عصر خودرو

لغو تحریم‌های ایران اقتصاد دنیا را تکان داد

عصر بازار- روزنامه اکونومیک تایمز هند از لغو تحریم‌های ایران به عنوان یکی از پنج رویدادی نام برد که اقتصاد دنیا را در سال ۲۰۱۶ تکان داد.

لغو تحریم‌های ایران اقتصاد دنیا را تکان داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، اکونومیک تایمز در این گزارش از سقوط بازار بورس چین و کاهش ارزش یوآن، کاهش سقف تولیدات کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان 4 اتفاق دیگری نام برده است که موجب دگرگونی اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی شده‌اند.

اکونومیک تایمز نوشت: به هم پیوستگی روز افزون دنیا موجب شده است کشورها نسبت به اتفاقاتی که در کشورهای دیگر روی می‌دهد، آسیب پذیرتر شوند؛ به طوریکه اکنون و هفت سال بعد از اینکه بحران وام‌های بی‌پشتوانه آمریکا تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داد، جهان شاهد رخدادهای خوب و بدی بود که بر اقتصاد تمامی کشورها تأثیر گذاشت.

این روزنامه ادامه داد: توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران بر اقتصاد دنیا اثرگذار بود؛ به طوریکه ایران اکنون می‌تواند درآمد خود از صادرات نفت را در سال آینده تا 10 میلیارد دلار افزایش دهد، اتحادیه اروپا محدودیت‌های تجارت با ایران را برداشته است و آمریکا نیز بیش از این تحریم‌ها علیه ایران به خصوص در بخش بانکی را اعمال نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ایران هم اعلام کرده است مبلغ30 میلیارد دلار ذخایر ارزی بلوکه شده کشور در حساب‌های سراسر دنیا، بازگردانده خواهد شد.

اکونومیک تایمز در خاتمه این گزارش خاطرنشان کرد: اما لغو تحریم‌ها برای هند اگرچه موجب افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور می‌شود؛ اما بر صادرات اقلام کشاورزی هند به ایران اثر عکس خواهد داشت چرا که ایران اکنون بازار وسیع‌تری برای خرید در اختیار دارد.

برچسب ها