عصر خودرو

پدرام سلطانی:

دلار باید به سمت تک‌نرخی و واقعی شدن حرکت کند

عصر بازار- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران نرخ ۳۳ هزار ریال برای دلار در لایحه بودجه سال آینده را نامطلوب توصیف کرد و گفت: دلار باید به سمت تک‌نرخی شدن و واقعی شدن برود، اما گویا دولت یازدهم در سال آخر دوره‌اش قصد اجرایی کردن چنین سیاست پرریسکی را ندارد.

دلار باید به سمت تک‌نرخی و واقعی شدن حرکت کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق تهران، پدرام سلطانی اضافه کرد: هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد حدود 40 هزار ریال است؛ به‌ این‌ترتیب اگر سال آینده قیمت دلار در بازار آزاد همین مقدار باشد، تقریبا فاصله هفت هزار ریالی بین نرخ ارز در بازار آزاد و دولتی برقرار خواهد بود.
سلطانی درباره نرخ پیشنهادی دلار در بودجه 1396 بیان کرد: رویکرد دولت در تعیین این نرخ را نمی‌دانم و البته هم اعلام‌نشده است. اما شاید بشود استنباط کرد که معادل نرخ تورم رشد کرده باشد و نسبت به آن نرخ ارزی که در بودجه سال 1395 گذاشته ‌شده بود، تعدیل‌شده است. در بودجه امسال قیمت دلار 29 هزار و 980 ریال بود و احتمالا این نرخ با افزایش تورم به رقم پیشنهادی 33 هزار ریال رسیده است. به‌ این ‌ترتیب حدود 10 درصد افزایش داده شده است.
نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: اگر تغییر نرخ ارز فقط به دلیل تورم انجام شده باشد، یک تصمیم‌گیری جامع نیست. به این دلیل که دولت قول داده بود ارز را تک‌نرخی کند. در تک‌نرخی کردن آنچه مهم است همگرایی بین نرخ اعلامی توسط دولت و نرخ بازار آزاد است تا این ارقام به یکدیگر نزدیک شوند. اما حالا با این نرخ به طور طبیعی این اتفاق نمی‌افتد.
سلطانی همچنین تاکید کرد: اعلام نرخ ارز در بودجه بیشتر یک سازوکار حسابداری است. برای اینکه درآمد دولت وابسته به فروش نفت و یک درآمد ارزی است و کشور دیگری به‌ غیر از کشورهای نفتی این‌گونه نیستند. چون این درآمد ارزی است، دولت باید برای حسابداری یک عددی قرار دهد. اما این اعداد خواه یا ناخواه به بازار و اقتصاد سیگنال پخش می‌کند. بنابراین این قسمت از ماجرا به طور طبیعی باعث می‌شود بی تناسبی ایجاد و از کارکرد حسابداری خودش خارج شود.
 مسوولان پولی و بانکی کشور اعلام کرده اند نرخ ارز در سه ماه پایانی سال جاری و یا سه ماه نخست سال آینده تک نرخی خواهد شد.

برچسب ها