عصر خودرو

مدیر عامل نفت و گاز پارس:

روزانه ۲۷۲ میلیون دلار درآمدزایی از پارس جنوبی

فرزادB تا پایان سال تعیین تکلیف می شود

عصر بازار- مشکین فام ارزش روزانه محصولات تولیدی را ۲۷۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش سالانه محصولات تولیدی ۹۰ میلیارد دلار با قیمت هر مترمکعب ۲۵ سنت و میعانات ۵۰ دلار و برای اتان هر تن ۲۵۰ دلار است.

روزانه ۲۷۲ میلیون دلار درآمدزایی از پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: بودجه کل مصوب توسعه پارس جنوبی و تاسیسات جانبی 91 میلیارد دلار، سرمایه گذاری پروژه های خاتمه یافته 30.7 میلیارد دلار، بودجه پروژه‌های در حال اجرا 60 میلیارد دلار و بودجه مصرف شده 39 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه طی مدت 13 سال تا پایان سال 94، 879 میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی تولید شده که 378 میلیارد دلار عایدی داشته ایم، افزود: در سال 94، 131 میلیارد مترمکعب گاز تولید شده که از آن میزان 46 میلیارد دلار ارزش محصولات آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه میدان گازی پارس جنوبی در کل 9700 کیلومتر مساحت داشته که 3700 کیلومتر از آن سهم ایران و در کل 14 تریلیون متر مکعب ذخیره گازی و 18 میلیارد بشکه کاندنسیت در خود جای داده است اظهار داشت: حجم ذخایر گاز درجای پارس شمالی 1.6 تریلیون مترمکعب، میدان گلشن 64 صدم تریلیون مترمکعب، میدان فردوسی 25 صدم تریلیون مترمکعب، فرزاد  A سه دهم تریلیون مترمکعب،  فرزاد B  سی وپنج صدم تریلیون مترمکعب  است و پیش بینی می شود که از هر کدام از این میادین به ترتیب روزانه 100 میلیون مترمکعب، 56.6 میلیون مترمکعب، 14 میلیون مترمکعب، 28.3 میلیون مترمکعب، 31 میلیون مترمکعب تولید داشته باشیم.

مشکین فام ارزش روزانه محصولات تولیدی را 272 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش سالانه محصولات تولیدی 90 میلیارد دلار با قیمت هر مترمکعب 25 سنت و میعانات 50 دلار و برای اتان هر تن 250 دلار است.

وی در ادامه در تشریح وضعیت کلی پارس جنوبی تصریح کرد: در مجموع در این میدان 13 پالایشگاه 3150 کیلومتر خط لوله دریا، 40 سکوی دریایی و 450 حلقه چاه موجود است که از این مجموع تاکنون 10 پالایشگاه اجرا شده 2400 کیلومتر خط لوله احداث شده 25 سکوی دریایی نصب شده 258 حلقه چاه تحویل بهره بردار شده 3 پالایشگاه 750 کیلومتر خط لوله 15 سکو و 157 چاه باقی مانده که تا پایان سال 96 کامل می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: تا پایان سال 95، 550 میلیون مترمکعب تولید گاز داشتیم و امروز میزان تولید 500 میلیون مترمکعب که تا دو روز آینده به 515 میلیون مترمکعب تولید گاز خواهیم رسید همچنین تا امروز 600 هزار بشکه کاندنسیت تولید داشته ایم که تا پایان سال به رقم 680 هزار بشکه خواهیم رسید میزان تولید اتان نیز از این میدان 6 میلیون تن ال پی جی 6.6 میلیون تن و میزان تولید گوگرد 3800 تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه از پروژه های در حال تکمیل 200 میلیون مترمکعب تولید گاز خواهیم داشت گفت: میزان تولید کاندنسیت 250 هزار بشکه، اتان 3 میلیون در سال ال پی جی 3.7 میلیون تن در سال و گوگرد 1400 تن در روز خواهد بود.

مشکین فام درباره آخرین وضعیت فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اظهار داشت: این دو فاز به طور کامل در مدار است و فقط برخی مسایل جزیی باقی مانده که باید تکمیل شود و با توجه به اینکه وزارت نفت تکلیف کرده که تا زمان نهایی شدن کامل پروژه افتتاح نشود ما منتظریم که واحد گوگرد سازی نیز تکمیل شود و به این ترتیب تا اسفندماه این دو فاز افتتاح خواهند شد.

وی درباره پروژه های فازهای 13 و 14 نیز گفت: با توجه به شرایط تحریم پروژه ال ان جی این فازها متوقف شد و روی تولید گاز در شبکه متمرکز شدیم و پالایشگاه ها به صورت معمولی کار خود را ادامه دادند.

وی درباره تکمیل فازهای 15 و 16 نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه مجری این فازها قرارگاه خاتم بوده و شرایط تحریم برای این پیمانکار نظامی مضاعف بود این فازها با یکسال تاخیر وارد مدار می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: همچنین باید گفت شرکت ملی نفت طی این سالها با کمبود نقدینگی مواجه بود لذا تمام منابع مالی روی پروژه هایی که زودهنگام به تولید می رسیدیم متمرکز شد لذا سیاست این بود که منابع روی پروژه های اولویت دار متمرکز شود.

وی درباره افت فشار برخی فازها اظهار داشت: افت فشار پدیده طبیعی است اما ما از قبل برنامه ریزی کردیم که با یک مشاور فرانسوی که قبلا هم در برخی فازها با ما همکاری داشته مشورت داشته باشیم لذا سعی می کنیم که طراحی مفهومی داشته باشیم و در این رابطه اگر پیشرفت خوبی داشتیم طراحی پایه انجام شده سپس طراحی پیشرفته و بعد سکوی تقویت فشار نصب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فاز 11 تقویت فشار جزو شرح کار شرکت توتال است و ما می توانیم از این الگو برای بلوکهای دیگر استفاده کنیم و دانش فنی را منتقل کنیم.

مشکین فام درباره پروژه فرزاد B تصریح کرد به لحاظ فنی و مالی و همکاری که با NIOC داریم کار روند خوبی دارد و بنابراین تا پایان سال تکلیف این پروژه مشخص شده و قرارداد آن با ONGC هند منعقد می شود ضمن اینکه ما برخی شروط را مطرح کردیم که اگر طرف هندی بپذیرد به نتیجه خواهیم رسید.

وی ادامه داد: البته پروژه فرزاد B به لحاظ تاسیسات گوگردی و فشار مخزن با پارس جنوبی متفاوت است و کاندنسیت و معیانات ندارد و به لحاظ توسعه نیز پیچیده تر است درکل اگر به لحاظ مالی در مذاکرات به نتیجه برسیم قرار داد نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره تاخیر در نصب سکوی 17 B گفت: این سکو آماده است اما با توجه به شرایط جوی برنامه به تاخیر افتاد که ظرف هفته آینده نصب خواهد شد.

وی درباره مشکلات شرکت صدرا نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط بین المللی دنبال این هستیم که تمام کالاها در اسرع وقت وارد شود و به پیمانکاران نیز تزریق مالی کرده ایم که بتوانند کالای مورد نیاز خود را وارد کنند و در این راستا تا کنون 140 میلیون دلار به صدرا ترزیق مالی داشته ایم که تا 200 میلیون دلار هم می رسد و به این ترتیب می توانیم 10 سکوی مورد نیاز را وارد کنیم.

وی درباره قرارداد منعقد شده با کنسرسیونی با لیدری توتال برای توسعه فاز 11 گفت: تاکنون 80 درصد کار جمع بندی شده و قرار است درفت نهایی را ما ارائه دهیم درحالی که در قراردادهای قبلی قبل از اجرایی شدن IPC پیمانکار قراردادهای مربوط به درفت را آماده می کرد.

مشکین فام ادامه داد: همانگونه که پیش بینی شده بود ما در حال تهیه درفت هستیم که مراحل پایانی خود را می گذراند و تا سه ماه آینده نیز تحویل شرکت توتال می شود.

وی درباره پاداش پیمانکاران توضیح داد: پاداشت پیمانکاران ربطی به افزایش تولید ندارد و پیمانکار از محل عایدات سود خود را برداشت می کند و اگر طی مدت 20 سال تولید یک میدان افت تولید داشته باشد هم ما و هم پیمانکار متضرر می شود لذا به نفع هر دو است که کمک کنیم تولیدات در حد ممکن بالا برود ضمن اینکه باید گفت در این پروژه ها پیمانکار ریسک می کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مقایسه تولید در ایران، قطر گفت: در حال حاضر قطر از میدان مشترک پارس جنوبی 21 میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید دارد که اگر بازار ال ان جی به هم بخورد میزان تولید نیز کاهش می یابد درحالی که ما به میزان بالایی در داخل کشور مصرف می کنیم امکان صادرات با خط لوله به همسایگان را داریم لذا قطر 600 میلیون مترمکعب حداکثر ظرفیت تولید در صورت صادرات ال ان جی را دارد در حالی که ما سال آینده معادل ظرفیت قطر به تولید خواهیم رسید.

وی درباره افت فشار تولید در فاز 12 C اظهار داشت: ظرفیت تولید از این فاز 1 میلیارد مترمکعب است که به دلیل افت فشار اکنون یک سوم تولید دارد.

مشکین فام ادامه داد: برای توسعه فاز 12 D نیز روی موقعیت مخزن تشکیک بود که آیا ظرفیت لازم برای سرمایه گذاری دارد یا خیر که با حفاری دو حلقه چاه و تاسیسات دریایی می توانیم تولید را به 12 C منتقل کرده و ظرفیت را تکمیل کنیم.

وی درباره توسعه میدان گلشن و فردوسی اظهار داشت: برای این پروژه ها به دنبال پیمانکار خوب هستیم که بتوانیم این میادین را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه پرونده پارس جنوبی تا پایان سال 96 به اتمام می رسد افزود: از این پس آنچه باقی می ماند فقط نگه داشت و افزایش تولید از این میدان است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره آزاد شدن کالاهای توقیف شده پس از برجام نیز گفت: ما هیچ کالای عمده ای که نیاز به واردات باشد و متوقف مانده باشد نداریم و بعضی کالاهای هایتک هستند که با سازندگان قرارداد می بندیم و مشکلی از این بابت نداریم.

برچسب ها