عصر خودرو

سفیر هند در ایران:

فاز نخست بندر چابهار طی ۲ سال آینده افتتاح می‌شود

عصر بازار- سفیر هند در ایران با بیان اینکه چابهار می‌تواند باعث توسعه منطقه شود، گفت: فاز اول بندر چابهار طی دو سال آینده افتتاح خواهد شد و ما باید چابهار را به راه آهن ملی ایران متصل کنیم.

فاز نخست بندر چابهار طی ۲ سال آینده افتتاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، «سائوراب گومار» سفیر هند در ایران در نشست «همکاری اقتصادی منطقه‌ای؛ الزامات همکاری در افغانستان» در وزارت امور خارجه گفت: ما رابطه خوبی با ایران و افغانستان داریم و هند پروژه‌های خوبی را در افغانستان انجام داده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌سازی یک نکته بسیار مهم در افغانستان است،‌گفت: بسیاری از پروژه‌هایی که هند در این کشور انجام می‌دهد برای اساس همین ظرفیت‌سازی است.

سفیر هند در ایران ادامه داد: ما چند ماه قبل با ایران در مورد کارهایی که می‌توان در حوزه زیرساختها برای بازگرداندن افغانستان به مسیر جاده ترانزیتی انجام داده، رایزنی‌های داشتیم.

وی گفت: چابهار مکانی برای همکاری مشترک ما در نظر گرفته شد، هرچند توسعه و پیشرفت آن بسیار کند است. اما در سال 2015 قردادهای امضا شده که این روند را تسریع خواهد بخشید.

گومار با بیان اینکه هند 85 میلیون دلار تجهیزات را به چابهار می‌آورد، گفت: ما طی دو سال آینده قرار است فاز اول بندر چابهار را به مرحله اجرایی در آوریم.

وی افزود: با افتتاح این بندر، افغانستان یک جایگزین برای اتصال به دریا خواهد داشت.

باید چابهار را به راه آهن ایران متصل کنیم

سفیر افغانستان در هند گفت: با سفرهای که در دو طرف مرز میان ایران و افغانستان داشتیم، در طرف ایرانی زیرساختهای فوق العاده بود، ولی چابهار پروژه جدیدی است و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید خواهد بود.

وی تاکید کرد نیاز است که چابهار را به راه‌آهن ملی ایران متصل کنیم و زمانی که نخست وزیر هند در ایران بود در این مورد نیز بحث های انجام شد، هرچند این پروژه پول زیادی نیاز دارد ولی در مورد آن تبادل نظر شده است.

گومار با بیان اینکه قرداد ترانزیت کالا بین افغانستان، ایران و هند امضا شده است، گفت: پارلمان هند این قرداد را تصویب کرده و ما منتظر تصویب این قرداد از سوی مجلس دو کشور دوست هستیم.

وی افزود: چابهار نه تنها برای افغانستان مهم است، بلکه اگر از چشم انداز آسیای مرکزی نیز به آن نگاه کنیم، اهمیت ویژه‌ای دارد و باید این بندر به آسیای مرکزی متصل گردد.

گومار در پایان سخنانش تصریح کرد: به چابهار نباید فقط از منظر سیاسی نگاه کنیم، بلکه باید به آن از جایگاه یک بندر پایدار  و ویژه نگاه شود که می‌تواند باعث توسعه کل منطقه شود.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو