عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

اثر مقطعی افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت داخلی ارزها

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا به دنبال تقویت دلار نسبت سایر ارزها نیست، گفت: دولت آمریکا به دنبال کاهش واردات و توسعه صادرات است اما افزایش ارزش دلار نقطه مقابل این اهداف قرار دارد.

اثر مقطعی افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت داخلی ارزها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، سید بهاء الدین حسینی هاشمی با اشاره به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در آمریکا، اظهارداشت: افزایش نرخ بهره قطعا تا حدودی موجب تغییر در نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌ها می‌شود.

    وی افزود: تقویت دلار نسبت به ارزهای دیگر و کاهش بهای اونس از جمله پیامدهای این تصمیم فدرال رزرو آمریکا است.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره آمریکا، میل به پس‌انداز و حذف ارزش دارایی‌ها با سپرده‌گذاری در سیستم بانکی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: افزایش نرخ دلار در بازار داخل چندان متاثر از افزایش نرخ بهره آمریکا نیست زیرا نرخ سپرده‌گذاری ارزی در ایران 5 تا 6 درصد است و همواره بین تحولات ریال و دلار یک گسست وجود دارد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بازار داخلی دچار یک شوک کوتاه مدت شود، گفت: بعید است. افزایش نرخ بهره حرکت دلار از بانک به بیرون از بانک‌ را کاهش می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا در شرایط فعلی به دنبال افزایش ارزش دلار باشد.

    حسینی هاشمی ادامه داد: دولت آمریکا به دنبال کاهش واردات و توسعه صادرات است،اما افزایش ارزش دلار نقطه مقابل این اهداف قرار دارد.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ممکن است در مقطعی کوتاه بازار داخلی از این افزایش نرخ بهره، متاثر شود، گفت: اما با توجه به برنامه دولت جدید آمریکا برای افزایش سرمایه‌گذاری برای بازسازی زیرساخت‌ها و همچنین توسعه صادرات، دلار در برابر سایر ارزها تقویت نخواهد شد و به نظر می‌رسد تا حدودی با افت بهای دلار نسبت به سایر ارزها هم مواجه شویم.

    حسینی هاشمی تاکید کرد: مقداری از رشد بهای ارز در روزهای اخیر ناشی از تقاضای فصلی است زیرا معمولا تقاضای ارز غیربازرگانی اثر زیادی بر قیمت‌ها می‌گذارد.

    برچسب ها