عصر خودرو

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران:

صدور ۲۸ میلیارد دلار کالای ایرانی به نقاط مختلف جهان

عصر بازار- قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بیش از ۲۸ میلیارد دلار کالای ایران به نقاط مختلف جهان صادر شد، گفت: توافق برجام در از سرگیری روابط تجاری و اقتصادی کشورمان با سایر نقاط جهان تاثیر بسزایی داشت.

صدور ۲۸ میلیارد دلار کالای ایرانی به نقاط مختلف جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی  اظهار کرد: در هشت ماه گذشته از سال 95 بیش از 28 میلیارد و 100 میلیون دلار انواع کالا و خدمات از مبادی رسمی کشور به سایر نقاط جهان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 5،7 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: سال گذشته 42 میلیارد دلار کالای ایرانی به سایر کشورها صادر شد و بر اساس برنامه ریزی ها این مقدار در سال جاری باید با افزایش 20 درصدی به 52 میلیارد دلار برسد که تاکنون از برنامه زمان بندی شده تا حدودی عقب هستیم و از افزایش 20 درصدی تاکنون حدود 6 درصد محقق شده است.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: مهمترین عوامل تحقق نیافتن صادرات مورد نظر شکل نگرفتن کامل روابط کارگزاری بانکی و اجرایی نشدن بسته های حمایتی برای ایجاد انگیزه و رونق تولید بوده است.
به گفته وی، انقباض اقتصاد جهانی نیز باعث شد بسیاری از کشورهای هدف صادراتی ایران حدود 30 درصد واردات خود را کاهش دهند که منجر به توقف پروژه های عمرانی این کشورها شد و کاهش صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان را به دنبال داشت و درآمد ایران در این زمینه نیز محقق نشد.
مودودی تاکید کرد: منابع بانکی کشور نیز برای تامین سرمایه در گردش محدود بود و این مشکلات دست به دست هم داد تا به اهداف تعیین شده برای صادرات دست پیدا نکنیم.

** لزوم تخصیص بسته حمایتی برای رونق فضای کسب و کار
وی در بخش دیگر سخنان خود با ابراز امیدواری از تخصیص کامل بسته حمایتی دولت که امسال قرار بود ارائه شود، افزود: امیدواریم در سال آینده شاهد رونق هر چه بیشتر فضای کسب و کار باشیم، مشکلات و موانع بانکی نیز کاهش یابد.
مودودی همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور آینده آمریکا نیز با مسائل عقلانی برخورد کرده و روابط سیاسی دوکشور پیچیده تر از گذشته نشود.
وی افزود: امیدواریم در سال آینده بتوانیم در مسیر رفع ابهامات بویژه برای توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها گام برداریم.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: اقتصاد جهانی در مجموع حالت رکود را پشت سر می گذارد و ایران نیز از این وضعیت مستثنی نیست ولی معتقدیم ظرفیت های بالقوه بسیاری در کشور وجود دارد که در صورت رفع موانع بانکی می توان در زمینه بهره برداری و بالفعل کردن آنها حرکت کرد.

** رشته های دنیای استکبار برای گسترش ایران هراسی با توافق برجام پنبه شد
مودودی اظهار کرد: کشورهای غربی در طول 12 سال گذشته با استفاده از فضای ایران هراسی و هجمه تبلیغاتی سنگین تصویر زشتی از ایران در اذهان عمومی شکل داده بودند که با توافق برجام و رفت و آمد سیاستمداران کشورهای مختلف و هیات های تجاری آنها بخش زیادی از رشته های بافته شده آنها پنبه شد و ذهنیت منفی نسبت به جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد.
وی افزود: فضای جدیدی پس از توافق ایران با 1+5 شکل گرفته و شاهد رونق فعالیت های سرمایه گذاری در کشور هستیم که نمونه هایی از آنها نیز در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، کشتی سازی و تولید 2 نوع خودرو با هدف صادرات مشاهده می شود که نشان از یخ شدن رابطه ایران با سایر کشورها بویژه اروپایی هاست.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد که با رفع کامل مشکلات بانکی روز به روز شاهد تعمیق روابط کشورمان با سایر نقاط جهان بویژه از منظر اقتصادی باشیم.
وی تصریح کرد: اروپایی ها و حتی آمریکایی ها از شرکای سنتی ایران در خرید کالاهای ایرانی همچون فرش و زعفران هستند و کشورهای اروپایی نیز مشتاق هستند در زمینه صادر کردن کالاهای با فناوری بالا و ماشین آلات با کشورمان همکاری نزدیکی داشته باشند.

** گشایش اعتبار بانک های کوچک جهان با ایران در حال گسترش است
مودودی در ادامه یادآور شد: بانک های بزرگ با توجه به محدودیت ها و فشارهایی که از سوی آمریکایی ها برای همکاری با ایران اعمال می شود تاکنون نسبت به گشایش ال سی با ایران رغبتی نشان نمی دهند ولی بانک های کوچکتر همکاری های خود را برای اجرای طرح و مشارکت در انجام پروژه های مختلف با کشورمان آغاز کرده اند که امیدواریم با رفع مشکلات روابط کارگزاری ایران با بانک های بزرگ نیز از سر گرفته شود.

برچسب ها