عصر خودرو

با افزایش حجم معاملات رسمی انتظار افزایش عرضه‌ها وجود دارد

سیگنال‌های نامتوازن بازار پتروشیمی‌ها

عصر بازار: با افزایش حجم معاملات محصولات شیمیایی و پلیمرها در بورس کالا انتظار داریم تا حجم عرضه‌ها در بازار داخلی افزایش یابد که پس از کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر می‌تواند به تثبیت بازار نیز کمک کند اما باز هم ابهاماتی جدی در ذات بازار نهفته است.

سیگنال‌های نامتوازن بازار پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به تثبیت نسبی بهای نفت در کنار برخی نوسان‌ها در قیمت این کالا و همچنین محدود شدن روند کاهشی قیمت‌های جهانی که به افزایش بهای بسیاری از گریدهای پلیمری هم منجر شده، ترس از افزایش قیمت‌ها هم‌اکنون در بازار پدید آمده ولی با توجه به بهبود نسبی حجم عرضه‌ها، شاهد تثبیت نسبی بازار و کاهش قیمت بسیاری از پلیمرها هستیم. به نظر می‌رسد این تناقض که با سیگنال‌هایی از افزایش و داده‌هایی از کاهش قیمت‌ها همراه شده‌اند وضعیت روزهای پیش‌رو را با ابهام رو‌به‌رو خواهد کرد، ولی تضعیف قیمت دلار هر‌چند محدود و مقطعی در کنار افزایش عرضه‌ها تثبیت نسبی نرخ‌ها را می‌تواند به همراه داشته باشد. تمامی این موارد در حالی است که پایین بودن موجودی انبارها و البته برداشته شدن سقف معامله در سهمیه‌های اعلامی از سامانه بهین‌یاب، می‌تواند بازار را به سمت فعالان پرقدرت یا با توان بازاریابی بیشتر سوق داده و امکان مدیریت بازار را تقویت ‌کند که این وضعیت نیز به ابهام در بازار دامن خواهد زد ولی احتمال تثبیت بازار در نرخ‌های فعلی می‌تواند از طرفداران بیشتری برخوردار باشد.

    بازار داخلی پلیمرها

    در بازار داخلی محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها شاهد کاهش قیمت برخی گریدها هستیم که البته پس از افزایش حجم معاملات در بورس کالا، این وضعیت با رفتاری منطقی‌تر به سمت ثبات بیشتر پیش می‌رود هرچند که برخی گریدهای خاص جهش قیمتی داشتند. هم‌اکنون موجودی انبارها در بازار بسیار پایین است بنابراین این وضعیت استعداد رفتارهای هیجانی را داشته و با ورود هر تقاضای قابل توجهی، قیمت‌ها به سرعت افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر بازگشت دلار از سقف 3500 تومانی خود نیز یک سیگنال خاص را به بازار تزریق کرده که باز هم از رشد قیمت‌ها کاسته است. در هر حال جهش قیمت 020 مطلبی است که در روز گذشته تجربه شد که نشان می‌دهد بازار به عرضه‌های جدیدی نیاز داشته و البته افزایش تقاضا و رقابت برای خرید در بورس کالا نیز در کنار برخی دیگر از گریدها در این جهش قیمتی موثر بود.

    هم‌اکنون زمان تقاضای فصلی گریدهای سنگین یا تزریقی است که نیاز به افزایش عرضه‌ها را خاطرنشان می‌کند هرچند که به اعیاد مذهبی نیز نزدیک هستیم و پس از آن نیز ماه محرم و مناسبت‌های آن نیز زمانی برای افزایش تقاضای ظروف یکبار مصرف یا گریدهای سبک فیلم و... خواهد بود. این شرایط که به بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی کمک کرده وضعیت کلی بازار را نیز با افزایش حجم معاملات تقویت کرده است و البته احتمال ادامه این وضعیت نیز وجود دارد. از سوی دیگر با توجه به توقف کاهش قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی و همچنین با ثبات نسبی و البته شکننده قیمت نفت در کنار تثبیت بهای دلار در سطوح بالای فعلی این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در بورس و بازار در روزهای پیش‌رو افزایش یابد که یک سیگنال خرید مهم را به بازار تزریق می‌کند. در هر حال باید شرایط فعلی را برای افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به فال نیک گرفت که می‌تواند وضعیت صنایع بالادستی را نیز تقویت کند.

    با وجود بالابودن نسبی حجم معاملات در بورس کالا در هفته جاری و هفته گذشته، می‌توان این گونه انتظار داشت که تزریق مواد اولیه با محوریت بورس کالا به بازار داخلی تقویت خواهد شد که گامی مهم برای افزایش عرضه‌ها و تعدیل و تثبیت قیمت‌ها به شمار می‌رود ولی با توجه به انتظار اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش‌رو و تردیدهایی فراگیر نسبت به این نرخ، شاید روزهای آینده و تا پیش از اعلام نرخ‌های پایه، باز هم بازار وارد فاز ابهام شود که در این صورت چندگانگی همچون گذشته به بازار تزریق خواهد شد. تا پایان روز جمعه و اعلام قیمت‌های جهانی جدید و البته نوسان قیمت دلار، نمی‌توان نسخه واحد و مشخصی را برای کل بازار تجویز کرد اما هنوز هم به‌صورت کلی حتی دورنمای بازارهای جهانی هم مبهم است.

    بازار محصولات شیمیایی

    پس از افزایش حجم معاملات در هفته گذشته، روز پیش هم میزان مبادلات محصولات شیمیایی در بورس کالا افزایش یافت ولی هنوز هم تا روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد. بازگشت تقاضا و افزایش حجم تولید در صنایع بزرگ پایین‌دستی مصرف‌کننده این قبیل محصولات را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات روز گذشته دانست. منو اتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول، ارتوزایلین، کریستال ملامین، جوش شیرین، اسید استیک، دی اتانول آمین و استایرن منومر مهم‌ترین عرضه‌ها و جذاب‌ترین معاملات بود که در نهایت با رقابت و البته افزایش نسبی قیمت‌ها در تالار همراه شدند. به نظر می‌رسد که هرچه می‌گذرد محدوده کالاهای جذاب و رقابت برای خرید افزایش یافته که نشانه خوبی از لحاظ فنی است آن هم در روزهایی نزدیک به فصول سرد که انتظار افزایش حجم تولید بیش از پیش خواهد بود. روز گذشته و در تالار محصولات پتروشیمی شاهد مبادله 9 هزار و 288 تن انواع محصولات شیمیایی بودیم که به نسبت هفته گذشته و معامله 8 هزار و 600 تن از این محصولات شاهد رشد قابل توجهی بود که از افزایش حجم تولید در صنایع پایین‌دستی بزرگ حکایت دارد. با توجه به ویژگی‌های فنی تولیدی این قبیل محصولات می‌توان به افزایش حجم تولید برخی پلیمرها امیدوار بود. از طرف دیگر تثبیت نسبی قیمت نفت هم می‌تواند از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی ممانعت به‌عمل آورد بنابراین تجمیع این موارد جذابیت خرید را افزایش می‌دهد.

    بازار قیر

    هم‌اکنون انتظار داریم تا حجم معامله قیر در بورس و بازارهای داخلی بالا باشد ولی با آغاز سرما و همچنین کاهش استفاده از عایق‌های رطوبتی بر پایه قیر، تا حدودی جذابیت خرید داخلی کاسته شده ولی هنوز هم می‌توان به تقویت این حجم در روزهای پیش رو امیدوار بود. از سوی دیگر بازار جهانی نفت خام تردیدهایی را از افزایش بهای این حامل انرژی ایجاد کرده که ممکن است به افزایش قیمت قیر منجر شود. این وضعیت نیز دلیلی برای ادامه جذابیت معاملات قیر در رینگ صادراتی بوده و هست.

    برچسب ها