عصر خودرو

اندر حکایت رشد اقتصادی کشور;

وعده های دولت چه زمانی محقق می شود؟

عصر بازار- در پی آمار و ارقامی که توسط مسئولان اجرایی در خصوص نرخ رشد اقتصادی مطرح می شود، واقعیت اوضاع اقتصادی کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

وعده های دولت چه زمانی محقق می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید رضا نبی زاده کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سیر نزولی تورم به اشتباه در بین افکار عمومی  کاهش قیمت کالا و خدمات تلقی می شود،‌درصورتی که معنی صحیح آن تنها کاهش رشد عمومی سطح قیمت ها است.

نبی زاده ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که گریبان گیر بخش خصوصی کشور است می توان گفت که رشد اقتصادی که مسئولان در سخنان خود به آن اشاره می کنند تنها مربوط به بخش دولتی می شود چراکه صنایع کوچک و متوسط در این مدت تنها رشد منفی را تجربه کرده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد عدم تحقق رشد 5 الی 6 درصدی سال گذشته را ناشی از کاهش شدید قیمت نفت می داند،بیان کرد: رشد اقتصادی کشور را باید از بخش نفت جدا کرد چرا که در تعیین بودجه و تامین هزینه ها تمام تلاش دولت مبنی بر کاهش وابستگی درآمد های نفتی است.

روند کند رشد اقتصادی، تحت تأثیر کاهش قیمت نفت

ارسلان فتحی پور کارشناس اقتصادی بیان کرد: طی چند سال اخیر مسائل متعددی از جمله وجود تحریم های بین المللی، کاهش قیمت نفت و رکود اقتصادی حاکم بر کشور روند رشد اقتصادی را کند کرده است که در این رابطه مسئولان باید به طور جدی برنامه های مدونی را برای بهبود شرایط تنظیم کنند.

وی در ادامه با ابراز گلایه مندی از نتایج برجام عنوان کرد: پس از آشکار شدن بدعهدی آمریکا و وجود برخی از معضلات در سیستم بانکی و نبود همکاری بانک های بزرگ جهانی با کشور، مشکلاتی  در بازار تجاری کشور بوجود امده است.

فتحی پور با بیان اینکه کنترل نرخ تورم همراه با رکود بسیار مشکل است، افزود:دولت با اجرای بسته خروج از رکود تا حدودی رونق تولید و به تبع آن تحریک بازار و افزایش اشتغالزایی را موجب شد.

این عضو سابق مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: دولت از طریق تهاتر، بدهی و مالیات سعی در رفع معضلات اقتصادی دارد.

زمزمه های رشد اقتصادی به گوش می رسد

در این میان حمید رضا بیگ زاده کارشناس مسائل اقتصادی  گفت: فروش منابع نفتی، وصول مالیات مستقیم و  افزیش صادرات نسبت به سال های گذشته باعث افزایش نرخ رشد اقتصادی شده است.

وی افزود: طی چند سال اخیر دولت توانسته از طریق کنترل گردش پولی زمینه را برای افزایش رشد اقتصادی، رونق تولید و همچنین کنترل نرخ تورم فراهم کند.

وی در پایان تصریح کرد:  مردم باید این نکته را در نظر داشته باشند که رکود حاکم بر کشور طی چند سال گذشته معضلات بزرگی را به همراه داشته که از بروز آثار رشد اقتصادی عینی در زندگی مردم جلوگیری کرده است.

برچسب ها