عصر خودرو

برای توسعه ۲ میدان نفتی؛

ایران و بزرگترین شرکت نفتی مالزی تفاهم نامه امضا کردند

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران و پتروناس مالزی برای انجام مطالعات توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و طرح افزایش ضریب بازیافت میدان چشمه خوش امروز تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ایران و بزرگترین شرکت نفتی مالزی تفاهم نامه امضا کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با امضای تفاهم نامه انجام مطالعات توسعه میدان نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و پتروناس مالزی، تعداد شرکت‌های خارجی علاقه مند برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق به پنج شرکت افزایش یافت.

تفاهم نامه نفتی دقایقی قبل بین غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و انور طیب، معاون مدیرعامل شرکت پتروناس مالزی امضا شد.

بر این اساس در طول چند ماه گذشته تاکنون ایران با احتساب تفاهم امضا شده امروز با پتروناس مالزی، با شرکت‌های توتال فرانسه، شل انگلیس و اینپکس ژاپن تفاهم نامه همکاری امضا کرده و شرکت روس نفت روسیه هم گفتگوهایی را با یک شرکت ایرانی برای توسعه این میدان عظیم نفتی آغاز کرده است.

علاوه بر این امروز شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه دیگری با این شرکت مالزیایی به منظور انجام مطالعات افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی چشمه خوش امضا کرد.

در همین حال در طول چند ماه گذشته تاکنون شرکت ملی نفت ایران چندین تفاهم نامه همکاری با شرکت های «او ام وی» اتریش و گازپروم نفت روسیه برای اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت میدان نفتی چشمه خوش در غرب ایران امضا کرده است.

از سوی دیگر سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم امروز  تاکید کرده است: پیش بینی می‌شود در صورت اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت میدان چشمه خوش حدود 15 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شود.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت آبان ماه امسال در حاشیه دیدار با «مصطفی محمد» وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی از سرمایه گذاری و امضای قرارداد فروش نفت به عنوان دو محور مذاکره با مالزیایی‌ها در تهران یاد کرده و گفته بود: آماده از سرگیری همکاری‌های نفتی با پتروناس مالزی هستیم.

مهمترین همکاری‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران و مالزی در دوران پیش از اعمال تحریم‌ها به فروش و صادرات نفت خام باز می‌گردد به طوری‌که ایران به طور متوسط روزانه 50 تا 60 هزار بشکه نفت و به صورت تک محموله میعانات گازی به پتروناس مالزی فروخته است.

علاوه بر این، حضور و در اختیار گرفتن سهمی از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با مشارکت توتال فرانسه و رپسول اسپانیا و مشارکت در طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار به عنوان یکی از میادین مشترک نفتی با عربستان سعودی در خلیج فارس از مهمترین قراردادهای شرکت نفت ایران با این شرکت مالزیایی بود که به دلیل تحریم این قراردادها فسخ شد.

برچسب ها