عصر خودرو

جزئیات برگزاری اولین مناقصه نفتی ایران در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه اولین مناقصه بین‌المللی نفتی ایران در سال ۲۰۱۷ برای توسعه میدان نفتی آزادگان برگزار می‌شود، گفت: ایران با شرکت‌های خارجی قراردادهای۲۰ ساله امضا خواهد کرد.

جزئیات برگزاری اولین مناقصه نفتی ایران در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامرضا منوچهری در حاشیه امضای تفاهمنامه مطالعاتی توسعه دو میدان نفتی آزادگان و چشمه خشک با شرکت پتروناس مالزی در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه اولین مناقصه بین‌المللی نفت ایران در سال 2017 میلادی برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در طول سه ماهه نخست سال آینده میلادی، مناقصه توسعه این میدان نفتی با مشارکت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برگزار شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون اسناد مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان نهایی شده است، تصریح کرد: به دنبال نهایی کردن متن و ضمائم قراردادی توسعه این میدان نفتی هستیم و تا سه ماه آینده با نهایی شدن متن قرارداد، مناقصه آن برگزار خواهد شد.

این عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه تاکنون با شرکت‌هایی همچون شل انگلیس، توتال فرانسه، اینپکس ژاپن، چینی‌ها و امروز پتروناس مالزی تفاهمنامه همکاری برای توسعه میدان نفتی آزادگان امضا کرده‌ایم، اظهار داشت: شرکت‌هایی که با آنها تفاهمنامه امضا شده حدود سه ماه فرصت دارند تا بهترین پیشنهاد فنی و عملیاتی و مدل مالی و اقتصادی را برای توسعه این میدان مشترک نفتی ارائه کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه قطعاً بهترین پیشنهاد فنی و مالی در صورتی که منافع ملی ایران را تأمین کند، برنده مناقصه میدان نفتی آزادگان خواهد شد، افزود: پتروناس هم که امروز تفاهمنامه مطالعات آزادگان را امضا کرده، فرصت دارد که همزمان با انجام مطالعات، اسناد مناقصه این میدان را دریافت و نسبت به انتخاب شرکای داخلی و خارجی خود برای توسعه آزادگان اقدام کند.

منوچهری با تأکید بر اینکه شرکت‌های خارجی که در میدان نفتی آزادگان می‌خواهند شرکت کنند، باید دو برنامه اولویت‌دار شرکت نفت ایران شامل افزایش ضریب بازیافت و انتخاب یک شرکت ایرانی به عنوان شریک را در دستور کار قرار دهند، تبیین کرد: هم‌اکنون ضریب بازیافت میدان آزادگان حدود 5.5 درصد بوده که انتظار داریم در طول مدتی حدود 20 سال ضریب بازیافت این میدان نفتی به حدود 20 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به تدوین برنامه تولید روزانه 600 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان، تأکید کرد: شرکت‌های خارجی باید در قالب قراردادی حدود 20 ساله برنامه‌های خود را برای توسعه، بهره‌برداری و افزایش ضریب بازیافت از این میدان نفتی را ارائه کنند.

معاون شرکت ملی نفت ایران از چهار معیار میزان تولید نفت از مخزن، هزینه بهره‌برداری، سود و هزینه‌های پیمانکاری تولید هر بشکه نفت و حجم تولید نفت در مدت 20 ساله به عنوان مهمترین ملاک واگذاری قرارداد میدان نفتی آزادگان یاد کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبه دولت، قراردادی که با شرکت برنده امضا می‌شود، 20 ساله بوده که 5 سال برای اجرا و 15 سال برای بهره‌برداری از میدان پیش‌بینی شده است.

برچسب ها