عصر خودرو

در برنامه بازدید کانون کارگزاران از شرکت ماشین سازی اراک؛

جزئیات پروژه‌های "فاراک" تشریح شد

عصر بازار- روز پنجشنبه هفته پیش کانون کارگزاران برنامه‌ای را برای بازدید فعالان بازار از شرکت ماشین سازی اراک فراهم کرد و تحلیلگران از این مجموعه بزرگ بازدید کردند. در انتهای این برنامه رئیس هیئت مدیره این شرکت پاسخگوی این فعالان بود و در مورد برنامه‌های متعدد آتی ماشین‌سازی اراک خبرهای خوشی داد.

جزئیات پروژه‌های "فاراک" تشریح شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، محمدرضا رضایی در مهمترین بخش صحبت‌هایش خبر از رسیدن مجموع پروژه‌های ماشین سازی به 8 هزار و 500 میلیارد تومان داد و ابراز امیدواری کرد: نماد فاراک امروز یا فردا با ارائه مدارک خواسته شده سازمان جهت شفاف سازی بازگشایی شود.
    در ابتدای این نشست مدیرعامل این شرکت با اشاره به قدمت و ظرفیت های بالای این شرکت، بیان کرد: شروع به کار ماشین سازی بر اساس ساخت ماشین آلات کارخانه های مونتاژ بود و در 30 سال گذشته با تغییری که در پروژه‌های نفت وگاز بعنوان یکی از موارد اصلی ساخت تجهیزات ثابت بوجود آمد، این مجموعه رونق پیدا کرده که از جمله پروژه های موفق و نمونه می‌توان به فاز 14 پارس جنوبی اشاره کرد.
    وی در خصوص سرمایه گذار مجموعه هم اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه سرمایه گذار 90 درصدی این مجموعه و حدود 1000 تا 1500 میلیارد تومان را در اختیار قرار داده است.
    فروش ماشین سازی اراک به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد
    این مقام مسئول ادامه داد: با این میزان سرمایه و با توجه به سود بانکی حدود 20 درصد، شرکت باید در حدود 300 میلیارد تومان سوددهی داشته باشد. بنابراین با در نظر گرفتن بازدهی 10تا 13 درصدی در صنعت، ماشین سازی باید حدود 3 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد. اما آمارها نشان می دهد بالاترین فروش این شرکت در سال های اخیر حدود 300 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب، در برنامه 5 تا6 ساله در نظر گرفته شده، قصد داریم به 3000 میلیارد تومان فروش برسیم.
    استراتژی های فاراک
    رضایی افزود: بر همین اساس دو استراتژی تعریف شده است. استراتژی اول توسعه درونی است که بواسطه آن تجهیزات ثابت ساز رونق یافته اند و نمونه آن قرارداد جوینت ونچر با شرکت روتارت هلند برای انتقال تکنولوژی است. این مشارکت به نام روت پارس ماشین اراک با سرمایه گذاری 49 درصدی ماشین سازی اراک و 51 درصدی شرکت هلندی با سرمایه گذار ایرانی بوده و امید است در این قرارداد بالغ بر 20 میلیون دلار فروش داشته تا در صورت های مالی نمود پیدا کند.
    توربین های بادی با همکاری ایتالیا
    وی ادامه داد: از دیگر نمونه های توسعه درونی، توربین‌های بادی است تا با صحبت هایی که با ایتالیایی‌ها شده، خبرهای خوبی را شاهد باشیم. در این خصوص 3 زمین(یکی در سیستان و دو زمین در خراسان شمالی) در نظر گرفته شده است تا 3 نیروگاه 50 مگاواتی احداث شود. همچنین در خصوص جرثقیل‌های خاص (بندری) با بزرگان دنیا از جمله شرکت نایرو و شرکت ککس آلمان  همکاری هایی آغاز شده است. خبر خوش دیگر این است که مجموعه ماشین سازی اراک هفته پیش جزو شرکت های دانش بنیان ثبت شده است.
    کیفی سازی به جای افزایش تولید
    رئیس هیئت مدیره ماشین سازی اراک افزود: استراتژی دوم که توسعه خارج از مجموعه است، دو پروژه در آن تعریف شده که بواسطه یکی از آنها، نماد شرکت در بورس بسته است. به همین منظور دستور ارسال نامه ای توسط حسابرس به سازمان بورس در روز شنبه (امروز) در دستور کار قراردارد تا نماد باز شود.
    این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص ساخت مخازن اتمسفری( کروی) که اولین سازنده آن در کشور هستیم، به دنبال کیفی سازی محصولات رفته ایم تا در این بخش به جای افزایش تولید، ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم. در خصوص تجهیزات ثابت نیز به سمت پلنت سازی حرکت کرده‌ایم.
    تولید بنزین یورو 5 و یورو 6
    رضایی ادامه داد: پروژه دیگر پلنت مینی پالایشگاه در شرکت پترو زریواربه ارزش 145 میلیون یورواست و شامل 20 هزار بشکه و تولید بنزین یورو5 و یورو 6 است. این قرارداد 5 ساله برای تامین خوراک و در مورد محل تامین پروژه با موسسات مالی اسپانیایی مشاوره ای رد وبدل شده تا آخرین جواب را بانک داخلی برای ایجاد یک ضمانت نامه بانکی داخلی بگیرد.
    انتشار اوراق صکوک
    وی خاطر نشان کرد: همچنین با تامین سرمایه سپهر برای بحث اوراق صکوک دو پروژه پترو زریوار و قشم صحبتی انجام شده است. به غیر از منابع مالی، 100 میلیون یورویی که بصورت یوزانس 1تا3 سال در نظر گرفته شد و در کدال اعلام شد و 125 میلیون یورو که سال گذشته داشتیم، مذاکراتی برای تامین مالی 65 میلیون یورویی در حال انجام است تا در مجموع 300 میلیون یورو تامین مالی انجام شود.
    پترو زریوار هاب منطقه غرب کشور می‌شود
    این مدیر در خصوص تهیه و توزیع نفت و فراورده های نفتی در پروژه ها توضیح داد: مجموعه ماشین سازی اراک در داخل زنجیره ارزش صندوق ذخیره فرهنگیان بدنبال تهیه و توزیع نفت و فراوده های نفتی است و اگر طبق برنامه زمان بندی پیش بروند پروژه پترو زریوار هاب منطقه غرب کشور در ذخیره سازی و تولید خواهد شد.
    ترمینال نفتی قشم
    به گفته رضایی، ماشین سازی اراک در ترمینال 550 میلیون دلاری نفتی قشم نیز در همکاری با شرکت جینگانگ چین (به عنوان فاینانسرو مدیریت پروژه ) است و خط اعتباری اگزیم بانک چین در این خصوص باز شده است. همچنین اینکه برای انتقال سوخت از چه وسیله ای استفاده می‌شود، نوید خوبی است که بزودی اعلام خواهد شد. کل این پروژه 2.5 ساله است و هم اکنون مخازن نفتی به مدت 10 سال اجاره داده شده است. طرف مقابل نیز قبول کرده تخلیه بارگیری را بصورت BoT انجام دهد. درآمد حاصل از این 10 میلیون بشکه معادل 120 میلیون دلار برای مجموعه است و IIR 17 تا 19 درصدی برای پروژه تخمین زده شده است.
    پروژه GAS TO PROPILEN
    وی در مورد پروژه سوم که در کدال هم اعلام و موجب تشویش افکار عمومی شد، گفت: اول مهر سال گذشته نامه ای به وزیر نفت در مورد پروژه GAS TO PROPILEN  درمنطقه بیجار کردستان ارسال شد که همه مجوزهای جانبی آن اخذ شده و دستور وزیر هم موافقت با این موضوع در صورت تامین منابع مالی بود. این پروژه قرار بود، در کنار خط لوله 42 اینچی گاز در شهر بیجار احداث شود و از این طریق خوراک دریافت کند.
    رضایی ادامه داد: بالاخره با مذاکرات انجام شده با شرکت تکنی مونت ایتالیا تفاهم نامه ای به مبلغ 1400 میلیون دلار برای پروژه از محل اعتبار بیمه ساچه انجام گرفت.
    وی ادامه داد: طرف سوم این تفاهم نامه، شرکت چسستر بعنوان فاینانسر پرووایدر است و سقف فاینانس این شرکت 300 میلیون یورو است. با جمع آوری این شرکت ها، تفاهم نامه انجام شده در ماه ژانویه به قرارداد نهایی رد و بدل می شود اما سود و زیان آن در صورت های مالی 31 شهریور 96 رویت نخواهد شد. تا پایان دی ماه هم تمام مسائل پیرامونی شفاف سازی می شود.
    به گفته رئیس هیئت مدیره ماشین سازی اراک، در نهایت زمین پروژه از بیجار به لوشان گیلان انتقال یافته و تا روزی که قرارداد نهایی شود، حواشی رفع شده‌اند.
    ماشین سازی اراک خودروساز تجاری می‌شود
    وی در خصوص ورود به طرح خودروهای تجاری نیز توضیح داد: در نظر داریم کار در این حوزه را با مونتاژ شروع کنیم تا با قیمت تمام شده بهتر، حضور در این عرصه را ادامه دهیم. در این مورد با یکی از برندهای معتبر آسیایی صحبت شده است. این فرایند، 8 ماهه و 30 درصد ساخت داخل و داخل ایران مونتاژ می‌شود و اولین محموله آن برای 1000 خودروی تجاری در سال است. در روزهای آینده خبر خوبی از رو نمایی این برند خواهیم داشت. ضمن اینکه سود و زیان در صورت های مالی 96 رویت نخواهد شد.
    رضایی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک این مجموعه را به عنوان یک هلدینگ بزرگ معرفی کنیم، گفت: مجموع این پروژه های گفته شده طی 4 تا 5 سال به 8 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.
    پرسش و پاسخ
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین شفاف سازی در مورد تامین مالی یکی از شرکت‌های ایتالیایی که آیا همان تکنی مونت است؟ اظهارداشت: شرکت تکینت برای ارتقای داخلی مجموعه در بحث توسعه مهندسی سعی دارد با کمک به قراردادهای فی مابین گرید ای گرفته شود تا ماشین سازی در صف اول ورود به پروژه های نفتی قرار گیرد.
    وی در پاسخ به سوال بودجه فروش امسال که از 256 به 700 میلیارد تومان رسیده و آیا در محقق شدن کل بودجه محدودیتی دارد یا خیر؟، گفت: ما در سه ماهه اول از بودجه پیشنهادی عقب بودیم اما تقریبا برای سه ماهه دوم نمود پررنگ تری داشتیم. اگر روال، عادی و تحریم های داخلی تاثیر گذار نباشد بودجه را به سرانجام می رسانیم.
    مدیرعامل ماشین سازی اراک در خصوص قرارداد یک 1.4 میلیارد یورویی که در کدال شفاف سازی نشده هم توضیح داد: هر آنچه اقدام شده ، اعلام کردیم اگر نیست ایراد از ما است و هر آنچه باید شفاف شود ما آماده جوابگویی هستیم.
    رضایی در خصوص مطالبات از دولت هم توضیح داد: مطالبات زیاد است. به عنوان مثال عملیات فاز 14 پارس جنوبی سه سال پیش به اتمام رسیده اما دریافتی صورت نگرفته است. سعی بر این است که مطالبات به صورت تهاتر یا اوراق گرفته شود.
    ماشین سازی اراک
    "فاراک" 628 میلیارد تومانی که از اول آذر به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات با توقف نماد روبرو شده، در سال 1346 به وسعت 134 هکتار به منظور طراحی،ساخت و نصب تجهیزات سنگین صنعتی در حومه شهر اراک احداث و تنها مجموعه صنعتی کشور در حیطه گسترده ای از فعالیت های تولیدی مختلف شامل گروه های متالورژی،ساخت و تجهیزات،ماشین و مونتاژ،پل و سازه های فلزی،Epc ودیگ بخار است.
    این ماشین سازی دارای مالکیت شرکت های وست سانتره آلمان،مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک و پایساز است و تجربیات سلخت بلندترین برج تقطیر پالایشگاهی کشور در پالایشگاه امام خمینی شازند و برج اصلی بخش تولید بنزین درهمین پالایشگاه را درکارنامه دارد. همچنین عمده ترین سازنده گیت ولوهای(Gate valve ) سر چاهی در داخل کشور در سایزها و فشارهای مختلف بر روی چاه های نفت و گاز است.
    افتخارات این شرکت در اجرای پروژه هایی از جمله پل های راه آهن بافق- بندرعباس،پل روگذر کراچی پاکستان،پل سلیمانیه عراق و طویل ترین پل زیر قوسی ایران واقع دردریاچه سد کارون 3 است. درعرصه دیگ های بخار نیز توانسته با جلب اعتماد مشتریان به کشورهای بلاروس، آذربایجان ،عربستان ،بنگلادش ،سوریه ،افغانستان، کویت ،قرقیزستان،لیبی ،پاکستان و عراق صادرات داشته باشد.

    برچسب ها