عصر خودرو

توقف پروژه دو میلیارد دلاری آلومینیوم هند در ایران

عصر بازار- شرکت ملی آلومینیوم هند (نالکو) به دلیل رکورد جهانی در بازار آلومینیوم، تصمیم گرفت پروژه ساخت یک کارخانه دو میلیارد دلاری آلومینیوم در ایران را معلق کند.

توقف پروژه دو میلیارد دلاری آلومینیوم هند در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، تاپان کومار چاند، مدیرعامل نالکو اظهار کرد انتظار می رود این شرکت دولتی اوایل سال آینده پروژه مذکور را مورد بازبینی قرار دهد.

    بر اساس گزارش پایگاه خبری اودیشا تی وی، مدیرعامل نالکو در حاشیه کنفرانس اقتصادی یک نشریه هندی گفت: با توجه به نوسانات بازار جهانی آلومینیوم، سرمایه گذاری در کارخانه پیشنهادی ما در ایران در حال حاضر اقدام معقولانه ای نیست و این پروژه اوایل سال آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

    وی در ادامه افزود: در این بازبینی، مقرون به صرفه بودن تولید آلومینیوم در ایران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    نالکو در ماه مه برابر با خردادماه سال جاری تفاهم نامه ای با ایمیدرو برای بررسی مشترک امکان ایجاد یک کارخانه آلومینیوم در ایران امضا کرد. این کارخانه قرار بود بخشی از یک جوینت ونچر آلومینیوم باشد که از سوی نالکو در ایران تاسیس می شود. این کارخانه قرار بود آلومینای مورد نیاز را از پالایشگاه نالکو در هند تامین کند.

    با اینهمه کارشناسان صنعت بر این باورند که تصمیم اخیر نالکو ناشی از دستور وزارت اتحادیه معادن به این شرکت بوده است. پس از اینکه نالکو این تفاهم نامه را امضا کرد، پیوش گویال، وزیر معادن از این شرکت خواست در برنامه‌های ساخت کارخانه در خارج از کشور بازبینی کند و در عوض توجه بیشتری به ارزش افزوده در کشور داشته باشد.

    این وزارتخانه از نالکو خواسته است نقشه راهی طرح کند تا ظرفیت تولید آلومینیوم را از 0.46 میلیون تن در سال به دو میلیون تن افزایش دهد.

    یک مقام بلندپایه دولتی هند پیش از این اظهار کرده بود پروژه مذکور اهمیت بالایی برای نالکو دارد و به این شرکت کمک می‌کند ضمن حفظ رقابت پذیری، با واردات ارزان از چین و خاورمیانه که به فروش و سودش به شدت لطمه زده است، مقابله کند.

    بر اساس آمار صنعتی هند، سرانه مصرف آلومینیوم در این کشور حدود 2.2 کیلوگرم در مقایسه با 25 کیلوگرم در چین است اما تقاضا در هند سالانه حدود 11 درصد در مقایسه با نرخ جهانی شش درصد رشد می‌کند.

    تولیدکنندگان آلومینیوم هند که شامل شرکت ملی آلومینیوم، ودانتا و هیندالکو اینداستریز هستند، ظرفیت تولید 2.9 میلیون تن آلومینیوم را در سال دارند.

    برچسب ها