عصر خودرو

روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی

عصر بازار- نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: روند افزایشی را در اکثر محصولات طی سال های گذشته شاهد بودیم اما باید به این موضوع توجه داشت که برای افزایش تولید پایدار نیازمند برنامه ریزی دقیقی هستیم.

روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نظر افضلی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  در مورد میزان تولیدات محصولات کشاورزی در سالهای اخیر گفت:  روند افزایشی را در اکثر محصولات طی سال های گذشته شاهد بودیم اما باید به این موضوع توجه داشت که برای افزایش تولید پایدار نیازمند  برنامه ریزی دقیقی هستیم.

    وی افزود: در برخی از اقلام استراتژیک مانند گندم اقدامات خوبی برای رسیدن به خودکفایی انجام شده،همچنین وضعیت مرکبات کشور در تولید مناسب بوده اما سرمای اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

    نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استعداد وظرفیت کشور در بخش کشاورزی بسیار بالاست اظهار داشت: تغییر روش های کشت،اعطای یارانه در بعضی بخش ها،سیاست های تشویقی و خرید تضمینی ازاقدامات مهم و موثر چند سال اخیر بوده که موجب رونق بخش کشاورزی شده است.

    افضلی واردات اقلام استراتژیک را یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی خواند و تصریح کرد: کنترل واردات در محصولاتی چون برنج و ذرت باید با دقت بیشتری انجام گیرد که محقق شدن کاهش واردات می تواند موجب تثبیت قیمت ها گردد.

    وی یکپارچه سازی اراضی و تکمیل زنجیره های تولیدی و نیز توجه به محصولات استراتژیک را از مقولاتی دانست که توجه به آن‌ها می تواند وضعیت بخش کشاورزی را بهبود بخشد و افزود: همکاری مناسبی بین کمیسیون کشاورزی مجلس و وزارت کشاورزی وجود دارد و طرح ها و ایده های زیادی در دست بررسی است، اما اجرا شدن آن منوط به توجه بیشتر دولت به این حوزه است.

    نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش سهم بخش کشاورزی در توسعه صادرات عنوان کرد:  کشاورزی بیش از 20 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصا داده  و در سال گذشته حدود 5 میلیارد دلار از  محصولات این بخش به بازارهای خارجی صادر شده است.

    افضلی با بیان اینکه اکنون قریب به 4میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت است گفت: بدلیل کمبود آب و مشکلاتی از این دست میلیون ها هکتار از اراضی مورد استفاده قرار نگرفته اند که با اقدامات صورت گرفته  پیش بینی می شود اراضی زیر کشت تا 7 میلیون هکتار افزایش یابد.

    وی افزود: روش های آبیاری نوین،جداکردن آب شرب در بعضی مناطق و بازگرداندن پس آب ها از اقداماتی است که طی یک برنامه دراز مدت  ، در حال انجام است.

    نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بیش از 7 درصد منابع جهان در کشور ما قرار دارد تاکید کرد:در بعضی بخش ها سوء مدیریت موجب شده تا بهره وری لازم را تداشته باشیم، اما داشتن برنامه های میان مدت و دراز مدت برای توسعه کشاورزی کشور الزامی است.

    وی در پایان تاکید کرد: سیاست های حمایتی دولت نباید قطع شود و اگر ردیف بودجه ای برای کشاورزی  در قانون بودجه لحاظ گردد بسیاری از مشکلات اعم از بیمه ،خرید تضمینی و پرداخت مطالبات کشاورزان حل خواهد شد.

    برچسب ها