عصر خودرو

خوش بینی سیاسی در فضای منفی بورس

عصر بازار- آخرین هفته کاری شهریور‌ماه، چندان برای بازار سهام ایران خوش‌یمن نبود و بازدهی بازار در سال جاری تحت تاثیر کاهش شاخص تخلیه و در نهایت وارد محدوده زیان شد. هفته گذشته، بازار سهام تحت تاثیر اعلام اولیه تایید نرخ ۱۳سنتی خوراک گازی پتروشیمی‌ها با ریزش شدید قیمتی مواجه شد امری که در نهایت به کاهش ۱۲۰۳ واحدی معادل ۹/ ۱ درصد منجر شد.

خوش بینی سیاسی در فضای منفی بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، وضعیت وخیم اقتصادی بنگاه‌ها که در کاهش‌های مکرر سود شرکت‌های بورسی منعکس شده به همراه سیاست انقباضی دولت و افزایش ملایم ارزش دلار موجب شده است بازار سهام جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست بدهد. به نظر اکثر فعالان بازار تا زمان رخ داد رونق حقیقی در اقتصاد و افزایش سود شرکت‌ها نمی‌توان انتظار معقول و قابل تحققی از رشد قیمت‌ها داشت. به‌ویژه آنکه شرکت‌ها علاوه بر فشارهای درونی اقتصاد در حال مواجهه با ضعف شدید اقتصاد جهانی نیز هستند که با کاهش قیمت محصولات خام، فشار قابل ملاحظه‌ای را به شرکت‌های تولیدکننده مواد خام وارد کرده است. در همین حال با نزدیکی به پایان نیمه اول سال معامله‌گران در انتظار صورت‌های 6 ماهه شرکت‌ها هستند هرچند که انتظار خاصی از این گزارش‌ها نمی‌رود.


    در بازار سهام هفته گذشته با آخرین مانور سیاسی جمهوری خواهان در آمریکا کار بررسی برجام در این کشور به پایان رسیده و اینک زمان اجرای آن و لغو تحریم‌ها نزدیک شده است. انتظار می‌رود با شروع عملی اجرای برجام، فرآیند عملی لغو تحریم‌ها و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور تحقق یابد. در همین حال انتظار می‌رود صحنه اقتصاد کشور تا شروع رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی آرامش نسبی را از مسائل سیاسی تجربه کند.


    درحوزه اقتصادی مهم‌ترین‌ تحول هفته گذشته رشد ارزش دلار دارای اهمیت بود که این رشد به نظر می‌رسد رشدی کنترل شده، برای تحریک صادرات غیرنفتی بوده است. با انتشار آمار مردادماه صادرات و واردات، نگرانی‌ها از کاهش صادرات به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد با کاهش ارزش ریال، ضمن افزایش صادرات از واردات کالاهای ارزان‌شده در بازارهای جهانی جلوگیری شود. آمارهای تجارت خارجی کشور که در روزهای اخیر از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، می‌گوید، تجارت خارجی ایران در 5 ماه ابتدای سال جاری با کاهش 79/ 15 درصدی در صادرات و 36/ 19‌درصدی در واردات مواجه بوده است. در همین حال، دولت در بودجه سال 95 خود پیش‌بینی دلار 3هزار و 100تومانی را منظور کرده است. براساس اعلام دولت وزارت نفت تعهد کرده تا در سال آینده حدود 22 میلیارد دلار به‌عنوان درآمد نفتی در اختیار دولت قرار دهد که قرار است دولت این منابع را با نرخ 3100 تومانی به ریال تبدیل کند.


    آن‌طور که پیش تر نوبخت اعلام کرده است سه گزینه 42، 45 و 50 دلار برای قیمت پایه نفت در بودجه 1395 پیش‌بینی شده است. بر این اساس حدود 30 درصد از بودجه 213 هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده به نفت بستگی دارد. تعیین نرخ 3100 تومانی در بودجه سال بعد برای مبنای تبدیل دلار به ریال در شرایطی صورت گرفته که نسبت به نرخ 2850 تومان سال جاری 250 تومان افزایش دارد، این در حالی است که در حال حاضر نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی 2995 تومان است که حدود 105 تومان با نرخ مورد نظر فاصله دارد.


    در بازارهای جهانی همچنین شامگاه جمعه با عدم افزایش نرخ بهره آمریکا شرایط در بازارهای جهانی تغییر جدی نکرد و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس به 7/ 46دلار و هر بشکه نفت برنت به 12/ 49 دلار رسید. در همین حال بهای فلز مس نیز هر تن 5369 دلار رقم خورده است بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب هر تن 1606 دلار، 1695 دلار و 1700 دلار رقم خورده است. در بازار سنگ‌آهن نیز روزهای اخیر قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین مجددا به روند نزولی برگشت چراکه نشانه‌های جدیدی از رکود اقتصادی در چین که مصرف‌کننده 70 درصد سنگ‌آهن تولیدی دنیاست، نمایان شد. آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین 7/ 1 درصد افت داشته و به 57‌دلار و 50 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید. در حالی که پیش از آن در اوج قیمت 10 روز گذشته بود. فولادسازان چینی به تدریج سعی کرده‌اند خرید از سنگ‌آهن کلوخه استرالیا، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی را جایگزین خرید از بازار داخلی سنگ‌آهن کنند چون هزینه آنها را کمتر می‌کند و از آلودگی هوای چین نیز می‌کاهد. از این رو پیش‌بینی شده در بازار سنگ‌آهن کلوخه جهان، سال جاری میلادی ظرفیت تولید به 250 تا 300 میلیون تن در سال افزایش یابد که 15 تا 20 درصد سنگ‌آهن مورد نیاز کوره‌های بلند است.


    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف و ناامیدکننده بود که در آن شاخص کل با ریزش نمادهای بزرگی نظیر سرمایه‌گذاری غدیر، پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه شاهد کاهش 271 واحدی معادل 43/ 0 درصد بود. این کاهش که همچنان معطوف به سه نگرانی عمده بازار از وضعیت گروه پتروشیمی، شرایط نامناسب پالایشگاه و وضعیت بازارهای جهانی بود تاثیر منفی را نیز بر انگیزه معامله‌گران گذاشت به گونه‌ای که ارزش معاملات در بورس به رقم 4/ 48 میلیارد تومان بسنده کرد. در این شرایط نگاه معامله‌گران به تزریق نقدینگی از سوی سهامداران عمده است تا در سایه نگرانی در مورد صنعت پتروشیمی مازاد عرضه‌ها جمع‌آوری شود.


    در گروه خودرویی مدیر خاورمیانه رنو با تاکید بر اینکه قصد داریم، کوئید را برای جایگزین شدن با خودرو پراید ارائه دهیم، گفت: این خودرو برای اینکه بتواند جایگزین پراید شود باید بالای 80 درصد در ایران ساخت داخل شود این خودرو هم اکنون در هند 95 درصد ساخت داخل شده است. رنو می‌خواهند با تولید خودرو ارزان کوئید این خودرو را در ایران جایگزین پراید کند. از طرفی این شرکت قصد دارد با تولید رنو سیمبل، داستر جدید، ساندرو، کیلیو و کپچر سبد محصولاتش را در ایران افزایش دهد. در صورت استقبال از مگان جدید رنو این خودرو را هم در ایران تولید خواهد کرد. در این راستا مدیرخاورمیانه رنو تاکید دارد که برنامه بسیار جدی برای پلت فرم کلاس A در ایران را دارند.

    برچسب ها