عصر خودرو

رشد ۴ برابری سرمایه گذاری خارجی پس از برجام

عصر بازار- ۵۴ طرح صنعتی، معدنی با سرمایه گذاری خارجی پس از برجام به ارزش ۵ میلیارد و ۳۳ میلیون دلار و اشتغال زایی ۹ هزار و ۷۷۶ نفری در هیأت سرمایه گذاری خارجی تصویب شد، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل۴ برابر شده است.

رشد ۴ برابری سرمایه گذاری خارجی پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، افروزبهرامی با اعلام این خبر افزود: 149 طرح در بخش صنعت و معدن با سرمایه گذاری خارجی بیش از 7 میلیاردو 87 میلیون دلار همچنین  براورد اشتغال زایی 20هزارو 487 نفر از شهریور ماه سال 92 تا آخر آبان ماه امسال ( در دولت تدبیر و امید) به تصویب رسیده است که از این 149 پروژه تعداد63 طرح آن به بهره برداری رسیده و  86 پروژه آن در دست اجرا میباشد.  به گفته ی بهرامی؛ انتقال فناوری روز دنیا و تکنولوژی های پیشرفته به داخل، دسترسی به بازارهای بین المللی و همکاری های اقتصادی بلند مدت، تکمیل زنجیره های تولید و افزایش صادرات و استفاده بهینه از ظرفیتهای داخل کشور  از جمله راهبردهای این وزارتخانه در دوران پسا تحریم برای جذب سرمایه گذاران خارجی بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بالای ایران برای فعالیت های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و از سوی دیگر مشوق ها ی مناسبی نیز برای حضور سرمایه گذاران دیگر کشورها در ایران و برای حمایت از جذب سرمایه سرمایه گذاری در کشور وجود دارد گفت: خوشبختانه در خصوص پوشش ریسکهای غیرتجاری سرمایه گذاران خارجی بر اساس قانون مصوب سال 81 مجلس تمامی ریسک های غیرتجاری سرمایه گذاران خارجی شامل انتقال اصل و سود سرمایه، مصادره، نقض قرارداد و سلب مالکیت توسط دولت پوشش داده خواهد شد تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند با امنیت خاطر سرمایه خود را وارد ایران کنند.

بهرامی تاکید کرد: انتقال منابع و سرمایه به داخل کشوربه صورت نقد و غیرنقد اعم از ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه و دانش فنی مجاز است و هیچ محدودیتی برای تملک سهام شرکت  و زمین برای سرمایه گذاران خارجی در صورت ثبت شرکت در داخل کشور وجود ندارد. وی هم چنین به معافیت گمرکی انتقال ماشین آلات و تجهیزات خط تولید ، مواد اولیه برای تولید کالاهای صادراتی ، ماشین آلات ، مواد اولیه و قطعات مصرفی در خط تولید در مناطق آزاد  اشاره و تصریح کرد: معافیت های مالیاتی مناسبی نیز برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به معافیت پنج ساله مالیاتی در مناطق برخوردار، ده ساله در مناطق کمتر توسعه یافته و 20 ساله در مناطق آزاد نام برد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت معدن و تجارت  در ادامه  اضافه نمود کشورهایی همانند: اسپانیا، آلمان، فرآنسه، انگلستان، چین، اتریش، ایتالیا و مالزی بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در ایران را پس از برجام داشته اند و بیشترین استقبال در حوزه های تولید محصولات شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، فرآوری مواد معدنی، محصولات غذایی و آشامیدنی، کاغذسازی، صنایع فولاد همچنین ایجاد شهرک های صنعتی و فروشگاه های زنجیره ای بوده است.

بهرامی در بیان راهکارهای افزایش سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: اقداماتی نظیر:ترسیم چهره درست و مناسب از ایران در عرصه های بین المللی از طریق تبلیغات موثر و استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی موجود، بهبود شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری بخصوص  کاهش ریسک سرمایه گذاری ، بهبود فضای کسب و کار  و توسعه بازارهای مالی  در جذب سرمایه گذاران خارجی بسیار موثر است. و از سوی دیگر یکی از مهمترین دغدغه‌های سرمایه گذاران خارجی ، ضریب همراهی نظام بانکی است. و بایستی هر چه سریعتر با انطباق سیستم بانکی ایران با استانداردهای بین المللی و از بین بردن عدم انطباقها و تطبیق مقررات و ضوابط بانکی با شرایط بین المللی و ایجاد حاکمیت شرکتی ، روابط بانکی کشور در عرصه بین المللی به حالت نرمال دراید.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق الزامات 14 گانه ای برای رشد 8 درصدی تصویب شده است ، از جمله این الزامات، تامین 20 تا 22 درصدی از منابع کل سرمایه گذاری مورد نیاز سالانه کشور برای تحقق رشد 8 درصدی مندرج در برنامه ششم  از  منابع خارجی است که بر اساس آن باید در طول برنامه ششم هر سال 43 میلیارد دلار سرمایه از خارج تامین شود که این طریق فاینانس، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و قراردادهای مشارکتی صورت می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوران پس از برجام تعداد 82 سند همکاری بین سازمان های تابعه این وزارتخانه و بنگاه های تولیدی ایران با شرکت های معتبر خارجی منعقد شده است که 35 مورد آنها در  قالب تفاهم نامه، 18 مورد قرارداد و  در مورد 29  مورد آنها عملیات اجرایی با هماهنگی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو