عصر خودرو

کارگزاری بورس تهران عنوان شد

حال بورس از اواخر امسال بهتر می‌شود

سود بالای بانکی بلای جان بازار

عصر بازار- یک کارگزار بورس تهران با بیان اینکه روند بازدهی بازارسهام از اواخر امسال رو به بهبودی می‌رود، عنوان کرد: تا زمانیکه سود سپرده بانکی با نرخ‌های ترجیحی و فراتر از نرخ تورم اسمی است انتظار چندانی برای بازدهی بازارهای موازی نباید داشت.

حال بورس از اواخر امسال بهتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمد کفاش پنجه شاهی با بررسی وضعیت کنونی بازار سهام گفت: با احتساب همه متغیرها و ریسک‌های تاثیر گذار بر بورس می توان انتظار داشت با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال اوضاع بازار در صورتی که اتفاق غیر منتظره ای در سیاست و اقتصاد رخ ندهد بهبود یابد.

    وی افزود: نگاهی به وضعیت بنیادی شرکت ها در سال جاری نشان می دهد که بنگاههای اقتصادی کشور به عنوان نماد اقتصاد کشور از منظر سودآوری به کف خود در پایین ترین حد رسیده اند. این در حالی است که تحلیل ها نشان می دهند که اقتصاد از منظر بنیادی و اقتصادی در سال 95 با حرکت و رونق نسبی روبرو است.

    مدیر عامل کارگزاری کالا سپهر با اشاره به خروج اغلب فروشندگان سهام از بازار عنوان کرد: طی 20 ماه گذشته بازار سهام از آنچه که به عنوان فروشندگان هیجانی و پرحجم سهام از آنها یاد می شد تخلیه شده است و دیگر اصرار فروشنده ها برای عرضه سهام پررنگ نیست.

    از سویی برخی معامله گران و سرمایه گذاران اغلب حقوقی بزرگ با هدف جابجایی دارایی ها در «پرتفوی» اقدام به معاملات کد به کد و یا بلوکی با شرکت های تابعه و نیز تهاتر سود سهام می کنند . در عین حال آندسته از سرمایه گذارانی که تا کنون در بازار سهام مانده اند دیگر حاضر به واگذاری دارایی های مالی خود به قیمت های کنونی نیستند. بنابر این خیال بازار از بابت فشار فروشندگان پرحجم سهام راحت است.

    وی با اشاره به رفتار معامله گران بازار سهام افزود: برخی تصورمی کنند که رخوت و بی رونقی بورس ناشی از فشار فروشندگان سهام است در حالیکه این خریدارها هستند که باعث پدید آمدن چنین شرایطی شده اند چرا که برخی خریداران ترجیح می دهند که با ریزش بیشتر قیمت ها در سطوح پایین تری سهام ارزان را شکار کنند. از سویی دیگر برخی از سرمایه گذاران نیز نرخ سود سپرده بانکی را مناسب دانسته و به راحتی حاضر به بستن حساب بانکی خود با هدف ورود به بازار سهام نیستند.

    کفاش پنجه شاهی در برابر این پرسش که آیا گرایش متولیان بازار سرمایه و حقوقی های بزرگ به بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت بجای سهام و افزایش نقدشوندگی آن در بازار منافع بازار سرمایه را تامین خواهد کرد ؛پاسخ داد: متولیان بازار سرمایه و نهاد های مالی معتقدند که سهم بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول در حوزه تامین مالی اندک بوده و باید وزن بورس نسبت به شبکه بانکی در این زمینه افزایش یابد تا به تبع آن بتوان امتیازهای بیشتری برای بازار سهام در حوزه مالی و سرمایه گذاری کسب کرد.

    گرچه برخی معتقدند با این فرایند بازار سهام به مثابه رقیب جدی بانک ها مطرح می شود اما اعتقاد بر این است که با فروش اوراق بدهی در بازار سهام حجم نقدینگی در پهنه بازار باقی می ماند.

    این کارگزار بورس تهران بر این باور است که اعطای نرخ های سود بالا بر سپرده های بانکی اغلب صوری است و بهانه ای شده برای رواج تنبلی در اقتصاد. در این شرایط توجیح پروژه های اقتصادی نیز با اما و اگر مواجه شده و سرمایه گذاری را به سمت خود جذب نخواهد کرد.

    وی ادامه داد: بورس به عنوان بخشی از اقتصاد ایرن محلی برای تجلی شرکت های برند کشور در حوزه های تولیدی و خدماتی است.

    با توجه به شرایط اقتصادی موجود رواج سپرده گذاری های با نکی با نرخ های عجیب در شرایطی که برای بانک ها به صرفه نیست نه تنها به زیان اقتصاد بلکه برای بانک ها نیز خطرناک خواهد بود و خطر ورشکستگی آنها را زمزمه می کند.

    با توجه به رکود بازارهای مسکن،بورس،طرح های عمرانی و مکانیزه شدن بازار ارز و سکه باید پرسید بانک ها برای بازپرداخت نرخ سود سپرده ها از کدام محل عاریه می گیرند؟

    وی بر این باور است که بانک ها و موسسات اعتباری برای پاسخگویی به سپرده گذاران خود در برابر اعطای سود های ترجیحی وادار به شناسایی سود های کاغذی در صورت های مالی می شوند  که با علنی شدن مشکلات بانکی می توان انتظار گسترده شدن موجی از وحشت را در اقتصاد داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو