عصر خودرو

ایران دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان است

عصر بازار: مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه هفت درصد ذخایر معدنی کل جهان در ایران است، گفت: ارزش ذخایر معدنی کشور ایران براساس برآورد اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

ایران دارای هفت درصد ذخایر معدنی جهان است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی:

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ناصر بزرگمهر شامگاه چهارشنبه در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور، با اشاره به اینکه امروزه معدن نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد آنها برعهده دارد، اظهار داشت: این بخش علاوه بر اینکه خود می تواند به صورت مستقیم ارزش افزوده و ایجاد اشتغال بالا داشته باشد، موجب تحرک سایر بخش های اقتصادی نیز می شود.
    وی در خصوص وضعیت معادن در ایران، گفت: در ایران ظرفیت های بسیاری در زمینه معدن وجود دارد، ایران کشوری با منابع معدنی غنی است که امکان رشد و توسعه آن در این زمینه وجود دارد.
    وی با اشاره به شناسایی بیش از 68 نوع منابع معدنی مختلف در کشور، افزود: ذخایری مانند مس، روی و سنگ آهن شاخص ترین منابع در این زمینه به شمار می رود.
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بیان داشت: آنچه به عنوان ذخایر معدنی شناخته شده داریم حاصل اکتشاف حدود 100 هزار کیلومتر از کل مساحت کشور است که تنها حدود هفت درصد از پهنه این سرزمین بزرگ یک میلیون و 648 هزار کیلومتری مربعی را به خود اختصاص می دهد.
    وی گفت: این رقم به خوبی نشان می دهد که ظرفیت بزرگ و آشکار و پنهان در حوزه معدن داشتیم.
    بزرگمهر با بیان اینکه توانایی معدنی ایران بر هیچکس پوشیده نیست، به طرح این پرسش ها پرداخت که چگونه باید سرمایه های لازم برای توسعه معادن در داخل و خارج را جذب کنیم و در دوران پساتحریم برای توسعه و رونق معادن باید چه کار کرد؟
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به مذاکرات هسته ای، گفت: مزیت های رقابتی در بخش معدنی کشور را باید به همه جهانیان بشناسانیم، اینکه هفت درصد ذخایر معدنی کل جهان در ایران است و ارزش ذخایر معدنی کشور براساس برآورد اولیه 700 میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا 100 میلیارددلار تخمین زده می شود.
    وی با اشاره به تنوع ذخایر مواد معدنی، ادامه داد: هم اینک 68 ماده معدنی در کشور شناسایی شده که با اکتشافات جدید به 80 ماده معدنی می رسد؛ ایران با داشتن 27 میلیون تن ذخایر کشف شده، 57 میلیون تن ذخایر بالقوه در بین 15 قدرت معدنی جهان قرار دارد.
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بیان کرد: بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم یک درصدی و صنایع معدنی سهم پنج درصدی دارد، اما با توجه به میانگین سهم 16 درصدی این بخش در برخی از کشورهای توسعه یافته نیاز به صنایع معدنی کشور کاملاً ملموس است.
    وی گفت: ایران در حال حاضر دارای رتبه 15 در فولاد، رتبه نهم سیمان، رتبه دهم سنگ آهن، رتبه بیست و چهارم آلومینیوم، نهم مس و دوم سنگ های تزئینی در جهان است.
    بزرگمهر با بیان اینکه یک درصد اشتغال دنیا در بخش معادن ایجاد می شود، تصریح کرد: معادن به صورت اصولی در توسعه مناطق دور افتاده و ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم در روستا و مناطق دور دست نقش موثر دارند.
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های راهبردی دولت در برنامه ششم توجه به بخش معدن است، گفت: در طول این برنامه قرار است تولید فولاد به 50 میلیون تن، مس کاتد به 400هزار تن و آلومینیوم به 700 هزار تن افزایش یابد و پیش بینی می شود بخشی از برنامه های دولت در مسیر اشتغال و توسعه کشور با سرمایه گذاری در بخش معدن محقق شود.
    وی با بیان اینکه در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی توجه به بخش معدن لحاظ شده است، اضافه کرد: ایران در مسیر کمربند مواد معدنی فلزی و غیرفلزی از طلا ، مس و غیره قرار گرفته است و استان های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی و غربی، و گلستان دارای حجم عمیق ذخایر معدنی هستند.
    بزرگمهر با بیان اینکه در ایمیدرو برای اجرای طرح های حمایت از معدن 24 هزار و 165 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، خاطرنشان کرد: از این میان هزار و 634 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی انجام شد.
    وی گفت: این استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در بخش معدن گویای چشم انداز مطلوب از بازدهی سرمایه گذاری در بخش معدن است و تکمیل طرح هایی همچون سیمان ونزوئلا، طرح میله گذاری آلومینیوم المهدی و... از جمله کارهای دیگر ایمیدرو بود.
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: برای سال 94 حدود 10 طرح جدید با سرمایه گذاری 372 میلیون دلار تکمیل و آماده اجرا شده است که طرح های اسفنجی شادگان، چهارمحال بختیاری، تیتانیوم کهنوج از جمله طرح های امسال است.
    بزرگمهر بیان کرد: به ازای هر یک شغل در بخش معدن، 17 شغل در بخش های پایین دستی ایجاد می شود و در شرایطی که بیکاری در کشور مسئله مهمی تلقی می شود، معدن و صنایع معدنی می توانند نقش خوبی داشته باشند.
    مشاور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای انجام پروژه های ایمیدرو اعلام آمادگی کرده اند، افزود: شش میلیارد تن برنامه معدنی با اجرای جدید اکتشاف به ذخایر قطعی کشور افزوده خواهد شد، طرح اکتشاف معادن با حجم بیش از 200 هزار کیلومتر مربع که از نیمه دوم سال 93 اجرایی شد شناسایی شده و برای اجرای مراحل بعدی با بخش خصوصی وارد مذاکره خواهیم شد.

    برچسب ها