، اشتغال محور توسعه باشد با سرمایه‌گذاری مولد در فضای مناسب پسا برجام، شغل ایجاد شده و به رشد اقتصادی مطلوب می رسیم.

برادران شرکا با بیان اینکه دولت باید وظایف حاکمیتی داشته باشد نه مداخله‌گری، خاطرنشان کرد: دولت کارفرمای خوبی نیست ولی بخش خصوصی هم هنوز آمادگی برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور را ندارد و دولت باید با تسهیل گری و بدون مداخله با واگذاری امور به بخش خصوصی به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود بپردازد.

در ادامه این جلسه، سید مصطفی صفاری - استاد دانشگاه - رشد اقتصادی 7.4 درصدی را نفتی دانست و گفت: در دولت گذشته به دلیل تحریم  و  فروش اندک نفت، رشد اقتصادی منفی داشتیم که با برداشته شدن تحریم‌ها و امکان فروش بیشتر نفت در این دولت به رشد 7.4 درصدی رسیدیم اما معتقدم به علت نفتی بودن و غیر مولد بودن پایدار و یا عملیاتی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: این رشد اقتصادی، اشتغالی نیست و برای اشتغالزایی به جای شورای اشتغال باید شورای سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه اشتغال نباید دولتی دیده شود، افزود: متاسفانه اقتصاد ایران چابک نیست و بهره وری هم وجود ندارد در صورتی که اقتصاد دولتی باید کوچک شود و فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی سپرده شود تا اشتغال در کشور رونق بگیرد.

به اعتقاد صفاری اصل ٤٤ با اقتصاد دولتی اجرایی نمی‌شود.

برچسب ها