عصر خودرو

معاون استاندار هوبی چین:

روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی می شود

عصر بازار- معاون استاندار هوبی چین گفت: روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی می‌شود.

روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شو کژن در نشست همکاری اقتصادی استان مرکزی و استان هوبی کشور چین که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، بر تقویت روابط بین ایران و چین تاکید کرد و گفت: کشور چین از اینکه روابطش را با کشور باستانی و متمدن جمهوری اسلامی ایران تقویت کرده و روز به روز این روابط وارد مرحه جدیدی می‌شود، خرسند است.

وی با اشاره به روابط دوستانه و سنتی دیرینه ایران و چین، گفت: با برقراری روابط رسمی دو کشور ایران و چین در سال 1971 میلادی علاوه بر گسترش مناسبات این دو کشور مذاکرات بین آنها و رفت و آمد به این دو کشور شدت یافت.

شو کژن با ابراز خرسندی از همکاری ایران و چین در عرصه‌های مهندسی، انرژی، حمل و نقل، مخابرات، ماشین‌سازی، فنی و ... اظهار کرد: در حال حاضر چهار شرکت بزرگ نفتی و شرکت‌های چری و چانگ چینگ طرح‌های بسیار بزرگی را در ایران اجرا می‌کنند که منجر به تقویت تجارت بین دو کشور و رسیدن تا مرز 50 میلیارد دلار شده است.

وی از امضای تفاهم‌نامه ایجاد پارک‌های صنعتی در سال 2014 توسط  وزارت تجارت چین و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در راستای تقویت مناسبات دو کشور یاد کرد و افزود: چین طی هفت سال جایگاه بزرگترین شریک تجارت ایران را به ‌صورت متداول حفظ کرده و توانسته است به عنوان بزرگترین بازار صادرات نفت و محصولات غیرنفتی ایران شود.

معاون استاندار استان هوبی چین سفر شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین به ایران در ژانویه امسال را گامی در جهت روابط جدید و فعال بین ایران و چین دانست و افزود: در این راستا طرح راهبردی و یک راهکار روابط همکاری با شیوه جدید را ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به مساحت وسیع و جمعیت 61 میلیون نفری استان هوبی چین اظهار کرد: تولید ناخالص این استان به 2950 میلیارد یوان و سرانه تولید ناخالص 8158 دلار رسید و  رتبه هشتم استان‌های چین را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: استان هوبی چین جایگاه مهمی در این کشور دارد و پیشرفت‌های زیادی در زمینه طرح‌های هوافضا و ماشین‌سازی و انرژی سبز به دست آورده است. هم‌اکنون استان هوبی به عنوان نخستین منطقه آزاد داخل خاک چین، توسعه همکاری و مبادله با کشورهای خارجی را در اولویت قرار داده و این فرصت مناسبی برای همکاری تجاری با استان مرکزی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در چین تصریح کرد: استان هوبی و استان مرکزی از پتانسیل‌های وسیع همکاری برخوردار هستند و با عنایت به ظرفیت آنها در حوزه صنعت و بازارهای مشترک می‌توانند در متولوژی، انرژی، ماشین‌سازی، فرهنگی و توریستی همکاری داشته باشند.

وی ضمن دعوت از مسئولان و سرمایه‌گذاران استان مرکزی برای سفر به چین گفت: همدلی و وحدت بین این دو کشور و بهره‌گیری از فرصت‌ها زمینه‌ساز توسعه این دو استان خواهد بود.

برچسب ها