عصر خودرو

در واکنش به تصمیم بانک مرکزی آمریکا

بازارهای سهام جهانی لرزیدند

عصر بازار- نگرانی نسبت به رشد اقتصاد جهانی روز جمعه مانع صعود بازارهای سهام در آمریکا و اروپا شد و افزایش قیمت اوراق قرضه دولتی و سایر دارایی‌ها را به دنبال داشت.

بازارهای سهام جهانی لرزیدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، فروش گسترده باعث افت شاخص‌های سهام بزرگ در اروپا شد و گسترش آن به آمریکا بزرگترین سقوط شاخص استاندارد اند پورز 500 در بیش از دو سال گذشته را رقم زد.

    بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته در پایان نشست سیاستگذاری دو روزه خود تصمیم گرفت نرخ‌های بهره را افزایش ندهد. این اقدام به معنای آن است که هزینه‌های استقراض برای مدتی پایین خواهد بود و چنین دورنمایی معمولا به بازار سهام کمک می‌کند با اینهمه بعضی از سرمایه گذاران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا بالاخره نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد و موضع اخیر این بانک را به عنوان نشانه ای از ضعیف بودن اقتصاد جهانی تعبیر کردند.

    سرمایه‌گذاران اکنون به نشست آینده بانک مرکزی آمریکا که در روزهای 27 و 28 اکتبر برگزار می‌شود چشم دوخته‌اند با این همه شمار رو به رشدی از اقتصاددانان از جمله اقتصاددانان موسسات مالی مورگان استنلی و بارکلیز این مسئله را مطرح کرده‌اند که آیا اصلا نرخ‌های بهره امسال افزایش خواهد یافت یا خیر.

    شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 290.16 واحد یا 1.7 درصد نزول کرد و به 16384.58 واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 32.17 واحد یا 1.6 درصد افت، به 1958.03 واحد رسید و نزدک 66.72 یا 1.4 درصد افت کرد و به 4827.23 واحد رسید.

    در هفته گذشته شاخص داو 0.3 درصد و شاخص استاندارد اند پورز 0.1 درصد افت کرد اما نزدک 0.1 درصد افزایش داشت.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازار اوراق قرضه از تلاش سرمایه گذاران برای یافتن پناهگاه مطمئن سرمایه سود برد و بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه آمریکا به 2.13 درصد کاهش یافت.

    در اروپا، شاخص داکس آلمان 3.1 درصد، شاخص کک 40 فرانسه 2.6 درصد و FTSE انگلیس 1.3 درصد افت کرد.

    بازارهای سهام و ارزهای بازارهای نوظهور که در برابر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا آسیب پذیری بیشتری دارند، در ابتدای معاملات روز جمعه از تصمیم اخیر این بانک استقبال کردند اما رشدشان در واکنش به فروش مستمر در بازارهای توسعه یافته، ضعیف شد.

    شاخص نیک‌کی ژاپن دو درصد افت کرد.

    شاخص دلار آمریکا پس از افتی که روز پنج شنبه در پی انتشار نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا در برابر سبدی از ارزهای بزرگ تجربه کرد، روز جمعه 0.7 درصد صعود کرد و به 95.239 واحد رسید.

    یورو با 1.2 درصد کاهش، 1.1298 دلار معامله شد و اما دلار تغییر چندانی در برابر ین ژاپن نداشت و 119.92 ین بود.

    در بازار فلزات، هر اونس طلا با 20.80 دلار افزایش، به 1138 دلار و هر اونس نقره با 17.9 سنت افزایش، به 15.16 دلار و هر پوند مس با 6.6 سنت کاهش، به 2.39 دلار رسید.

    قیمت نفت هم به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای نفت خام در صورت کندی رشد اقتصاد جهانی، کاهش یافت. قیمت نفت خام آمریکا با 2.18 دلار یا 4.6 درصد کاهش، به 45.02 دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت که مبنای معاملات جهانی است، 1.61 دلار یا 3.3 درصد کاهش یافت و به 47.47 دلار در هر بشکه رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو