عصر خودرو

نایب رییس اتاق ایران:

شرایط بازار باید نرخ ارز را تعیین کند

عصر بازار- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران گفت: اعتقادی به تعیین عدد مشخص برای ارز ندارم، بلکه شرایط بازار می تواند قیمت ها را مشخص کند.

شرایط بازار باید نرخ ارز را تعیین کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دولت یازدهم در لایحه بودجه 1396 که به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده، نرخ دلار را بر مبنای 33 هزار ریال ( 3300 تومان) در نظر گرفته است.
برخی کارشناسان براین باورند که دولت باید هرچه زودتر سیاستگذاری‌های مشخصی در قبال ارز و دلار داشته باشد و برای اجرای وعده تک‌نرخی و واقعی کردن قیمت ارز حرکت کند.
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران، نایب رییس اتاق ایران در این زمینه گفت: سهم عمده بازار درآمدهای نفتی است و دولت می‌تواند روی نرخ ارز سیاستگذاری کند، بنابراین نمی‌توان گفت نرخ ارز را بازار تعیین می کند.
به اعتقاد محمدرضا انصاری، سیاستگذاری ارزی کشور باید در مسیر توسعه صادرات باشد تا تولید کشور رشد کند.
وی اضافه کرد: در یکی دو سال گذشته دولت برای تک‌نرخی کردن ارز احتیاط‌ های زیادی کرده که ضرورتی نداشته است و باعث شد به صادرات و تولید فشار وارد کند.
به گفته انصاری، اکنون همه فعالان اقتصادی معتقدند ارز باید تک‌ نرخی شود و قیمت آن واقعی، اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده که ناشی از یک احتیاط غیرضرور توسط دولت است.
انصاری گفت: چنانچه دولت به دنبال کنترل نرخ ارز است، دستکم اجازه دهد بر اساس قانونی که وجود دارد، عمل شود، زیرا طبق قانونی که در سند چشم‌انداز وجود دارد، باید سالیانه معادل مابه‌التفاوت تورم داخلی و تورم دلار، شاهد افزایش قیمت دلار باشیم اما در عمل دولت قیمت‌ها را پایین نگه داشته و این قانون را اجرا نمی‌کند.
وی افزود: دستکم در این شرایط انتظار می رود کنترل به سویی باشد که قدرت رقابت اقتصادی و صادراتی را از دست ندهیم؛ زیرا تورم در شرایطی که قیمت ارز ثابت بماند، موجب کاهش رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود و این اتفاق درستی نیست.
وی اضافه کرد: امروزه بسیاری از کشورها مانند چین به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده جهان‌، قیمت ارز را پایین نگه می‌دارند که قدرت صادرات و رقابت ایجاد کنند و نتیجه این می‌شود که ذخیره ارزی این کشور به بالای سه هزار میلیارد دلار برسد.

برچسب ها