عصر خودرو

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد;

افزایش قیمت تمام شده پتروشیمی در ۵ سال اخیر

عصر بازار- مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ۶۴ میلیون تن ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی کشور خبرداد و گفت: در ۷ ماه سال ۹۵ فقط ۲۸ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید شد.

افزایش قیمت تمام شده پتروشیمی در ۵ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، فرناز علوی مدیربرنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در یک نشست خبری که صبح امروز در این شرکت برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌سازی صنعت پتروشیمی در طول سال‌های گذشته،گفت: در حال حاضر 64 میلیون تن ظرفیت نصب شده صنایع پتروشیمی در ایران است که با توجه به تحریم‌هایی که از سال 91 اعمال شد نتوانستیم به تولیدی که مد نظرمان بود و به میزان این ظرفیت نصب شده است، دست پیدا کنیم.

    وی با اشاره به تولید انواع محصولات پتروشیمی در سال 94 گفت: حدود 46.1 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید کردیم که عرضه محصولات پتروشیمی برای صادرات در این سال 18.8 میلیون تن و عرضه در داخل کشور 12 میلیون تن بود.

    این مقام مسئول با اشاره به عرضه محصولات پتروشیمی در 7 ماهه سال 95 گفت: تاکنون 11.6 میلیون تن صادرات و 8.5 میلیون تن نیز انواع محصولات پتروشیمی در داخل کشور عرضه شده است که تا پایان سال 95 حدود 20 میلیون تن خواهد رسید.

    علوی با اشاره به ارزش صادرات محصولات تا سال 90 گفت: همانطور که در جداول مختلف مورد بررسی قرار گرفته است تا سال 90 شاهد رشد ارزش صادرات محصولات پتروشیمی بودیم اما از سال 91 به دلیل اعمال تحریم‌ها ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرد تا اینکه در سال 94 این آمار به 9.6 میلیارد دلار رسید و تا پایان مهرماه سال 95 نیز 4.8 میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمی بوده است.

    وی با اشاره به اینکه 34 درصد از ارزش فروش را محصولات پلیمری تشکیل می‌دهند، افزود: از طرفی نیز 55 درصد از کاهش قیمت را این گروه به خود اختصاص داده‌اند.

    علوی با اشاره به شرکت‌های پتروشیمی با خوراک گاز گفت: 43 درصد از درآمد قیمت تمام شده از درآمد فروش متعلق به این شرکت‌ها است و از طرفی نیز سود عملیاتی متعلق به این شرکت‌ها نیز حدود 43 درصد بیشتر از مابقی شرکت‌های پتروشیمی است.

    مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به میزان مالیاتی که از شرکت‌های پتروشیمی در سال 94 اخذ شد، گفت: بخش زیادی از این شرکت‌ها به دلیل فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی معاف از مالیات هستند و در سال 94 تنها 2.6 درصد از این شرکت‌ها مالیات پرداخت کرده‌اند.

    وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در 5 سال گذشته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت گرفت، گفت: در 5 سال گذشته شاهد افزایش نسبی هزینه‌ها در شرکت‌های پتروشیمی بودیم که عمدتاً این هزینه‌ها شامل تورم، کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و افزایش قیمت خوراک گاز بود.

    وی با اشاره به اینکه تا پیش از واگذاری واحدهای پتروشیمی برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور کامل محقق می‌شد، تصریح کرد: پس از واگذاری با مشکلاتی روبرو بودیم که نتوانستیم به هدف‌های تعیین شده دست پیدا کنیم.

    به گفته این مقام مسئول در سال 95 فقط 28 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تاکنون تولید شده است.

    وی با اشاره به طرح‌های جدید شرکت ملی پتروشیمی گفت: از طرح‌های جدید این شرکت می‌توان به تبدیل گاز طبیعی و الفین ها و تبدیل به پروپان به پروپیلن اشاره کرد. همچنین قطب‌های جدید پتروشیمی که شامل طرح توسعه منطقه ویژه ماهشهر می‌شود در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن منطقه پارسیان، لاوان، قشم، جاسک و چابهار نیز از قطب‌های جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود.

    این مقام مسئول با اشاره به وضعیت پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های کلان برای بهبود شرایط این پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار گرفته است اما هرگونه اعمال تخفیف و یا نرخ جدید خوراک برای این واحدها باید حتماً از طریق قانون و زیر نظر مجلس شورای اسلامی صورت پذیرد بنابراین شرکت ملی صنایع پتروشیمی نمی‌تواند بدون مجوز اقدامی را انجام دهد.

    وی در پایان با اشاره به مراجعه سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران گفت: تاکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا به شرکت ملی صنایع پتروشیمی مراجعه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده نیز این مراجعات ادامه داشته باشد.

    برچسب ها