عصر خودرو

افزایش نرخ طلای جهانی در آستانه اعلام سیاست پولی جدید آمریکا

عصر بازار- طلای جهانی در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار و در شرایطی که بازارها منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند، اندکی بالا رفت.

افزایش نرخ طلای جهانی در آستانه اعلام سیاست پولی جدید آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد رشد کرد و به 1160.50 دلار رسید. این فلز که در معاملات روز قبل حدود 0.4 درصد کاهش داشت، همچنان نزدیک به پایین‌ترین قیمت 10 ماهه گذشته ایستاده است.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه 0.3 درصد رشد کرد و در 1162.40 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته 6.80 دلار یا 0.6 درصد کاهش داشت و در 1159 دلار بسته شد.

    شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند در معاملات آسیایی روز چهارشنبه 0.1 درصد اُفت کرد و در 101 واحد ایستاد.

    به گفته برایان لاین، مدیر کل شرکت بازرگانی گولد سیلور سنترال، افزایش قیمت‌های طلا به دلیل ضعیف‌تر شدن دلار و همچنین انتظار سرمایه‌گذاران برای تصمیماتی است که بانک مرکزی آمریکا اتخاذ خواهد کرد. مهم‌ترین موضوعی که مورد توجه بازار وجود دارد تعداد دفعات افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده خواهد بود.

    بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در نشست کمیته بازار آزاد فدرال که بعد از ظهر چهارشنبه به پایان می‌رسد، افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کند. سرمایه‌گذاران منتظر هستند ببینند بانک مرکزی درباره‌ افزایش بیشتر نرخ‌ها در سال 2017 چه دورنمایی را ارائه خواهد کرد. نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و به جذابیت سرمایه‌گذاری آن لطمه می‌زند. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا پس از این نشست سیاست یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند.

    جیمز استیل تحلیلگر اچ اس بی سی در یادداشت تحقیقاتی نوشت: پیش‌بینی می‌شود طلا همچنان تحت فشار قرار گرفته و تا زمان اعلام نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند.

    ذخایر طلای صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلاست، از نوامبر بیش از 9 درصد کاهش داشته است.

    قیمت طلا در سه ماهه چهارم تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران و تقاضا برای دارایی‌های پرریسک مانند سهام، حدود 12 درصد اُفت کرده و با دومین کاهش بزرگ سه ماهه در 18 سال گذشته روبروست. آخرین باری که طلا شاهد بدترین عملکرد سه ماهه بود، سه ماهه چهارم سال 1997 بود که طی آن بیش از 12 درصد کاهش یافت. حتی با وجود اُفت شدید اخیر، طلا همچنان برای سال جاری افزایش نشان می دهد با اینهمه کارشناسان بازار دلیلی نمی بینند که در حال حاضر تمایلی به سرمایه گذاری در طلا وجود داشته باشد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.2 درصد رشد کرد و به 16.94 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 0.1 درصد افزایش 933 دلار معامله شد و هر اونس پالادیوم، با نیم درصد کاهش، در 725.72 دلار قرار گرفت.

    برچسب ها