عصر خودرو

کارشناسان وال استریت پیش‌بینی کردند:

کاهش بیشتر قیمت طلای جهانی در هفته جاری

عصر بازار- در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران، شمار کسانی که نسبت به حرکت قیمت طلا در هفته جاری بدبین بودند، اندکی بیشتر بود.

کاهش بیشتر قیمت طلای جهانی در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری، 17 معامله گر و تحلیلگر وال استریت شرکت کردند که از میان آنها شش نفر یا 35 درصد افزایش قیمت طلا و هفت نفر یا 41 درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و چهار نفر یا 24 درصد نظری نداشتند.

در این بین، 402 نفر در نظرسنجی سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، 139 نفر یا 35 درصد رشد قیمت طلا و 186 نفر یا 46 درصد کاهش بیشتر قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه 77 نفر یا 19 درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی قبلی کیتکونیوز برای هفته گذشته، 56 درصد از سرمایه گذاران کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند در حالیکه 44 درصد از کارشناسان وال استریت انتظار داشتند طلا بهبود پیدا کند. هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار نیویورک 2.90 دلار یا 0.3 درصد افزایش نشان داد و در 1133.60 دلار بسته شد با اینهمه برای کل هفته 0.3 درصد کاهش قیمت داشت که هفتمین کاهش هفتگی متوالی بود. روند کاهش طلا در هفت هفته گذشته طولانی‌ترین کاهش هفتگی در بیش از 12 سال گذشته به شمار می رود.

خروج سرمایه گذاران از صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت طلا و دورنمای تسریع افزایش نرخهای بهره آمریکا باعث شده قیمت طلا از اوایل نوامبر بیش از 200 دلار کاهش پیدا کند. ذخایر طلای صندوقهای سرمایه گذاری در یک ماه گذشته کاهش روزانه متوالی داشته است. طبق آمار بلومبرگ، ذخایر طلای صندوقهای سرمایه گذاری روز پنج شنبه 3.92 تن کاهش یافت و به 1779.3 تن رسید.

بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد سه دور افزایش نرخهای بهره در سال 2017 را پیش بینی می کند. آماری که روز پنج شنبه رشد سریعتر تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم را نشان داد، از تصمیم بانک مرکزی حمایت می کند.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری این فلز را افزایش داده و به جذابیت سرمایه‌گذاری در آن که بازدهی ندارد، لطمه می‌زند.

به گفته میهیر کاپادیا، مدیرعامل "سان گلوبال اینوستمنت"، طلا با فشار نزولی بیشتری مواجه است زیرا در فضای نرخهای بهره بالاتر و رشد بازده اوراق قرضه نگهداری این فلز هیچ سودی برای سرمایه گذاران ندارد.

سال 2016 سال متغیری برای طلا بود در حالیکه این فلز در نیمه اول سال تحت تاثیر نگرانیها نسبت به رکود جهانی، ریزش بازارهای مالی و به تاخیر افتادن افزایش نرخهای بهره آمریکا، بزرگترین رشد قیمت در چهار دهه گذشته را داشت اما از زمانی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، به دلیل خوش بینی معامله گران و سرمایه گذاران نسبت به سیاستهای مالی وی برای رشد اقتصادی بالاتر و صعود دلار، عمده رشد قیمتی که از ابتدای سال داشت را از دست داد با اینهمه همچنان حدود شش درصد رشد برای کل سال 2016 نشان می‌دهد که نخستین رشد سالانه از سال 2012 خواهد بود.

به گفته اریک تاتجی، استراتژیست بازار در شرکت "آر جی او فیوچرز"، روند حرکت طلا تغییر کرده است. انتظار برای بالاتر رفتن نرخهای بهره، از ارزش دلار حمایت کرده و طلا را تحت فشار نزولی شدیدی قرار می دهد.

معامله گران احتمال افزایش نرخهای بهره در ژوئن سال آینده را 74 درصد ارزیابی می کنند.

به گفته دیوید گاوت، مدیر فلزات ارزشمند در شرکت کارگزاری مارکس اسپکترون، معاملات طلا در آستانه تعطیلات کریسمس ضعیف شدند و انتظار نمی رود تا سال نو تحول جدیدی روی دهد. اما بعضی از معامله گران امیدوار هستند طلا در ژانویه که اغلب ماه خوبی برای این فلز است، افزایش پیدا کند زیرا برخی از خریداران مجددا وارد بازار می شوند و به خرید می پردازند.

همه تالارهای معاملات فلزات ارزشمند و فلزات پایه روز دوشنبه 26 دسامبر به مناسبت جشن کریسمس تعطیل خواهند بود.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو