عصر خودرو

رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد

اثرات نامطلوب با فرار سرمایه‌ها از معدن

عصر بازار: رئیس خانه معدن ایران گفت: متولیان بخش معدن باید تقویت شوند، در غیر این صورت سرمایه‌های اصلی از بخش معدن به سایر بخش ها حرکت می کند و اگر این اتفاق رخ دهد، می تواند اثرات نامطلوب بسیاری برای بخش معدن کشور به‌دنبال داشته باشد.

اثرات نامطلوب با فرار سرمایه‌ها از معدن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور اظهار داشت: باید دید معدن چیست و چه اتفاقی برای این بخش از اقتصاد کشور افتاده است. باید بررسی کرد در طی سال‌های گذشته چه تصمیماتی در این بخش گرفته شده و این تصمیمات چه نتایجی را داشته است.
    بهرامن با بیان اینکه اواخر دولت دهم تصمیمات عجولانه ای برای بخش معدن گرفته شده که این تصمیمات باری برای دوش متولیان این بخش گذاشته است، افزود: باید بررسی کرد چرا علی‌رغم غنای معدنی، فقر اقتصادی در کشور وجود دارد؛ این مسئله پارادوکس بزرگی است که باید نشست‌های اینچنینی، آن‌ را علت‌یابی کند و خروجی این نشست‌های علمی منجر به ایجاد حرکتی شود که حل مسائل بخش معدن را به‌دنبال داشته باشد.
    وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خودشان بر نقش معدن در اقتصاد تأکید کرده‌اند؛ دکتر روحانی نیز در برنامه‌های اقتصادی دولت به خصوص برنامه ششم توسعه نقش معدن را دیده‌اند.
    رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: از سال 1327 تا امروز، 10 برنامه توسعه‌ای داشته‌ایم که به جز سال‌های جنگ تحمیلی، اجرای این برنامه‌ها در دولت‌های مختلف ادامه داشت؛ باید ببینیم در هر برنامه نقش معدن چطور دیده شده بود و در عمل چقدر از برنامه ریزی ها در این بخش اجرایی شد.اینکه بدانیم باید چکار کنیم و چه مسیری را طی کنیم بسیار مهم است؛ قطعا اتاق بازرگانی می تواند با همکاری فعالان بخش معدن کشور، برنامه و سند راهی را مشخص کرده و به دولت ارائه دهد.
    بهرامن با تأکید بر اینکه برای تعالی بخش اقتصاد کشور باید بر پایه واقعیت‌ها حرکت کنیم، گفت: دولت پیشنهاد رشد 8 درصدی را در برنامه ششم توسعه داده است؛ برخی گفته‌اند که نمی توانیم به رشد 8 درصدی در طی این برنامه برسیم و باید این رقم کمتر دیده شود؛ من می گویم اگر دولت پیش بینی رشد 8 درصدی را دارد ما باید خوشحال باشیم و دولت را برای تحقق این پیش بینی کمک کنیم. در این مسیر قطعا ایجاد زیرساخت‌ها وظیفه دولت است و تحقق 3 درصد از این رشد 8 درصدی با سرمایه‌گذاری خارجی است.
    رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه ایران به‌صورت منحصر به فرد در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز از ثروت قابل توجه بخش معدن برخوردار است، گفت: کشورهایی چون قطر و عربستان، ذخایر عظیم گاز و نفت را در اختیار دارند ولی مثل ایران غنای معدنی ندارند. ما این ثروت معدنی را در کشورمان داریم و باید به این ثروت اهمیت دهیم.
    بهرامن با بیان اینکه خوشحالیم که نگاه دولتمردان و تصمیم سازان امروز کشور، نقش معدن را در اقتصاد کشور می‌بیند، گفت: خانه معدن ایران با همکاری دانشگاه مک گیل کانادا پروژه‌ای مطالعاتی انجام داد که نقش و تأثیر اشتغال زایی در بخش معدن در اقتصاد چگونه است؛ نتیجه این مطالعات اینگونه شد که در شرایط استاندارد جهانی مطابق با اقتصاد کانادا، ایجاد هر یک شغل در بخش معدن 17 شغل در دیگر بخش های اقتصادی ایجاد می کند؛ این رقم در اقتصاد ایران 24 شغل است و در اقتصاد کشور چین بیش از این میزان است، چرا که به اثرگذاری بخش معدن در سایر بخش های اقتصادی هر کشور بستگی دارد.
    وی افزود: ما یک بازار 80 میلیون نفری در کشور و یک بازار 400 میلیون نفری در منطقه داریم؛ اینکه چرا علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار در بخش معدن نتوانسته‌ایم از این بازار استفاده کنیم را باید در نقش مدیریت دنبال کرد. نقش مدیریت می توانست ما را در مسیر استفاده بهینه از فرصت‌ها قرار دهد اما متأسفانه مغفول ماند.
    بهرامن ادامه داد: اینکه امروز دولتمردان به صراحت می گویند باید از فرصت هایمان در بخش معدن استفاده کنیم، به معنای این است که نقش مدیریت در بخش معدن دیده می‌شود.
    رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه باید اثرات بخش معدن در اقتصاد به صورت واقعی دیده شود، گفت: وقتی می گویند اثر معدن در اقتصاد یک درصد تولید ناخالص ملی است و اینکه می گویند بخش معدن را ول کنید چون اثرش در اقتصاد چندان نیست و همواره با این آمارهای اشتباه بخش معدن را زده‌اند، درست نیست؛ چرا که اثر بخش معدن در اقتصاد بسیار گسترده است.
    وی افزود: اقتصادی که بخواهد در چارچوب نفت نوشته نشود، حتما به معدن توجه می کند؛ نقش معدن در اقتصاد مقاومتی دیده شده و باید با سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی های جدید در این بخش، نقش آن را در رسیدن به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی محقق کنیم.
    بهرامن با بیان اینکه باید برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی راهکار تعریف کنیم، گفت: باید برای رفع ایران قوانین موجود راه حل ارائه کنیم و مسائل بازدارنده در راه جذب سرمایه و ارتقای تولید در بخش معدن را رفع کنیم. باید متولیان بخش معدن تقویت شوند، وگرنه سرمایه‌های اصلی از بخش معدن به سایر بخش ها حرکت می کند و اگر این اتفاق رخ دهد، می تواند اثرات نامطلوب بسیاری برای بخش معدن کشور به‌دنبال داشته باشد.
    رئیس خانه معدن ایران در پایان تصریح کرد: باید راهبرد دهیم و متولی معدن را مشخص کنیم و از دخالت‌های سایر بخش ها در این حوزه جلوگیری کنیم. برای دستیابی به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، باید نقش معدن در اقتصاد بیش از پیش دیده شود.

    برچسب ها