عصر خودرو

افت شاخص سهام در بازار پاره وقت

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد افت ۱۷۵ واحدی شاخص کل بود.

افت شاخص سهام در بازار پاره وقت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،در جریان معاملات دیروز سهامداران شاهد خرابی سیستم معاملات بودند. امری که در رقم خوردن فضای منفی بازار بی تاثیر نبود. دیروز بورس بار دیگر و با وجود تمامی وعده‌ها برای رفع مشکلات سیستم معاملاتی شاهد اشکال نرم افزاری سیستم معاملات بود. بر‌اساس این مشکلات بازار با یک ساعت و 10 دقیقه تاخیر شروع به فعالیت کرد. همین امر نیز موجب افزایش عرضه‌ها و کاهش انگیزه خرید میان معامله‌گران شد. در بازار دیروز تنها نکته مثبت اعلام تعدیل مثبت 36درصدی پتروشیمی زاگرس بود. این موضوع به تشکیل صف خرید در دیگر نمادهای پتروشیمی از جمله خارک و فن آوران منجر شد. دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دوران تحریم، نظام بانکی کشور از بسیاری پیشرفت‌ها عقب ماند. عمده فاصله‌هایی که امروز در نظام بانکی به چشم می‌خورد ناشی از به روزرسانی و تطبیق برخی بانک‌ها با استانداردهای بین‌المللی است.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: اقداماتی که در پژوهشکده پولی و بانکی در حال انجام است، بر اساس نیازهای بانک مرکزی است. بر این اساس، بازنگری در نظام‌ نظارتی بانک‌ها برای صورت‌های مالی سال گذشته بانک‌ها اعمال شد و البته باید تا تطبیق کامل بانک‌ها با استانداردهای جهانی پیش رود. انتظار می‌رود حداکثر تا پایان سال جاری، کار سامانه نظارتی تکمیل شود. در گروه معدنی مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر با اشاره به اختلاف 60 دلاری قیمت صادرات سنگ‌آهن خام و فرآوری شده گفت: وضع عوارض برای صادرات سنگ‌آهن خام از سال آینده اقدام بسیار خوبی است و از خام‌فروشی این ماده معدنی جلوگیری می‌کند.

    ناصر تقی‌زاده اظهار کرد: اگر از خام‌فروشی سنگ‌آهن جلوگیری نشود، 10 سال دیگر مجبوریم این ماده معدنی را با دو برابر قیمت به کشور وارد کنیم. وی با بیان اینکه حدود 5 تا 6 میلیارد دلار صادرات سنگ‌آهن داشته‌ایم، گفت: هیچ کدام از شرکت‌های معدنی بخش خصوصی برای ایجاد واحد فرآوری سنگ‌آهن تلاشی نکرده‌اند. حتی 10 درصد از منابع مالی حاصل از صادرات خود را هم در زمینه فرآوری هزینه نکرده‌اند.

    وی تصریح کرد: ما در گل‌ گهر صادرات سنگ‌آهن خام نداریم و فقط یک محموله 30 هزار تنی در بندر داشتیم که آن را با کشتی صادر کردیم. به گفته تقی‌زاده، قیمت صادراتی هر تن کنسانتره سنگ‌آهن حدود 90 دلار است. در حالی که سنگ‌آهن خام با قیمت 30 تا 40 دلار صادر می‌شود و اختلاف قیمت 50 تا 60 دلاری را بین صادرات سنگ‌آهن خام و فرآوری شده شاهد هستیم. تقی‌زاده با تاکید بر لزوم وضع عوارض صادراتی بر سنگ‌آهن گفت: واحدهای کوچک بخش خصوصی با مشارکت یکدیگر اقدام به ایجاد واحد فرآوری سنگ‌آهن کنند تا از خام‌فروشی این ماده معدنی جلوگیری شود. مدیر‌عامل گل‌گهر در پایان از تامین بخشی از سنگ‌آهن مورد نیاز سه طرح فولاد استانی ازسوی این شرکت خبر داد و گفت: حدود 3 میلیون تن گندله برای این طرح‌ها تامین خواهیم کرد.

    در گروه خودرویی، رئیس شورای رقابت از برنامه تکلیف واگذاری 100 درصدی ایران خودرو، سایپا و فروش سهام و موافقت وزیر اقتصاد خبر داد. رضا شیوا با اشاره به اینکه براساس مصوبه خرداد 1390 شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی جزو گروه یک شرکت‌های اصل 44 بوده و باید 100 درصد واگذار شوند، به خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در آذرماه همان سال وزیر صنعت وقت، طرحی را به هیات دولت برد که براساس آن شرکت‌های خودروساز در گروه 2 قرار گرفتند تا دولت بتواند تا 20 درصد در آنها سهم داشته باشد. وی با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال شورای رقابت درصدد تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت خودروسازی است، افزود: برای بررسی این موضوع اخیرا جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار و در نهایت قرار شد، برای تعیین تکلیف سهم دولت در شرکت‌های خودروسازی کارگروهی تشکیل و طرح خصوصی‌سازی 100 درصدی شرکت‌های خودروسازی برای تصویب به هیات وزیران ارائه شود.

    شیوا تصریح کرد: علاوه بر این شرکت‌های خودروسازی با ایجاد شرکت‌های فرعی، فروش سهام خود را به نام خصوصی‌سازی انجام می‌دهند اما عملاً شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را خریداری کرده است که این موضوع هم در دستور کار شورای رقابت بوده و در این باره هم تصمیمات لازم اعلام خواهد شد. در گروه کانی غیر‌فلزی، شرکت چینی کرد با سرمایه 3/ 21 میلیارد تومانی و پیش‌بینی زیان در بازار توافقی پایه فرابورس درج نماد شد. این شرکت، برای سال مالی اسفند جاری، 222 ریال زیان محقق کرد و دارای 1200 نیروی انسانی است. «کرد» در سال 1362 که با مساحت 300 هزار مترمربع، در کرمانشاه مستقر است با تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار قطعه چینی بهداشتی در سال، به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید چینی بهداشتی در کشور شناخته شده است. در ترکیب سهامداری چینی کرد، شرکت بورسی بوتان و شرکت آبکوه سامان (سهامی خاص) مالکیت 41 و 56 درصدی سهام را در اختیار دارند. در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندرعباس بعد از اعلام تحقق 90 درصدی در عملکرد نیمه اول سال، سود هر سهم را با 53 درصد افزایش، 245ریال پیش‌بینی کرد.

    در گروه فلزی دیروز تولید‌کنندگان روی با صف فروش مواجه شدند. در این گروه عضو هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن مدارک مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار را که پیش از این ناقص اعلام شده بود، تکمیل و ارسال کرده است. بنابراین، اکنون این شرکت منتظر نظر سازمان در این خصوص است تا در صورت موافقت با انجام افزایش سرمایه درخواستی، این موضوع را از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم برساند.

    محمد‌یاسر طیب‌نیا به در‌خواست افزایش سرمایه شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و افزود: درخواست افزایش سرمایه شرکت ذوب‌آهن اصفهان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین) معادل 322 درصد بوده که در تاریخ نهم آبان‌ماه 95 به سازمان بورس ارسال شده است. وی ادامه داد: پس از انجام بررسی‌های لازم از سوی سازمان بورس، جلساتی به منظور تبادل‌نظر سازمان و شرکت درخصوص پرونده افزایش سرمایه با حضور مسوولان و بازرس قانونی شرکت برگزار شد و نامه اعلام نواقص در تاریخ 27 آبان 95 به شرکت ارسال شد. به این ترتیب، ذوب‌آهن نیز مدارک مورد نظر را تکمیل و به سازمان ارسال کرده و اکنون منتظر نظر سازمان است تا در صورت موافقت با انجام افزایش سرمایه درخواستی، این موضوع از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم برسد.

    برچسب ها