عصر خودرو

بلومبرگ:

عربستان طی ۱۰ سال ۴۹ درصد از سهام آرامکو را می‌فروشد

عصر بازار- در حالی که عربستان با مشکلات اقتصادی زیادی درگیر است، بلومبرگ اعلام کرد: دولت عربستان طی ۱۰ سال آینده حدود نیمی از بزرگترین شرکت نفتی جهان را می‌فروشد.

عربستان طی ۱۰ سال ۴۹ درصد از سهام آرامکو را می‌فروشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روزنامه الاقتصادیه عربستان از برنامه دولت سعودی برای واگذاری 49 درصد از کل سهام شرکت نفتی آرامکو این کشور خبر داد.

براساس اعلام منابع آگاه واگذاری سهام شرکت آرامکو به عنوان بزرگترین شرکت نفتی جهان طی 10 سال آینده و به صورت پله‌ای انجام خواهد شد.

این اقدام بخشی از سیاست جانشین ولیعهد عربستان برای گوناگون‌سازی منابع درآمد سعودی‌ها است. قرار است در اولین اقدام 5 درصد کل سهام آرامکو در سال 2018 عرضه شود.

دولت عربستان امیدوار است بتواند با عرضه سهام آرامکو 100 میلیارد دلار نقدینگی حاصل کند.

قرار است صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان از این پول برای دگرگون‌سازی منابع درآمدی این کشور استفاده کند.

به گفته جان اسفاکیاناکیس مدیر بخش تحقیقات اقتصادی مؤسسه گلف ریسرچ سنتر، رساندن حجم سهام واگذار شده آرامکو از 5 درصد به 49 درصد افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود در صورتی که این اقدام به صورت تدریجی و در طول 10 سال و در واگذاری‌‌های کوچک انجام شود این مسئله ممکن خواهد بود.

گفته شده است صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان پول فروش 49 درصد از سهام آرامکو را به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی اختصاص دهد.

قرار است این صندوق نقش قابل توجهی در تأمین بودجه مورد نیاز دولت عربستان طی سال‌های آینده ایفا کند.

برچسب ها