عصر خودرو

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس:

تشکل های تعاونی به بازار سرمایه می آیند

عصر بازار: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، از برگزاری جلسات مشترک با تشکل های تعاونی برای حضور در بازار سرمایه خبر داد .

تشکل های تعاونی به بازار سرمایه می آیند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر حسن امیری گفت: هدف از این جلسات این است که زمینه ها و بسترهای لازم را فراهم کنیم تا تعاونی ها هم بتوانند از امکانات بازار سرمایه استفاده کنند . 

    گفتنی است: تا پایان سال گذشته، تعداد کل تعاونی‌های به ثبت رسیده کشور بیش از 194609 واحد بوده که از این تعداد 100557 تعاونی در حال فعالیت هستند .

    امیری در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه تعداد تعاونی‌های فعال کشور سه برابر آمریکا و 5 برابر تعداد تعاونی‌ها در فرانسه است، از این امکان آن چنان که شایسته است استفاده نشده ، گفت: یکی از مهمترین معضلات، ناآشنایی برخی از این تشکل ها با امکانات بازار سرمایه است و اینکه چه پتانسیل هایی وجود دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.

    وی افزود: ابتدا باید مجموعه ای از دوره های آموزشی برای هر دو گروه برگزار شود تا هم بخش تعاون با بازار سرمایه و امکانات و نحوه استفاده از آن آشنا شود و هم همکاران ما در بازار سرمایه با تعاونی ها و قوانین و مقررات و پتانسل ها و معافیت هایی که در آن بخش هست، آگاه شوند؛ ضمن اینکه این تعامل مشترک، خودش زمینه همکاری های جدید را به وجود می آورد.

    امیری اظهار داشت: در این جلسات عمدتا دنبال این هستیم که این تعامل مشترک را به وجود بیاوریم و ببینیم اگر جایی، قوانینِ مخلی وجود دارد یا اینکه محدودیت ها و ممنوعیت هایی هست، آنها را شناسایی کنیم و به حداقل ممکن برسانیم.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، محور این برنامه ها و اقدامات را اتاق تعاون اعلام کرد و افزود: در حقیقت، کارگروهی از طرف اتاق تعاون تعریف و یک نفراتی هم از طرف سازمان بورس مشخص شده اند.

    وی با بیان اینکه در این جلسات به تناوب، همکارانی از وزارت تعاون حضور خواهند یافت، گفت: محورهایی که ما در این جلسات دنبال می کنیم، یکی تعاملات مشترک فیمابین است .

    امیری یکی دیگر از محورها را بررسی انواع و اقسام نهادهای مالی دانست و افزود: در این جلسات این بحث مطرح شد که در قوانین و مقررات، ما محدودیت و ممنوعیتی از لحاظ نوع شرکت نداریم که مثلا سهامی عام باشد یا خاص باشد، یا اینکه آیا می تواند شکل تعاونی هم داشته باشد یا خیر.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ادامه داد: درخواست هایی که برای استفاده از این نوع نهادها بیاید- به خصوص صندوق ها که پتانسیل بسیار بزرگی دارند - می توانند برای تعاونی ها در تامین مالی های مختلفی که در پروژه ها دارند مورد استفاده قرار بگیرد. 

    امیری در پاسخ به این سوال که آیا آسیب شناسی شده است که چرا تاکنون از این پتانسیل عظیم استفاده نشده، گفت: در عرضه های عمومی یکی از معضلاتی که ما داشتیم این بود که یک شرکت سهامی عام چه نقشی دارد و یک تعاونی چه نقشی می تواند داشته باشد.

    وی ادامه داد: یکی از بسترهای قانونی که فراهم شد در خصوص تعاونی سهامی عام است که الان قوانین و مقررات آن فراهم شده و به جز یک مورد که با حق رای در مجامع و بحث بلوک بندی در ارتباط است و آن هم از طرف همکاران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد دنبال می شود، معضل و محدودیتی نداریم.

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، تصریح کرد: با تشکیل شرکت های تعاونی ( تعاونی سهامی عام) یا تبدیل تعاونی های موجود به شرکت تعاونی سهامی عام می توان از این پتانسیل استفاده کرد .

    امیری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دیگر زمینه های همکاری را هم با تشکل های تعاونی در میان گذاشته اید، گفت: در آخرین جلسه ای که با آنها داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که ما در هیچ زمینه ای محدودیت مقرراتی و قانونی برای حضور تعاونی ها در بازار سرمایه نداریم .

    وی در عین حال افزود: اینکه ما روی صندوق ها تاکید کرده ایم، به این دلیل است که صندوق خودش یک شخصیت مستقل است و با مفهوم تعاونی هم خیلی نزدیک است. بنابراین آنجا یک حلقه اتصال خوب است که بخش تعاون ما بتواند از امکانات تامین مالی از طریق صندوق ها استفاده کند.

    امیری در پایان با بیان اینکه عمده تشکل های تعاونی فعلی، محلی و کوچک یا محدودند، افزود: لازم است در سایر زمینه ها از جمله شرکت های سپرده گذاری، شرکت های هلدینگ و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری هم فعالیت هایی در بخش تعاون شکل بگیرد تا بتواند زبان مشترک بازار سرمایه و بخش تعاون کشور باشد.

    برچسب ها