عصر خودرو

پژوهشگر کره جنوبی:

رشد صادرات محور استراتژی مناسب توسعه اقتصادی ایران است

عصر بازار- پژوهشگر ارشد موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره جنوبی (KIET) می گوید، تکیه بر صنایع دارای پتانسیل رشد بالا مانند پتروشیمی و محور قراردادن صادرات می تواند استراتژی مناسبی برای توسعه اقتصادی ایران باشد.

رشد صادرات محور استراتژی مناسب توسعه اقتصادی ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "دانگ جو" در حاشیه کارگاه آموزشی سیاست های صنعتی و عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) که در محل موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در تهران برگزار شد، افزود: ایران یک کشور غنی به لحاظ منابع طبیعی است و می تواند با تکیه بر همین منابع و تکمیل زنجیره های ارزش، ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات، اقتصاد خود را توسعه دهد.
وی تصریح کرد: ایران می تواند موانع سیاسی را کنار زده و با تحکیم روابط دوستی با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه، محصولات خود را به این کشورها صادر کند.
جو ادامه داد: پیروی از مدل رشد اقتصادی صادرات محور که کره جنوبی از آن برای توسعه اقتصادی استفاده کرد، به نظر می رسد به خوبی می تواند در مورد ایران جواب دهد. ایران مانند برخی کشورهای واقع در جنوب قاره آفریقا که هیچ منابعی ندارند، نیست، بلکه منابع خدادادی بسیار دارد و می تواند با برنامه ریزی درست به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.
به گفته وی، کره جنوبی با وجود اینکه ثروت خدادادی چندانی نداشت در دهه 1960 با تکیه بر تنها داشته خود یعنی نیروی انسانی و با استفاده از وام های کم بهره سازمان های بین المللی، برنامه توسعه اقتصادی خود را با تکیه بر صنعت نساجی شروع کرد.
این پژوهشگر کره ای گفت: صاحبان کسب و کار در کره جنوبی، بی پروا و با عزم جدی، کالاهای خود را که ابتدا از کیفیت بالایی برخوردار نبودند با مشکلات زیاد در بازارهای جهانی می فروختند.
جو افزود: کره ای ها در آن زمان اغلب بی سواد بودند و دولت برای آموزش آنها باید برنامه ریزی و هزینه می کرد، در حالی که ایران در موقعیت کنونی، دارای شهروندان تحصیل کرده است.
پژوهشگر ارشد موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره جنوبی گفت: به نظر می رسد، ایران پتانسیل ها و قابلیت های لازم را دارد و تنها به برنامه ریزی و مدیریت نیازمند است.
وی درباره موانع موجود در سر راه پذیرش درخواست ایران برای عضویت در سازمان جهانی تجارت گفت: عضویت در این سازمان دارای پیش شرط هایی از جمله باز کردن درهای اقتصاد و کاهش تعرفه ها است و کشورهای درخواست کننده باید واجد شرایط باشند.
وی اضافه کرد: با این همه مسایل سیاسی نیز بی تاثیر نیست و بدون شک روابط غیردوستانه ایران و آمریکا در این زمینه بی اثر نبوده است.
کارگاه آموزشی سیاست های صنعتی و عضویت در سازمان تجارت جهانی با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت، موسسه سیاست های اقتصاد بین الملل کره جنوبی (KIEP) و موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه (29 و 30 آذرماه) در تهران برگزار شد.
هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، استفاده از تجارب کره جنوبی برای صنعتی شدن و آشنایی با فرایند عضویت در سازمان تجارت جهانی بود.
در این کارگاه آموزشی که بخشی از هزینه های مالی برگزاری آن را دولت کره جنوبی بر عهده داشت، مباحثی مانند بررسی تاریخی توسعه صنعتی کره جنوبی- سیاست ها و عملکردها، مجتمع های صنعتی کره جنوبی و ارتقای صادرات، فرایند عضویت در سازمان جهانی تجارت و چالش های کشورهای درخواست دهنده و مذاکرات عضویت مطرح شد.
«محمدرضا رضوی» رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در آیین گشایش این کارگاه گفت: برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت (دبلیو تی او-WTO)، کره جنوبی الهام بخش ماست زیرا تجربه های خوبی برای حضور موفق در این بازار دارد.

برچسب ها