عصر خودرو

شاخص‌های بورس قرمز پوش شدند

سفته بازی نوسان‌گیرها در تالار خلوت حافظ

عصر بازار: بورس تهران امروز خلوت‌ترین روز معاملاتی خود را تجربه کرد به طوری که با کاهش حجم واقعی معاملات خرد سهام ارزش معاملات بورس به ۵۰ میلیارد تومان هم نرسید این در حالی است که در روزهای بی‌رونقی بازار، سفته‌بازان نوسانگیر در نمادهای گمنام جولان می‌دهند.

سفته بازی نوسان‌گیرها در تالار خلوت حافظ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 25 شهریور ماه 94 با افت 271 واحدی به رقم 62 هزار و 264 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز این بازار با کاهش 106 واحدی عدد 24 هزار و 444 واحد را تجربه کرد.

    همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 251 واحد کاهش رقم 69 هزار و 526 واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص بازار اول اما با افت 208 واحدی عدد 43 هزار و 357 واحد را تجربه کرد و شاخص بازار دوم با 492 واحد کاهش به رقم 137 هزار و 430 واحد رسید.

    همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) در پایان معاملات امروز این بازار با افت 8 واحدی عدد 680 واحد را تجربه کرد.

    براساس این گزارش، ارزش کل معاملات بورس تهران امروز به بیش از 48 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 290 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 28 هزار و 863 دفعه خرید و فروش بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری قدیر با 66 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 39 واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 26 واحد بالاترین اثر منفی در برآورد شاخص کل بورس را به دوش کشیدند.

    در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت بانک کارآفرین با 15 واحد، بانک ملت با 9 واحد و سرمایه‌گذاری مسکن با 6 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر برجای گذاشتند.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، صنایع شیمیایی فارس، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، کربن ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن، سیمان فارس خوزستان، شهد، سرمایه‌گذاری سایپا بازگشایی شدند.

    امروز همچنین بازار فرابورس شاهد سومین عرضه اولیه امسال در بازار دوم خود بود. 10 درصد از سهام سرمایه‌گذاری مسکن پردیس امروز به قیمت 540 تومان به ازای هر سهم کشف قیمت شد. این در حالی بود که سهمیه هر یک از معامله‌گران بر خط (آنلاین) در این عرضه اولیه تعداد 600 سهم تعیین شده بود.

    همچنین امروز تامین سرمایه بانک ملت، بلوک 6.87 درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد را به قیمت پایه هر سهم 1011 ریال روی میز فروش گذاشت. در عین حال سیمان تهران نیز بلوک 5 درصدی سهام شرکت سیمان بجنورد را به صورت یکجا و نقدی به قیمت پایه هر سهم 4700 ریال روی میز فروش بورس برد.

    * سفته‌بازی نوسانگیرها در نمادهایی گمنام

    بر اساس این گزارش، معاملات امروز بازار سهام در روندی کم رونق و بی‌حجم دنبال شد معاملاتی که به رقم عرضه اولیه و معاملات محدود  کد به کد برخی حقوقی‌ها اما در پایان نتوانست ارزش معاملات بورس را از 48 میلیارد تومان فراتر نرفت.

    با این همه تالار شیشه‌ای این روزها فروشنده چندانی را نظاره‌گر نیست و اغلب معامله‌گران این روزها ترجیج می‌دهند همچنان شاهد تابلوی معاملات کم فروغ این بازار باشند.

    بر اساس این گزارش، نگاهی به روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که این روزها در میان سکوت و تالار خلوت معاملات بورس سفته‌بازان نوسانگیر به آرامی در برخی نمادهای معاملاتی گمنام برای کسب بازدهی نوسانی جولان می‌دهند.

    در برخی از این نمادهای معاملاتی که اغلب از جمله شرکت‌های اخراجی بورس به بازار پایه توافقی هستند نه تنها از شفافیت مالی خبری نیست بلکه در برخی از آنها سهامداران شاهد تعطیلی کارخانه و حتی زیان‌دهی آنها می‌باشند و معلوم نیست در این هیاهو ناظر بازار سهام چرا هیچ اقدامی نمی‌کند.

    از جمله این نمادها می‌توان به نماد معاملاتی شرکت‌های سموم علف‌کش، پیام، آزمایش، احیای سپاهان، تکادو، ایران تایر، بیمه دانا، صنایع لاستیکی سهند، لوله و ماشین‌سازی ایران و برخی از شرکت‌های کوچک قندی اشاره کرد.

    در گروه قندی‌ها گمانه‌زنی برای افزایش نرخ شکر سفید در حالی بهانه نوسان‌گیری کوتاه مدت برخی سفته‌بازان حرفه‌ای بازار شده که در نماد معاملاتی «قشیر» بازدهی این سهم طی 20 روز معاملاتی متوالی اخیر 100 درصد بوده است.

    رفتار بازار سهام هوشمندانه پیگیر متغیرهای کلان اقتصادی است و انتظار دارد با رشد تدریجی قیمت دلار در بازار آزاد ارز روزنه‌ای جدید در فضای کسب و کار کشور برای خروج از رکود پدید آید.

    بورس تهران این روزها در حالی به دنبال بهانه‌ قابل اطمینان در مباحث اقتصادی است که از برخی ژست‌های سیاسی در برابر این بازار رنج می‌کشد.

    مطرح کردن هر چند وقت یکبار موضوع تحقیق و تفحص از سازمان خود انتظام بورس در کنار حل نشدن متغیرهای کلان تاثیرگذار بر این بازار و یا استفاده ابزاری از این بازار در رقابت‌های حزبی و یا انتخاباتی نه تنها دردی از سهامدار درمان نخواهد کرد بلکه به تضییع سرمایه و حقوق مردم عادی و سرخوردگی آنها از چشم‌انداز اقتصادی کشور خواهد شد.

    برچسب ها