عصر خودرو

بودجه سال آینده عراق بر مبنای نفت ٤٥ دلاری تنظیم می شود

عصر بازار- وزارت دارایی برای در پیش نویس بودجه دولتی سال ٢۰١٦ این کشور قیمت نفت ٤٥ دلاری را پیشنهاد داده است.

بودجه سال آینده عراق بر مبنای نفت ٤٥ دلاری تنظیم می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از رویترز از بغداد، بر اساس پیش نویس بودجه سال آینده عراق که به صورت آنلاین روی پایگاه اطلاع رسانی وزارت دارایی عراق منتشر شده است، این وزارتخانه بودجه ای به ارزش ١١٣ تریلیون و ٥۰۰ میلیارد دینارعراقی (٩٩ میلیارد و ٦٥۰ میلیون دلار) را با کسری بودجه ٢٩ تریلیون و ٤۰۰ میلیارد دیناری (٢٥ میلیارد و ٨١۰ میلیون دلاری) پیشنهاد داده است.

    پیش نویس بودجه سال ٢۰١٦ عراق بر فرض نفت ٤٥ دلاری تنظیم شده است و میانگین تولید روزانه این کشور سه میلیون و ٦۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است، در حالی که این رقم در بودجه امسال سه میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود.

    فروش نفت خام ٤۰ درصد درآممد ناخالص داخلی و بیش از ٩۰ درصد درآمدهای نفتی و صادرات عراق، دارنده پنجمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان، را شامل می شود.

    ادامه توافقنامه بغداد و اقلیم کردستان عراق بر سر واریز درآمدهای حاصل از فروش نفت خام منطقه کردنشین به خزانه دولت فدرال و اختصاص سهم ١٧ درصدی از بودجه به اربیل  که قرار است بر اساس آن کردستان عراق روزانه ٥٥۰ هزار بشکه نفت را تحویل سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) دهد، در پیش نویس بودجه سال ٢۰١٦ عراق لحاظ شده است.

    با این حال، کردستان عراق از ماه ژوئن مقدار کمتری از حجم توافق شده به دولت فدرال نفت ارسال می کند و فروش مستقل نفت خام اربیل با انتقال از طریق خط لوله به پایانه جیهان ترکیه بیشتر شده است.

    میدانهای نفتی جنوب عراق که ٨٥ درصد نفت خام این کشور از آنها برداشت می شود، از مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش به دور است، اما در پی نصف شدن قیمتهای جهانی نفت خام از پارسال، درآمدهای نفتی این کشور عضو با افت روبرو بوده است.

    برچسب ها