عصر خودرو

تب دلار،اقتصاد را به بیماری کشاند

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی گفت: ناتوانی در پیش بینی قیمت دلار برای اقتصاد کشور بسیار آسیب زا بوده است.

تب دلار،اقتصاد را به بیماری کشاند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهمن عشقی،کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که قیمت جهانی دلار رو به افزایش است، متقاضیان نسبت به خرید هر چه بیشتر ارز اقدام می کند ودر نتیجه افزایش قیمت روند سریع تری به خود می گیرد.

وی همچنین با اشاره به سیاست های دولت در کنترل بازار ارز داخلی،افزود: دخالت همیشگی دولت برای کنترل بازار ارز این افزایش قیمت را رقم زده است و موجب شده تا پیش بینی درست قیمت دلار برای تجار ممکن نباشد که این امر آسیب قابل توجهی به اقتصاد بخش خصوصی وارد می کند.

عشقی تصریح کرد: عدم توانایی بازرگانان در پیش بینی این روند صعودی مشکلات بسیاری را به‌همراه دارد و ضربه های جبران ناپذیری به تجارت خارجی و اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی درپایان تاکید کرد: دولت تنها با دخالت نکردن در روند تغییر قیمت دلار در بازار می تواند بهترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار را عملی کند.

کنترل دولتی عامل افزایش چشم گیر نرخ دلار

رضی میری،کارشناس اقتصادی نیز در رابطه باعلل افزایش قیمت دلار در ماه گذشته گفت: افزایش چشم گیر نرخ دلار و تلاش دولت برای تزریق ارز جهت پایین نگه داشتن آن در بازار داخلی شیب تند قیمت دلار در روزهای اخیر را موجب شده است.

وی در ادامه تصریح کرد:‌محدودیت دولت در تزریق ارز به بازار وهمچنین عدم تمایل برای کنترل صد درصدی بازار ارز موجب رشد صعودی دلار شده و لازم بذکر است درصورت عدم کنترل بازار ارز توسط دولت تا کنون باید دلار 5هزار تومانی در بازار داد و ستد می شد.

رضی میری همچنین بیان کرد: پشتوانه اقتصادی کشور نمی تواند موجب پایین نگه داشتن قیمت دلار شود ودرنتیجه دولت مجبور به کنترل قیمت ارز بطور مصنوعی در سطح بازار است.

وی بااشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته در برنامه چهارم توسعه در راستای افزایش تدریجی قیمت دلار  بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی در برابر رشد اقتصادی کشورها  مسئله چندان مهمی محسوب نمی شود حتی در بسیاری مواقع دولت ها برای ایجاد رونق در صادرات و شکوفایی اقتصادی اقدام به پایین آورد ارزش پول ملی می کنند.

لزوم عرضه ارز برای کنترل نوسانات

روح الله موحدی  کارشناس اقتصادی  در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار بر اقتصاد کشور گفت: نرخ دلار در اقتصاد کشور با توجه به حجم قابل توجه مبادلات خارجی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی افزایش قیمت دلار را موقتی می داند تصریح کرد: حجم زیادی ارز در اختیار صادرکنندگان قرار دارد که در بخش های خصوصی فعال هستند اما سیستم دولتی برای کنترل بازار ارز باید بطور جدی ورود پیدا کند.

موحدی تاکید کرد: بهترین راهکار موقت برای کنترل و مدیریت قیمت دلار عرضه ارز توسط بانک مرکزی است که موجب تعدیل قیمت در بازار خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: تاثیرات سوء افزایش قیمت دلار بر اقتصاد کشور تا هفته های آتی بیشتر خود نمایی می کند.

برچسب ها