عصر خودرو

موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کردند

قیمت نفت در ۲۰۱۷ به چه رقمی می‌رسد؟

عصر بازار- کارشناسان انرژی و موسسات بین المللی قیمت ۵۱ تا ۵۹ دلاری را برای نفت در سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرده اند.

قیمت نفت در ۲۰۱۷ به چه رقمی می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پیش بینی اینکه قیمت نفت در ماه آینده یا سال آینده به چه رقمی خواهد رسید، در سال های اخیر و با افت شدید قیمت ها به کاری سخت تبدیل شده و این پیش بینی ها گاهی درست و گاهی غلط از آب در می آیند.

تحلیلگران رقم های متفاوتی از 10 تا 70 دلار را برای هر بشکه نفت در سال جاری میلادی پیش بینی کرده بودند و قیمت های واقعی نیز نوسانات قابل توجهی را شاهد بوده است. قیمت نفت خام آمریکا از 30 دلار در ماه ژانویه تا 55 دلار در ماه دسامبر در نوسان بوده است.
اکنون که در آستانه سال 2017 قرار داریم،  قیمت های پیش بینی شده برای هر بشکه نفت توسط موسسات و بانک های مهم جهان به طور کلی چندان دور از هم نیست و در حدود 50 تا 60 دلار در نوسان است، اما نظرات متفاوت و گاه متضادی در مورد کاهشی یا افزایشی بودن روند آینده بازار ابراز می شود.
در فوریه امسال، زمانی که قیمت نفت خام آمریکا به بیش از 31 دلار رسید، براندون بلوسمن، از موسسه تئودور پیکرینگ گفت که انتظار دارد قیمت نفت در پایان سال به 70 دلار و در پایان سال آینده به 90 دلار برسد.
این پیش بینی کمتر از یک ماه پس از آن صورت گرفت که بانک انگلیسی استاندارد چارترد پیش بینی کرد قیمت نفت در سال جاری تا 10 دلار پایین بیاید.
هیچکدام از این پیش بینی ها حتی به ارقام واقعی نزدیک هم نبود. تا ژوئن امسال، قیمت ها تا رقم 50 دلار بالا رفت اما چندان بیش از آن بالا نرفت.
بانک جهانی بیش از یک ماه قبل از اعلام توافق کاهش تولید پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2017 را افزایش داد و به 55 دلار  رساند که 2 دلار بیشتر از پیش بینی های قبلی بود.
موسسه وود مکنزی پیش بینی کرده که در صورت رسیدن قیمت نفت به بالای 55 دلار در سال آینده میلادی،  برای اولین بار پس از چند سال صنعت نفت و گاز  شاهد ورود سرمایه گذاری ها به این صنعت باشد و سال 2017 سال ثبات و فرصت برای این بخش باشد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود که در ماه دسامبر منتشر کرده پیش بینی کرده که قیمت متوسط نفت برنت و نفت خام آمریکا در سال 2017 به 51 دلار و 66 سنت و 50 دلار و 66 سنت برسد.
بانک آمریکا مریل لینچ یکی از خوشبینانه ترین پیش بینی ها را در میان بانک های سرمایه گذاری انجام داده و گفته که قیمت نفت خام آمریکا و نفت برنت در سال 2017 به 59 و 61 دلار در هر بشکه خواهد رسید. مریل لینچ در پیش بینی های خود بازگشت نفت شیل آمریکا به بازار را نیز ملاک قرار داده است.
عوامل متعددی در درست از آب درآمدن پیش بینی های قیمت نفت در سال 2017 موثرند از جمله اینکه: آیا اوپک به وعده کاهش تولید خود عمل خواهد کرد؟ آیا این کاهش ها در سال آینده مجددا بازار را به توازن خواهد رساند؟ نفت شیل آمریکا با چه سرعتی به بازار باز خواهد گشت؟ این مسئله چگونه بر عرضه و قیمت جهانی نفت تاثیر خواهد گذاشت؟ اوپک چه واکنشی به بازگشت نفت شیل خواهد داشت؟

برچسب ها