عصر خودرو

چینی ها باید در مناقصه شرکت کنند

برگزاری مناقصه های بین المللی برای میدان های یادآوران و آزادگان شمالی

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از برگزاری مناقصه های بین المللی برای توسعه فازهای جدید میدان های نفتی یادآوران و آزادگان شمالی خبر داد و اعلام کرد: شرکت های چینی برای ادامه همکاری باید در مناقصه شرکت کنند.

برگزاری مناقصه های بین المللی برای میدان های یادآوران و آزادگان شمالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایرنا، شرکت های چینی توسعه فازهای نخست میدان های نفتی آزادگان شمالی و یادآوران را در اختیار دارند که نسبت به عملکرد آنها انتقاداتی مطرح است، بنابراین درباره واگذاری فاز 2 توسعه این میدان ها به چینی ها، ابهامات و حاشیه های متعددی وجود دارد.

با توجه به اینکه توسعه فازهای نخست این 2 میدان که جزو بزرگترین میدان های نفتی ایران به شمار می روند، توسط شرکت های چینی انجام شده بر اساس متن قرارداد، برای واگذاری فاز دوم این میدان ها، آنها باید در اولویت قرار بگیرند.

بنابراین باید مذاکرات اولیه با شرکت های چینی انجام و پیشنهادات آنها دریافت شود و در صورت به توافق نرسیدن، مذاکره با سایر شرکت ها انجام شود که گویا، این مذاکرات نتیجه بخش نبوده و قرار است برای توسعه این میدان ها، مناقصه های بین المللی برگزار شود.

«غلامرضا منوچهری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره واگذاری فاز 2 میدان های نفت آزادگان شمالی و یادآوران به شرکت های چینی، گفت: شرکت « سی ان پی سی CNPC» چین تمایل دارد قرارداد توسعه میدان آزادگان شمالی را ادامه دهد اما ما اعلام کرده ایم در صورت تمایل باید در قالب قرارداد جدید همکاری را ادامه داده و در مناقصه شرکت کند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه درباره واکنش چینی ها به این طرح ایران گفت: چینی ها در نهایت این پیشنهاد را پذیرفتند.

وی درباره تکلیف حضور چینی ها در توسعه میدان یادآوران نیز گفت: درباره میدان یادآوران نیز با شرکت سینوپک چین مذاکره شده و قرار است برای توسعه این میدان نیز مناقصه بین المللی برگزار شود.

بر اساس این گزارش، این دو میدان، جزو میدان های نفتی غرب کارون به شمار می روند که در غرب کشور در کنارمرزهای عراق قرار گرفته اند؛ با توجه به سرمایه گذاری هنگفت عراقی ها با کمک شرکت های بین المللی برای بهره برداری از این میدان های مشترک، وزارت نفت، توسعه هر چه سریعتر این میدان ها را جزو اولویت های کاری خود اعلام کرده است.

شرکت نفت چین (سی ان پی سی) هم اکنون در توسعه فاز نخست میدان آزادگان شمالی مشارکت دارد، شرکت سینوپک چین عهده دار توسعه فاز نخست میدان نفتی یادآوران نیز است .

میدان یادآوران، از میدان‌های نفتی مشترک ایران است که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. حجم نفت درجای این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان‌های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.

میدان آزادگان شمالی نیز از جمله میدان های مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است که با بهره‌برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع 150 هزار بشکه نفت خواهد بود.

میدان آزادگان شمالی با مساحت حدود 460 کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در١٢۰ کیلومتری غرب اهواز در مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.

برچسب ها