عصر خودرو

آن روی سکه توافق تاریخی «وین»؛

اوپک «شیل گس‌ها»را زنده کرد

عصر بازار- همزمان با توافق اوپک و غیراوپک و احتمال گرانی نفت، نشانه‌هایی از بازگشت دکل‌های حفاری بیکار شده به صنعت نفت آمریکا دیده می‌شود که ادامه این روند نتایج تصمیم اوپکی‌ها را در سایه قرار می دهد.

اوپک «شیل گس‌ها»را زنده کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، توافق تاریخی اوپکی‌ها و سپس پیوستن کشورهای بزرگ غیر اوپکی به منظور کاهش در مجموع روزانه حدود یک میلیون و 900 تا دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام از ابتدای ژانویه 2017 میلادی هر چند منجر به تقویت قیمت طلای سیاه در بازار خواهد شد اما یک تهدید دیگر را در بازار زنده کرده است.

    در طول دو سال گذشته برخی از کشورهای عضو اوپک همچون عربستان سعودی به بهانه مقابله با افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف جهان و به ویژه آمریکای شمالی، طرح دست کاری و کاهش قیمت نفت در بازار را کلید زدند که ثمره این تصمیم سقوط قیمت طلای سیاه از بشکه‌ای بیش از 100 دلار به کمتر از 30 دلار در برخی از هفته‌های سال 2016 میلادی شد.

    اما طی چند روز گذشته تصمیم اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها برای کاهش تولید و در نهایت احتمال افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 50 دلار  منجر به افزایش قیمت نفت شده و این انگیزه ای ایجاد کرده تا تعداد دکل‌های فعال حفاری در آمریکای شمالی به ویژه آمریکا و کانادا افزایش یابد.

    بر این اساس تا دوم دسامبر امسال تعداد 30 دستگاه دکل حفاری که در طول دو سال گذشته در آمریکا و کانادا بیکار شده بودند به جمع دکل‌های فعال حفاری در صنایع نفت و گاز این دو کشور اضافه شده‌اند.

    در حال حاضر (دوم دسامبر 2016 میلادی) تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا به 597 دستگاه رسیده که در مقایسه با هفته ما قبل آن تعداد کل دستگاه‌های حفاری 4 دستگاه افزایش یافته است.

    با وجود این افزایش در تعداد دکل های حفاری در آمریکا اما در مقایسه با مدت مشابه پارسال در مجموع 140 دکل حفاری در صنعت نفت آمریکا بیکار هستند که پیش بینی می شود با آغاز سال 2017 میلادی و افزایش تدریجی قیمت نفت عملا این دکل‌ها هم در صنعت نفت این کشور بار دیگر مشغول به کار شوند تا به مدد فعالیت این دکل‌ها تولید نفت و گاز این کشور از ذخایر نامتعارف افزایش یابد.

    در کانادا هم همچون آمریکا تا دوم دسامبر امسال تعداد 26 دکل حفاری در صنعت نفت این کشور فعال شده و نکته قابل توجه آن است که در این مدت و در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 میلادی تعداد دکل‌های حفاری کانادا نه تنها کاهشی نداشته بلکه 23 دستگاه نیز افزایش داشته است.

    اما نکته شگفت انگیز در بازار دکل‌های حفاری نفت آن است که بر خلاف آمریکای شمالی که تعداد دکل‌های حفاری با افزایش همراه شده و عملا از تعداد دکل‌های بیکار کاسته شده اما در کل جهان شاهد کاهش تعداد دکل‌های حفاری هستیم.

    در شرایط فعلی حدود 920 دستگاه دکل حفاری در صنایع نفت و گاز مشغول به فعالیت هستند که تعداد این دکل‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی 191 دستگاه کاهش یافته است.

    با ورود به سال 2017 میلادی و اجرای تصمیم کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک، عیار «شیل گس» بیشتر آشکار خواهد شد و معلوم می شود که آیا با افزایش قیمت‌ها، تولید از ذخایر نامتعارف با افزایش بیشتری همراه خواهد شد و یا تولید شیل اویل و شیل گس ها در محدوده فعلی تثبیت می‌گردد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو