عصر خودرو

مدیر عامل ایران‌ایر تصریح کرد

جزییات سند نهایی توافق ایران با بوئینگ

عصر بازار- مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان این‌که مذاکرات چند ماهه با غول هواپیماسازی آمریکا سرانجام نتیجه داده، اظهار کرد: در قالب توافقی که اجرای آن در دو مرحله صورت خواهد گرفت بوئینگ به ایران‌ایر ۸۰ فروند هواپیما می‌فروشد.

جزییات سند نهایی توافق ایران با بوئینگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فرهاد پرورش در حاشیه برنامه امضای سند همکاری میان ایران‌ایر و شرکت بوئینگ توضیح داد: ما در طول ماه‌های گذشته مذاکرات طولانی با نمایندگان شرکت بوئینگ داشته‌ایم. در طول این مدت 10 جلسه مذاکره فشرده میان نمایندگان ایران‌ایر و نمایندگان بوئینگ در ایران برگزار شد که آخرین مرحله آن از حدود یک هفته قبل تا صبح امروز بود.

    وی ادامه داد: پس از انجام این مذاکرات که مرحله نخست آنها در خردادماه امسال به یک تفاهم ابتدایی منجر شده بود، امروز میان دو طرف یک سند همکاری رسمی به امضاء رسید تا قرارداد فروش 80 هواپیما به ایران نهایی شود.

    مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر درباره‌ی جزییات هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران‌ نیز گفت: طبق این سند ایران خرید 50 فروند هواپیمای بوئینگ 737 را در دستور کار خود قرار دادند. این هواپیماها که از جدیدترین مدل‌های تولید شده بوئینگ به حساب می‌آید که تحویل آنها از سال 2021 به بعد به ایران آغاز می‌شود.

    پرورش ادامه داد: در کنار آن ایران‌ایر 30 فروند هواپیمای بوئینگ 777 که 15 فروند آن از خانواده 300 ER است خریداری کرده که نخستین فروند آن از آوریل 2018 (اردیبهشت‌ماه 1397) به ایران تحویل داده خواهد شد.

    وی درباره زمان‌بندی اجرای این توافق در مرحله‌ اول نیز، تصریح کرد: در سال 2018، شش فروند و در سال 2019 نیز شش فروند هواپیمای 777 به ایران تحویل داده می‌شود. در سال 2020 نیز سه فروند از این هواپیما به ایران تحویل می‌شود. همچنین ایران‌ایر از جدیدترین مدل 777 طراحی شده از سوی بوئینگ نیز 15 فروند خریداری کرده که از سال 2021 به ایران تحویل خواهند شد.

    مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر درباره مبلغ قرارداد منعقد شده میان ایران‌ایر و بوئینگ، اظهار کرد: این قرارداد براساس آنچه که در کاتالوگ قید شده 16 میلیارد و 600 میلیون دلار است که البته این رقم نسبت به آنچه در نهایت بسته می‌شود تفاوت جدی دارد و می‌توان گفت قیمت نهایی سند همکاری دو طرف 50 درصد از این قیمت پایین‌تر خواهد بود.

    پرورش درباره‌ی جزییات توافق فاینانس برای ورود این هواپیماها نیز تاکید کرد: طبق آنچه در پیش‌ قرارداد با ایرباس قید شده بود در توافق با بوئینگ نیز بخش زیادی از تامین مالی قرارداد به وسیله فایناس صورت می‌گیرد. بوئینگ اعلام کرده که در حال حاضر آمادگی انجام فاینانس شش فروند از هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شده از سوی ایران را دارد و دست ایران‌ایر نیز در تعیین دقیق شرایط تامین مالی باز خواهد بود. 

    وی درباره جزییات مجوزهای ارائه شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران نیز، عنوان کرد: مجوز صادر شده از سوی اوفک تمام 80 فروند هواپیمای خریداری شده از سوی ایران را در بر می‌گیرد، اما به دلیل آنکه نه ساخت و تحویل آنها تا سال 2020 برای بوئینگ فراهم است و نه ما می‌توانیم در این مدت تمام این هواپیماها را دریافت کنیم، از سال 2020 باید بار دیگر مذاکرات ادامه یابد، زیرا مجوز فعلی اوفک تا این سال اعتبار دارد.

    به گفته مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، در سال 2020 دو طرف با توجه به شرایط دریافت مجوز از اوفک و تامین مالی هواپیما برای ایران نسبت به اجرای گام دوم این سند اقدامات لازم را آغاز خواهند کرد.

    پرورش اضافه کرد: ما تمام مذاکرات خود را در شرایطی ادامه دادیم که خطر بدعهدی‌ها وجود داشت، اما ایران‌ایر توانست با وجود چنین شرایطی کار خود را برای نهایی‌کردن خرید این هواپیماها اجرایی کند.

    وی با بیان این‌که انتقال تکنولوژی بخشی از سند توافق مشترک با بوئینگ خواهد بود، تاکید کرد: همان‌طور که در مذاکرات با ایرباس انجام شده در مذاکرات با بوئینگ نیز بحث انتقال فناوری به داخل مطرح بوده است و قطعا پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

    مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ادامه داد: در مذاکرات با ایرباس نیز پیش‌قرارداد میان این شرکت و سازمان هواپیمایی کشوری بسته شده تا انتقال تکنولوژی و تعمیر و نگهداری را در ایران ممکن کنند.

    برچسب ها