عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد;

پیشنهاد حذف دو صفر با تغییر واحد پولی

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای تغییر واحد پولی از ریال به تومان، گفت: در کنار تغییر واحد پولی می‌توان یک صفر را از پول ملی حذف کرد به طوری که ۱۰۰ هزار ریال معادل ۱۰۰ تومان شود.

پیشنهاد حذف دو صفر با تغییر واحد پولی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در گام اول امکان تغییر واحد پولی امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه مردم دیگر ریال به کار نمی‌برند و حتی برخی صفر‌های تومان هم خوانده نمی‌شود، واحد پولی از ریال به تومان قابل تغییر است.

    وی تصریح کرد: این کار موجب بهبود فهم معاملات و محاسبات می‌شود و ابهام‌های درج ارقام براساس ریال و تومان را از بین می‌برد.

    حسینی هاشمی با اشاره به چالش‌های حذف سه یا چهار صفر، گفت: اگر صفرها برداشته می‌شد، نگرانی از گرد شدن قیمت‌ها به سمت بالا وجود داشت و باید قیمت ارقام و قیمت‌ها اصلاح و یک دوره گذار برای تغییر واحد پولی و محاسبه قیمت‌ها در نظر گرفته شود، اما با تغییر واحد پولی از ریال به تومان فقط یک صفر از جلوی واحد پولی و ارقامی که به ریال نوشته شده بود، برداشته می‌شود.

    * شرایط برای حذف سه یا چهار صفر فراهم نیست

    وی ادامه داد: حذف صفر‌ها در صورتی موفق خواهد بود که پیش‌بینی شود حداقل تا 5 سال آینده صفر‌ها بازنمی‌گردند اما این پیش‌بینی وجود ندارد و قطعا با حذف صفر‌ها، پس از چند سال دوباره باید صفر‌ها در کنار ارقام پولی درج شود.

    این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: هم‌اکنون اقتصادی داریم که در تعادل نیست و به شرایط رونق و به همراه تورم تک رقمی نرسیده است، به همین دلیل چنین اقدامی توجیه اقتصادی ندارد. برخی کشورها مجبور شدند در شرایط تورمی بالا صفر‌ها را حذف کنند اما پس از مدتی چند صفر بازگشت.

    به گفته وی بازگشت صفر‌ها نوعی سرخوردگی و احساس نااطمینانی را به وجود می‌آورد.

    حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال که تغییر واحد پولی از تومان به ریال نیازمند دوره گذار نیست، گفت: حداقل یک سال زمان نیاز است که بانک مرکزی اسکناس‌های جدید را با اسکناس‌های فعلی تعویض کند.

    * بانک مرکزی با تغییر واحد پولی می‌تواند ایران‌چک‌ها را حذف کند

    وی فواید تعویض اسکناس‌ها را حذف اسکناس‌های جعلی و مخدوش و امکان انتشار اسکناس‌های بزرگ‌تر دانست و گفت: به عنوان مثال به جای اسکناس‌های 10 هزار ریالی، 20 هزار ریالی و ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی و یک میلیون ریالی، اسکناس‌های 1000 هزار تومانی، 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی، 10 هزار تومانی، 20 هزار تومانی، 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی را با اشکال متفاوت منتشر کند.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با این کار دیگر نیاز به انتشار ایران‌چک‌های 500 هزار ریالی و یک میلیون ریالی و تمدید مجوز هر ساله آن نیست چراکه هم‌اکنون ایران‌چک‌ها نام ایران چک را دارند اما کارکرد آن در مبادلات همان کارکرد اسکناس را دارد در حالی که ایران‌چک متفاوت از اسکناس است.

    * پیشنهاد حذف یک صفر علاوه بر تغییر واحد پولی

    وی در ادامه حذف یک صفر دیگر از پول ملی هم‌زمان با تغییر واحد پولی را پیشنهاد کرد و گفت: در کنار تغییر واحد پولی می‌توان یک صفر را از پول ملی حذف کرد. به عبارت دیگر علاوه بر حذف یک صفر با تغییر واحد پولی، یک صفر قابل حذف است که در این صورت 100 هزار ریال معادل 100 تومان، 1000 ریال معادل 10 تومان و 100 ریال یک تومان می‌شود.

    وی اضافه کرد: با این کار هم واحد پولی تغییر کرده و هم با حذف یک صفر پول ملی با چالش‌های کمتر نسبت به حذف سه صفر و چهار صفر، قابلیت اجرا دارد.

    برچسب ها