عصر خودرو

وزیر اقتصاد قرقیزستان خبر داد

فرودگاه «ماناس» آماده ارائه خدمات ترانزیتی به شرکت‌های هواپیمایی ایران

عصر بازار- وزیر اقتصاد قرقیزستان با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی بیشکک- تهران گفت: فرودگاه «ماناس» آماده ارائه خدمات ترانزیتی به شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

فرودگاه «ماناس» آماده ارائه خدمات ترانزیتی به شرکت‌های هواپیمایی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در محل هتل «حیات» شهر بیشکک همایش توسعه همکاری‌های تجاری- اقتصادی اقتصادی قرقیزستان با حضور مقامات دولتی و نمایندگان بخش 2 کشور برگزار شد.

«ارزبیک کاجاشیف» وزیر اقتصاد قرقیزستان در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، اظهار داشت: همایش اقتصادی فعلی یک فرصت مناسب برای تبادل‌نظر درباره راه‌های توسعه همکاری‌های ایران و قرقیزستان است.

توسعه همکاری‌های اقتصادی با تهران برای بیشکک مهم است

وی ادامه داد: ایران دارای اقتصادی مقاوم و دارای جایگاه چهارم در بین کشورهای جهان اسلام و دومین رتبه در آسیای غربی است که این مسئله برای قرقیزستان مهم می‌باشد.

این مقام قرقیز با اشاره به فعالیت کمیسیون بین‌دولتی قرقیزستان و ایران (که در چارچوب آن، راه‌های توسعه همکاری‌ها بویژه در بخش اقتصادی تدوین و بررسی می‌شود)، اظهار داشت: بیشکک برای توسعه همکاری اقتصادی با ایران اهمیت زیادی قائل است.

کاجاشیف افزود: در دوره ژانویه تا اکتبر سال 2016 میزان مبادلات تجاری بین بیشکک و تهران به 12.3 میلیون دلار رسید و در همایش فعلی نمایندگان بخش اقتصادی قرقیزستان آماده شروع مذکرات با طرف‌های ایرانی جهت پایه‌گذاری روابط آتی اقتصادی هستند.

فرودگاه «ماناس» آماده ارائه خدمات ترانزیتی به شرکت‌های هواپیمایی ایران

وی از بخش اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی همچون انرژی، حمل‌ونقل، تدارکات، فرآوری محصولات کشاورزی و گردشگری دعوت نمود و تصریح کرد: فرودگاه «ماناس» می‌تواند پایگاهی برای شرکت‌های هواپیمایی ایران در مسیر چین و کشورهای سواحل اقیانوس آرام باشد ضمن آنکه قرقیزستان برای ارائه خدمات ترانزیتی و مهندسی آماده است.

وزیر اقتصاد قرقیزستان گفت: بیشکک نیز نیاز به استفاده از مسیر ترانزیتی بندرعباس جهت دسترسی به آب‌های آزاد و حمل‌ونقل ارزان دارد.

کاجاشیف اظهار داشت: قرقیزستان علاقمند به تقویت جایگاه خود در بازار محصولات گوشتی ایران از جمله در بخش صادرات گوشت گوسفند است ضمن آنکه چنین محصولات تولیدی قرقیزستان همه استانداردهای حلال را دارند.

حمایت حداکثری بیشکک از سرمایه‌گذاران خارجی

وی با اشاره به اقدامات دولت بیشکک جهت ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاران در این کشور، گفت: قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و این عامل فرصت‌های جدیدی را برای دسترسی به بازار 180 میلیونی این حوزه فراهم می‌سازد.

وزیر اقتصاد قرقیزستان با بیان اینکه برخی محصولات این کشور بدون تعرفه گمرکی به اتحادیه اروپا صادر می‌شوند، ادامه داد: در قرقیزستان یکی از آسانترین شرایط پرداخت مالیات در نظر گرفته شده است.

«غلام‌حسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه ظرفیت همکاری با قرقیزستان بسیار بالاست، اظهار داشت: متأسفانه، تاکنون طرفین نتوانستند تمام این ظرفیت‌ها را به خوبی توسعه دهند.

وی بر تقویت روابط بیشکک و تهران در حوزه‌های گردشگری، محصولات غذایی، کشاورزی، استخراج معادن، فن‌آوری، استخراج طلا، ساخت‌وساز و تولید دارو تأکید کرد.

قرقیزستان پل ارتباطی با اتحادیه اوراسیا باشد

شافعی با بیان اینکه در حال حاضر ایران وارد مرحله جدیدی از توسعه اقتصادی شده است، تصریح کرد: نمایندگان بخش اقتصادی قرقیزستان نیز سعی در استفاده کامل از این فرصت دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نتایج مذاکرات رؤسای جمهور قرقیزستان و ایران، می‌تواند روابط 2 کشور را به سطح جدیدی ارتقاء بخشد.

وی عنوان کرد : اقتصاد هر 2 کشور نسبا آزاد بوده ضمن آنکه امکان تولید برخی محصولات در قرقیزستان و صادرات آنها به دیگر کشورهای اتحادیه اقتصادی اورسیا، برای فعالان اقتصادی جذابیت دارد.

این جلسه به صورت ارتباط مستقیم تجار و نمایندگان بخش اقتصادی ایران و قرقیزستان ادامه یافت.

برچسب ها