عصر خودرو

حباب منفی سکه ۲ روز دوام آورد

دلار چگونه رکورد کاهشی دو ماهه زد؟

عصر بازار: روز چهارشنبه، تضعیف سمت تقاضا و تقویت بخش عرضه موجب شد که دلار دومین کاهش متوالی خود را ثبت کند و با ۳۰ تومان افت به قیمت ۳۴۴۰ تومان برسد. این بیشترین کاهش قیمت شاخص بازار ارز از ۲۲ تیرماه سال جاری بود.

دلار چگونه رکورد کاهشی دو ماهه زد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی حضور کم‌رنگی در بازار داشتند و تقاضای آنها برای خرید دلار کاهش یافته بود. با اینکه دلیل روشنی برای کمرنگ‌تر شدن حضور این دسته وجود نداشت، اما شایعاتی در بازار بود که این موضوع را ناشی از عوامل بیرونی می‌دانست. با کاهش حضور معامله‌گران، سمت تقاضا محدودتر و کم‌تحرک‌تر از روزهای گذشته عمل کرد. از سوی دیگر، عرضه ارز در این روز با تنوع بیشتری همراه بود، عاملی که به تقویت ورودی ارز بازار و برطرف کردن تقاضای باقیمانده منجر شد. نتیجه این عوامل، ثبت یک رکورد کاهشی دو ماهه برای دلار بود.

    در شرایطی که چهارشنبه شاخص بازار ارز یکی از روزهای نزولی خود را تجربه کرد، سکه تمام بهار با تنها هزار تومان افت به قیمت 909 هزار تومان رسید. به این ترتیب روز گذشته سکه تاثیر چندانی از افت دلار نگرفت و بی‌اعتنایی آن به شاخص بازار ارز موجب بازگشت حباب مثبت آن شد. حباب سکه در تاریخ 23 شهریور پس از دو ماه منفی شده بود.

    شروع متمایز کاهشی

    بازار ارز چهارشنبه یک تفاوت عمده با روزهای گذشته داشت و آن شروع متمایز این روز بود. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3460 تومان آغاز کرد که کاهشی 10 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که در روزهای گذشته معمولا نرخ بازگشایی بازار بالاتر از نرخ بسته شده روز پیشین بود.

    به گفته فعالان، از بعدازظهر روز سه‌شنبه فروش ارز معامله‌گران غیررسمی افزایش یافت؛ این موضوع به عوامل بیرونی و ناامیدی معامله‌گران غیررسمی نسبت به افزایش قیمت نسبت داده شده است. از ابتدای روز چهارشنبه، روند کاهشی دلار از سر گرفته شد و نهایتا ساعت 4 بعدازظهر این ارز به قیمت 3440 تومان رسید. افت 30 تومانی این روز بیشترین افت روزانه دلار از تاریخ 22 تیر بود. آخرین بار شاخص بازار ارز در تاریخ 22 تیر 30تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت 3220 تومان رسیده بود. عامل اصلی افت دلار در آن مقطع زمانی خوش‌بینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای بود، حال آنکه در مقطع فعلی بیشتر از جو روانی، تضعیف تقاضای واقعی بازار موجب کاهش قیمت شد.

    نزولی شدن روند دلار در 2 روز کاری گذشته موجب شده که امیدواری معامله‌گران در مورد رشد دلار کاهش یابد. این در حالی است که تا چندی پیش تعداد زیادی از آنها امید داشتند که شاخص بازار ارز از سطح قیمتی 3500 تومان عبور کند. با وجود این، به‌نظر می‌رسد اقدامات بازارساز در دو روز اخیر تا حد زیادی امید معامله‌گران را ناامید کرده است. همسو با افت دلار، قیمت یورو و پوند هم کاهش یافت. چهارشنبه بهای یورو با 30 تومان کاهش به 3910 تومان و قیمت پوند با 40 تومان افت به 5310 تومان رسید.

    عقب‌نشینی فردایی‌ها

    یکی از مهم‌ترین عواملی که روز گذشته به کاهش قیمت شاخص بازار ارز کمک کرد، عقب‌نشینی معامله‌گران غیررسمی و تضعیف سمت تقاضا بود. به گفته حاضران در بازار، روز چهارشنبه معامله‌گران غیررسمی تحرک چندانی در بازار ارز نداشتند و خریدهای ارزی خود را کاهش داده بودند. به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، کمرنگ شدن حضور این دسته بیشتر به برخی عوامل بیرونی مربوط بود تا عوامل درونی بازار.

    اما جدا از کاهش تعداد معامله‌گران و خریدهای آنها، روز گذشته عرضه ارز نیز بیشتر از گذشته بود. به گفته فعالان، چهارشنبه هم مانند دو روز قبل از آن، عرضه دلار در مقادیر 5 هزارتایی از سوی شماری از صرافی‌های بانک‌ها ادامه یافت. از سوی دیگر، چهارشنبه بازیگران بازارساز در کنار بسته‌های 100 هزارتایی، فروش ارز در بسته‌های 50 هزارتایی را شروع کردند.

    به‌نظر می‌رسد، هدف از ایجاد تنوع در سمت عرضه، پاسخگویی به تمام تقاضای موجود در بازار بود. روز گذشته، صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی نیز از افزایش عرضه ارز از کانال صرافی‌های مجاز خبر داد. وی در بخشی از صحبت‌های خود پیش‌بینی کرد که با افزایش عرضه ارز، روند صعودی نرخ ارز متوقف شود: «پیش‌بینی می‌‌شود با توجه به اقدامات انجام شده جهت افزایش عرضه ارز و همچنین اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، استفاده از ظرفیت شبکه صرافی‌های مجاز در تنظیم بازار ارز و هدایت خریداران و فروشندگان ارز به این شبکه، نوسانات نرخ ارز محدود، روند صعودی متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود براساس عوامل بنیادین اقتصادی هدایت شود.» کریمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: «در آینده بر عرضه ارز به‌تدریج افزوده شده و این امر سبب ثبات بیشتر ارز خواهد شد.»

    اما آخرین عاملی که به کاهش قیمتی دلار کمک کرد، به دومین ناکامی جمهوری‌خواهان برای رای‌گیری درباره قطعنامه‌ توافق هسته‌ای در سنا مربوط بود. روز سه‌شنبه دموکرات‌های سنای آمریکا برای دومین بار از رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای که قرار بود علیه توافق هسته‌ای ایران به تصویب برسد، جلوگیری کردند. این موضوع موجب شد که خوش‌بینی معامله‌گران غیررسمی افزایش و فروش ارز دپو شده بیشتر شود.

    مقاومت سکه تمام

    چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی با وجود افت 7/ 0 درصدی دلار، تنها 1/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و با هزار تومان کاهش به قیمت 909 هزار تومان رسید. برخی از فروشندگان، مقاومت سکه در برابر افت بیشتر را ناشی از کاهش حجم فیزیکی این فلز گرانبها عنوان کردند. به گفته آنها، از ابتدای روز چهارشنبه، برخی از معامله‌گران خریدهای سکه خود را افزایش دادند و سپس به دپوی آن پرداختند. نتیجه این اقدام، کاهش حجم فیزیکی سکه و مقاومت آن در برابر کاهش قیمت بیشتر بود. کاهش نامتناسب سکه در مقایسه با دلار، موجب شد که حباب قیمتی این فلز گرانبها بار دیگر مثبت شود. در پنجمین روز هفته، ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 بعدازظهر، 904 هزار تومان بود و اختلافی 5 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. روز چهارشنبه، قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، بهای نیم سکه با هزار تومان کاهش به 462 هزار تومان و قیمت ربع سکه با هزار تومان کاهش به 255 هزار تومان رسید.

    برچسب ها