عصر خودرو

بازار ارز غافلگیر شد

عصر بازار- تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تغییر نرخ بهره در هفته گذشته کارشناسان و سرمایه‌گذاران بازار ارز را غافلگیر کرد و بازار تماما تحت تاثیر جلسه کمیته عملیات بازار باز فدرال رزرو قرار گرفت. به دنبال این تصمیم دلار در برابر تمامی ارزها تقویت شد.

بازار ارز غافلگیر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی سرانجام فدرال رزرو در جلسه ماه دسامبر کمیته عملیات بازار باز، نرخ بهره کلیدی موسوم به "نرخ وجوه فدرال" را از 0.5 به 0.75 درصد افزایش داد و احتمال رشد آن در سال آتی از دو به  به سه مرحله افزایش یافت.

با اینکه کارشناسان و سرمایه‌گذاران انتظار افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره وجوه فدرال در این جلسه را داشتند، اما اینکه چرا این تغییر از نگاه تحلیل گران غافلگیر کننده بوده و واکنش شدید به بازار را به صورت رشد ارزش دلار در برابر سایر ارزها به دنبال داشت موضوعی است که بانک مرکزی ایران آن را به افزایش تعداد دفعات بالا بردن نرخ بهره در سال 2017  نسبت داده که که قرار است دو بار انجام شود.

گزارشی که بانک مرکزی از تغییرات ارزش دلار در هفته گذشته و به دنبال تغییر نرخ بهره دلار آمریکا اعلام کرده نشان می‌دهد که ارزش ین در برابر هر دلار تا 2.22 درصد و فرانک تا 0.92 درصد ضعیف شده است. از سوی دیگر ارزش دلار در برابر یورو تا 1.06 و در برابر پوند تا 0.07درصد تقویت شد.

با این حال بعد از جلسه چهارشنبه گذشته فدرال رزرو و با اظهارات خانم یلن - رئیس کل بانک مرکزی امریکا - این انتظار در بازارهای مالی ایجاد شد که ممکن است این بانک در صورت لزوم بازهم سرعت افزایش نرخ بهره را در سال آینده میلادی افزیش دهد. کارشناسان معتقدند که با توجه به برنامه‌های ترامپ –رئیس جمهور منتخب امریکا- اتخاذ چنین موضعی از سوی فدرال رزرو کاملا منطقی و محتمل به نظر می‌رسید. این در حالی است که ترامپ، به دنبال افزایش مخارج دولتی از طریق بالا بردن یک تریلیون دلاری کسری بودجه و در نتیجه افزایش فشارهای توری است.

اما اینکه چرا دلار در برابر برخی ارزهای دیگر تضعیف شده، تحلیل‌های دیگری وجود دارد بر این اساس که تا قبل از برگزاری جلسه کمیته عملیات بازار باز فدرال رزرو این نگرانی وجود داشت که ممکن است خانم یلن و همکارانش سیاست دو گانه‌ای در پیش گیرند. به این معنا که نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش دهند، ولی در مقابل درباره آسیب پذیری رشد اقتصادی و افزایش شدید ارزش دلار در ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی را بروز دهند.  این موضوع می‌توانست در صورت تحقق باعث سقوط شدید دلار پس از برگزاری جلسه شود.

به همین دلیل سرمایه‌گذاران تا قبل از برگزاری این جلسه ترجیح دادند تا موقعیت افزایشی دلار در برابر سایر ارزها را کاهش دهند که این زمینه ساز ضعف دلار تا قبل از جلسه روز چهارشنبه بود.

برچسب ها