عصر خودرو

حرکت به سوی شفافیت و صادرات ریالی نفت خام با فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی

عصر بازار- عرضه نفت کوره در رینگ صادراتی بورس انرژی، علاوه بر ایجاد شفافیت، به متنوع شدن شیوه‌ فروش فرآورده‌های نفتی می‌انجامد و زمینه عرضه نفت خام صادراتی در این بورس و تسویه ریالی وجوه مربوط به آن در کشور فراهم می‌کند.

حرکت به سوی شفافیت و صادرات ریالی نفت خام با فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاهخبری«عصر بازار» به نقل از فارس، چهارم شهریور 1394مقدار ٣٥ هزار تن نفت کوره برای نخستین بار در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه و فروخته شد.

    این محموله نفت کوره از سوی شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و برای تحویل در اسکله بندر شهید رجایی بندرعباس عرضه شد و تسویه آن به صورت ریالی صورت گرفت. اخیرا سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که برنامه ریزی لازم برای عرضه دو هفته یک بار محموله‌های 35 هزار تنی نفت کوره در رینگ صادراتی بورس انرژی صورت گرفته است و این کار ادامه خواهد داشت.

    علیرضا کهزادی در این زمینه نوشت: همزمان با این تحولات در زمینه نفت کوره، مدیرعامل بورس انرژی وعده عرضه نفت و میعانات گازی را در رینگ صادراتی در آینده نزدیک داده است. درباره این اقدام های بورس انرژی دو نکته قابل طرح است:

    1- آغاز عرضه نفت کوره صادراتی در بورس، اولین اقدام وزارت نفت برای متنوع‌سازی روش‌های صادرات فرآورده‌های نفتی اصلی با استفاده از این ابزار است. این اقدام نه تنها به افزایش صادرات این فرآورده‌ها می‌انجامد، بلکه فرآیند قیمت‌‌گذاری و فروش آن‌ها را نیز شفاف می‌کند.

    این اقدام می تواند با از بین بردن ابهام موجود درباره رانت‌دهی وزارت نفت به برخی افراد و شرکت‌های خاص برای صادرات این فرآورده‌های نفتی، فضای سالم و شفافی را برای حضور فعالانه بخش غیردولتی در این بخش فراهم آورد. همچنین با توجه به کاهش مصرف گازوئیل و گازمایع با افزایش تولید گاز و جایگزینی آن در نیروگاه‌ها و بخش خانگی، کشورمان در سال‌های آتی با حجم قابل توجهی مازاد گازمایع و به خصوص گازوئیل روبرو خواهد شد. بنابراین استفاده از توان بخش غیردولتی در صادرات این فرآورده ها با استفاده از ابزارهایی مانند بورس انرژی از ضرورت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

    2- عرضه موفقیت آمیز نفت کوره در رینگ صادراتی بورس انرژی می تواند فضای مناسبی برای عرضه نفت خام صادراتی کشور در بورس انرژی و تسویه وجوه آن به صورت ریالی فراهم کند. در این صورت، بند 13 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده از توان بخش غیردولتی برای فروش نفت کشور و متنوع‌سازی روش‌های فروش آن نیز محقق خواهد شد.

    این اقدام می‌تواند با ایجاد شفافیت در فرآیند قیمت‌گذاری و فروش نفت خام کشور، امضاهای طلایی مفسده خیز فعلی را در زمینه فروش نفت کشور از بین ببرد. به علاوه، تسویه ریالی وجوه مربوط به صادرات نفت خام کشور می تواند وابستگی اقتصادی به دلار را به مرور کاهش دهد و زمینه تحریم‌های پولی غرب را از بین ببرد.

    برچسب ها