عصر خودرو

سایه سنگین سفته بازی بر اقتصاد;

ضرورت هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید

عصر بازار- یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه روند استفاده بی رویه از سفته در معاملات کشور آثار نامطلوبی بر اقتصاد می گذارد و تعادل بازار را بر هم می زند.

ضرورت هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سفته‌بازی و دلالی در بازارهای مالی مرسوم است اما در صورت غالب شدن آنها در بازار، می‌تواند موجب تشدید نوسانات و ناپایداری قیمت‌ها شود که در نهایت به اقتصاد کشور آسیب می زند ازین رو باید سیاست های مناسب به منظور کنترل اوضاع و هدایت صحیح منابع مالی مردم اخذ و اجرا شود.

    غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد :روند استفاده بی رویه از سفته در معاملات کشور آثار نا مطلوبی بر اقتصاد می گذارد و تعادل بازار را بر هم می زند.

    وی ادامه داد:این امر مانعی در برابر  ارتقاء تولیدات داخلی است و  پدیده پولشویی را به دنبال خواهد داشت.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:تا زمانی که تولید داخل با مشکلات بسیاری مانند رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، سفته بازی ها از سیستم اقتصادی کشور حذف نمی شود.

    جعفر زاده بابیان اینکه ساماندهی نقدینگی گامی در راستای جلوگیری از گسترش سفته بازی است،گفت:رواج دلال بازی و استفاده بی رویه از سفته تمام سیاستهای کلان اقتصادی ازجمله کنترل تورم ، مهار و خروج از رکود را مانند یک ویروس ازبین می برد.
    وی تصریح کرد :در شرایط کنونی نقدینگی موجود در جامعه به درستی به سمت تولید سوق داده نشده است همچنین سود تضمینی بانک ها، عدم استقبال و جاذبه نداشتن فعالیت در بازار  بورس نیز برمشکلات نقدینگی و اقتصاد کشور می افزاید .

    وی تاکید کرد: هنگامی که بستر های لازم برای ارتقای تولیدات داخلی وجود نداشته باشد از این رو مردم برای استفاده از نقدینگی های موجود برای ایجاد سرمایه ( به صورت مشروع یا نا مشروع ) و سود آوری های بیشتر به دنبال سرمایه گذاری های کاذب مانند سفته بازی می روند که این امر نیز ضربه بزرگ و جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد کشور وارد می کند .

    جعفر زاده ایمن آبادی در ادامه اذعان داشت:  دولت باید بسترهای لازم را برای کسب درآمد های مشروع با هدف تقویت تولیدات داخلی مهیا کند و این امر نیز نیامند ایجاد زیر ساخت هایی است که صرفه اقتصادی داشته باشد.

    ضرورت  هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید از طریق شبکه بانکی و بازار سرمایه

    علی رضا دقیقی اصل کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه های مردمی راهی برای کاهش سفته بازی است ، افزود:در اقتصاد ناسالم به دلیل نبود بسترهای حمایتی سرمایه ای در بخش های رسمی، مردم بخشی از سرمایه های خود را برای کسب سود بیشتر صرف بازارهای کاذب می کنند.

    وی افزود: سرگردانی نقدینگی در حوزه های مختلف سرمایه ای که عامل بسترسازی نامناسب توسعه است آثار مخربی بر اقتصاد و تولیدات داخلی دارذ.

    دقیقی اصل ادامه داد : شبکه رسمی پولی و سرمایه ای ایران نتوانسته حجم قابل توجهی از نقدینگی ها راجذب خود کند؛ در صورتی که نرخ تورم و سود بانکی تعادل داشته باشند، سرمایه های مردمی در بانک ها و بازار های سرمایه جذب می شود و نقدینگی صرف افزایش تولیدات داخلی می شود.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با افزایش راندمان تولید قیمت ها نیز کاهش پیدا کرده و با بازار جهانی هم خوانی پیدا می کند و در ادامه با ارتقای صادرات و قدرت رقابت نیز ایران صاحب جایگاه های برتر و برندهای نخست در بازار جهانی می شود .

    دقیقی اصل تاکید کرد : افراد بیشتر به دنبال سرمایه گذاری منابع مالی خود در بخش هایی هستند که بتواند  ارزش افزوده بلند مدت و سود بالایی را به همراه داشته باشد، بنابراین اگر در کنار نظام بانکی و بازار سرمایه نظامی به وجود آید که بتواند منابع مالی مردم را درجهت مثبت اقتصادی جذب کند می توان امیدوار بود درصد قابل توجهی از سرمایه های مردمی در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرد .

    این کارشناس اقتصادی افزود: به طور کلی اگر منابع مالی و سرمایه های مردم در سیستم بانکی و بازار سرمایه به کار گرفته نشود، شاهد جذب  این سرمایه ها در هر بازار غیر رسمی مانند بازار ارز خارجی ، مسکن و کالاهای خاص و بی ثبات خواهیم بود.

    وی در پایان اشاره کرد : نقدینگی سرگردان باعث کاهش رغبت مردم به صرف سرمایه در اقتصاد ملی می شود و منابع مالی در بخش هایی به جز تولیدات داخلی برای دست یابی به سود های بیشتر هزینه می شود در نهایت با کاهش راندمان تولید و ضعیف شدن این بخش ،سفته بازی ها و تورم افزایش می یابد .

    برچسب ها