عصر خودرو

پیش‌بینی ادامه رکود بازار سرمایه در نیمه دوم سال

عصر بازار: بازار سرمایه علاوه بر رکود داخلی، در کنار سایر عوامل سیستماتیک، برای ۶ ماهه آینده سال جاری نیز رشد قابل توجهی را تجربه نکند.

پیش‌بینی ادامه رکود بازار سرمایه در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در خصوص تشدید روند کاهشی در بازار سرمایه گفت: در اواخر هفته ی گذشته روند نزولی بورس تهران در پی بازگشایی هشت نماد بزرگ ، تشدید شده و دومین ریزش بزرگ سال‌جاری را رقم زد.

    وی با  اشاره به تاثیر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در روند منفی بازار  بیان داشت: همچنین تالار شیشه ای تحت تاثیر تصمیم جدید اقتصادی در خصوص نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی با کاهش قیمت ها و افزایش فشار فروش مواجه شد. نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی و تغییر نرخ 8 سنتی خوراک موجب شد تا شرکت‌های پترویشیمی با افزایش فروش مواجه شوند و زمینه را برای سقوط شاخص به کانال 62 هزار واحدی فراهم نمایند.

    گیوکی در ادامه افزود: اما این اتفاقات به تنهایی عامل ریزش شاخص در هفته ی اخیر نبوده و هرچند عواقبی چون ریزش 1000 واحدی شاخص را در پی داشت اما از منظری دیگر با بازگشایی این نمادها یکی از پتانسیل های منفی بازار سرمایه تخلیه شد .

    فعال بازار سرمایه در توضیح اهمیت شفافیت در بازار اظهار داشت: اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها  زمینه را برای شفافیت بیشتر این صنایع و ابهام زدایی از بازار فراهم نمود.تشدید حرکت شاخص به سمت مدارهای نزولی در حالی است که انتظار می رفت بورس تهران به خبر رای کنگره آمریکا در خصوص برجام واکنش مثبتی نشان دهد و روند صعودی خود را آغاز کند.
    وی در خصوص تاثیر اخبار سیاسی بر روند بورس بیان داشت: اما بازار بدون توجه به اخبار مثبت سیاسی نشان داد که علی رغم مثبت بودن فضای سیاسی، این مذاکرات در بورس تهران آنچنان تاثیر گذار نبوده و عمدتا رفتار بورس به تصمیمات اقتصادی بر می‌گردد و تحت تاثیر شرایط اقتصادی زیان سهامداران خود را تشدید کرده است.

    گیوکی با اشاره به اهمیت کاهش نرخ سود بانکی یادآور شد: در حال حاضر عمده مسایل تاثیرگذار در فضای بورس، تصمیمات اقتصادی داخلی می باشد. بدیهی است که ریسکهای سیستماتیکی همچون  نرخ سود سپرده بانکی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه خودرو، تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و ابهامات پالایشگاه ها موجب شرایط رکودی بازار شده اند و به تبع تصمیمات اقتصادی بر این دسته از ریسکهای سیستماتیک بازار تاثیر خواهند داشت.
    فعال بازار سرمایه در این باره ادامه داد: در نهایت بررسی تمامی این عوامل نشان می دهد که بازار سرمایه متاثر از تصمیمات اقتصادی ای می باشد که وضعیت سود و زیان شرکتها و قیمت سهام آن ها را متاثر می‌کند.

    وی در  توضیح شرایط صنایع بزرگ در بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی نزدیک شدن به پایان سال مالی بیش از نیمی از کارگزاری ها ، و تسویه ی بدهی هایشان خود کارگزاری ها را موظف به فروش سهام های تحت مالکیتشان کرده است.در این میان صنایع بزرگ و مطرح بورسی نیز که از سود آوری  چشمگیری برخوردار بودند و بیشترین سود را نصیب سهامداران خود می کردند، روزانه کاهش قیمت و سودآوری را تجربه می کنند که این امر نیز به خودی خود موجب نا‌امیدی‌ سهامداران و افت بازار شده‌ است.

    وی در پایان تاکید کرد:در هر حال با توجه به شرایط فعلی اقتصاد جهانی و رکود اقتصاد داخلی کشور، به نظر می رسد بازار سرمایه علاوه بر رکود داخلی، در کنار سایر عوامل سیستماتیک ذکر شده برای 6 ماهه آینده سال جاری نیز رشد قابل توجهی را تحربه نکند.

    برچسب ها