عصر خودرو

معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت:

قانون داماتو تاثیری بر قراردادهای نفتی ایران ندارد

عصر بازار- معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت، قانون داماتو را بر قراردادهای ایران و شرکت‌های بین المللی بی تاثیر خواند.

قانون داماتو تاثیری بر قراردادهای نفتی ایران ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایلنا، غلامرضا منوچهری معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت، در امور مهندسی و توسعه درباره تاثیر تحریم جدید آمریکا علیه ایران موسوم به قانون داماتو بر قراردادهای نفتی ایران با شرکت های بین المللی گفت: قرارداد توتال در پروژه ها مثل فاز دوم پارس جنوبی مربوط به بعد از قانون داماتو بوده لذا می بینیم که این تحریم ها تاثیری در تصمیم شرکت‌های خارجی ندارد.

    وی افزود: تحریم های جدید امریکا فقط خود شرکت های امریکایی را تحت تاثیر قرار داده و محدود می کند.

    منوچهری تاکید کرد: اینکه شرکت هایی مثل شل وارد ایران شده و تفاهمنامه امضا می کنند نشان می دهد که اروپا توجهی به این تحریم ها ندارد.

    آلفونس داماتو سناتور جمهوریخواه امریکا در سال 1375 طرح جدیدی را برای تحریم اقتصادی ایران به بیل کلینتون رئیس جمهور وقت امریکا ارائه کرد که در نهایت مورد موافقت و تصویب کنگره قرار گرفت‌.

    به موجب این طرح، هر شرکت یا دولتی که بیش از 40 میلیون دلار در صنایع نفت وگاز ایران سرمایه‌گذاری کند، دچار مجازات اقتصادی آمریکا خواهد شد.

    بر اساس قانون داخلی ایالات متحده، قانون داماتو هر پنج سال یک بار باید در کنگره آمریکا بازبینی و سپس تمدید می‌شود، حال مدت اعتبار این قانون یک طرفه در سال 2016 به پایان رسید. از طرف دیگر پس از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، آمریکا و اروپا تمام تحریم های ثانویه علیه ایران را لغو کرد و متعهد شد که تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی وضع نکند، اما با پایان یافتن اعتبار قانون، کنگره آمریکا دیگر بار آن را تمدید کرد.

    تمدید دوباره این قانون جهت تحریم مجدد ایران از سوی ایالات متحده در حالی است که 17 آذر ماه  ایران تفاهمنامه ای نفتی با شرکت اروپایی رویال داچ شل امضاء کرد.

    برچسب ها