عصر خودرو

بازار روی، سنگ آهن و فولاد چین رونق گرفت

آغاز چرخش به سمت دارایی های ریسکی

عصر بازار- قیمت سنگ آهن در آغاز معاملات هفته گذشته با افزایش ۱.۵ درصدی از ۸۰ دلار در تن گذشت که این قیمت برای نخستین بار از اکتبر ۲۰۱۴ مشاهده شد.

آغاز چرخش به سمت دارایی های ریسکی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از متال بولتن، قیمت هر تن سنگ آهن در بندر کینگدائو چین به 80 دلار و 83 سنت رسید که فقط در ماه نوامبر با بازده 26 درصدی مواجه شد.  به گزارش این نشریه و در تازه ترین تحولات، شورای دولتی چین با جدیت تحقیقات زیست محیطی در مورد توسعه غیرقانونی ظرفیت کارخانه ها در دو ایالت «جیانگسو» و «هبی» را مورد پیگیری قرار داده است. در اوایل وقت دوشنبه، فولاد آتی چین هم با رشد بیش از 6 درصدی مواجه شد، چراکه رشد سرمایه گذاری در املاک و زیرساخت های چین، احتمال افزایش تقاضا در بزرگ ترین مصرف کننده فلزات را  تقویت کرده است.

    نمودار 1- شاخص سنگ آهن متال بولتن/ 62 درصد CFR کینگدائو

    تحلیلگران می گویند، افزایش سریع قیمت فلزات آهنی و همچنین قیمت سرب و روی حاکی از چرخش وجوه از صندوق های با درآمد ثابت به دارایی های ریسکی است که این موضوع با توجه به چشم انداز 2017 حمایت می شود.
    «دانیل منگ»، تحلیلگر CLSA در هنگ کنگ گفت: فروش قوی املاک همراه با فشار دولت چین برای پروژه های زیرساختی با مشارکت عمومی- خصوصی، تقاضای فولاد را در حالی که عرضه تحت کنترل قرار دارد، تقویت کرده است.
    سرعت رشد سرمایه گذاری بخش املاک چین در ماه اکتبر بالاترین میزان از آوریل 2014 بود. همچنین می توان به پروژه های زیرساختی بسیاری از جمله طرح راه آهن بین پکن، تیانجین و هبی با سرمایه 247 میلیارد یوان اشاره کرد.

    تداوم رشد قیمت مس 

    قیمت مس نیز در معاملات دوشنبه با افزایش مواجه شد، به طوری که در این روز هر تن مس با قیمت 5935 دلار در بورس فلزات لندن بسته شد و در عین حال قیمت های سرب و روی نیز با افزایش چشمگیری همراه بود. قیمت هر تن سرب 2466 دلار و هر تن روی 2907 دلار بسته شد تا بالاترین قیمت سال های اخیر را برای این دو فلز شاهد باشیم. 

    وال استریت ژورنال هفته گذشته درباره مس نوشت: قیمت مس در شرایط چشم انداز بهبود تقاضا و تضعیف دلار به بالاترین قیمت یک سال و نیم گذشته رسیده است. 

    به نوشته این روزنامه، قیمت فلز سرخ در هفته های اخیر به دلیل بهبود اخبار مربوط به طرح های زیربنایی در چین و آمریکا بهبود یافت و در حالی که میزان واردات مس چین در اکتبر با کاهش همراه بود، اما گرایش های اخیر نسبت به مصرف این فلز به حمایت از قیمت ها کمک کرد و سرمایه گذاران روی افزایش تقاضا قمار کردند.

    بر اساس گزارش های جدید، کل متراژ ساخت و ساز شرکت های توسعه املاک و ساختمان چین طی 10 ماهه 2016 (از ابتدای سال تا پایان اکتبر) 3.3 درصد افزایش یافت که این میزان در مقایسه با آمار 9 ماهه شاهد افزایش یک دهم درصدی بود.

    آغاز ساخت و سازهای جدید چین هم در 10 ماهه امسال 8.1 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش نشان داد. همچنین میزان فروش ساختمان طی 10 ماهه 2016 با رشد 26.8 درصدی مواجه شد و در مجموع آمارهای مربوط به سرمایه گذاری املاک در اکتبر بهتر از پیش بینی ها بود. 

    نمودار 2- قراردادهای مس مارس

    البته در مورد روی نیز تحلیل های مختلفی وجود دارد. بانک ANZ بر این باور است که روی در حال سود بردن از سختگیری دولت چین نسبت به ظرفیت های غیرقانونی فولاد است، در حالی که گمانه زنی نسبت به کاهش تولید روی تصفیه شده در چین به دلیل کاهش کنسانتره این فلز وجود دارد.

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها