عصر خودرو

حجتی در دیدار با وزیر سرمایه‌گذاری قزاقستان مطرح کرد:

مشکلات بانکی مهم‌ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان

عصر بازار- وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ مشکلات مالی و بانکی با قزاقستان ادامه دارد و این عامل مهم‌مترین مانع گسترش روابط بین دو کشور است.

مشکلات بانکی مهم‌ترین مانع تجارت ایران و قزاقستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمود حجتی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار ژنیس کاسیم‌ بک - وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان – و هیات تجاری همراه با این مقام مسوول قزاق در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی، علمی و فرهنگی بین ایران و قزاقستان اظهار کرد: با وجود دستیابی به توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5‌ و اجرایی شدن برجام، هنوز مشکلات در بخش‌های مالی و بانکی بین ایران و قزاقستان حل نشده که بخش‌های مختلف اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. مسائلی از قبیل فقدان روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور، اسناد همکاری در زمینه صدور ویزای تجاری و گردشگری و مشکلات برای بارگیری و تخلیه بار کشتی‌های ایران در بنادر قزاقستان در دریای خزر هنوز باقی است.

    وی افزود: برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر قزاقستان در دریای خزر نیازمند ارائه‌ی تسهیلات برای تجار ایرانی هستیم و قزاقستان از توانمندی‌ بالقوه و بالفعلی در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی و فناوری برخودار است که می‌تواند در آسیای میانه نقش کلیدی ایفا کند.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی از همکاری‌ اخیر دو کشور ادامه داد: تکمیل و افتتاح کریدور شمال به جنوب، امضای موافقت‌نامه جدید حمل و نقل جاده‌ای، تأسیس دالان حمل و نقلی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان که قزاقستان در شرف پیوستن به آن است، برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی در هریک از دو کشور و تردد هیأت‌های مختلف تجاری ازجمله مواردی است که بین ایران و قزاقستان محقق شده و ایران آمادگی دارد، تا بنادر جنوبی خود را برای ترانزیت کالای قزاقستان قرار دهد.

    حجتی گفت: مشکلات باقیمانده بر سر راه توافقات پیشین بین ایران و قزاقستان باید هرچه سریع‌تر در راستای توسعه و گسترش روابط دو کشور حل و فصل شود که تاکنون توافقات خوبی بین دو کشور انجام شده است و امیدواریم در سفر آینده رئیس جمهوری ایران به قزاقستان با همکاری و مساعدت هر دو طرف اسناد در بین دو کشور نهایی شده و اجرایی شود.

    وی اعلام کرد: وزیر توسعه سرمایه‌گذاری قزاقستان و هیات تجاری همراه‌اش همچنین درخواست‌هایی در حوزه‌های در حوزه گردشگری، عمران و شهرسازی، سلامت و غیره داشته‌اند که مقرر شد تا در کارگروه‌های مشترکی که به زودی تشکیل می‌شود بررسی و نهایی شود.

    برچسب ها