عصر خودرو

یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از نفت بازار کاهش می یابد

عصر بازار-در پی توافق اوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام این سازمان، شنیده می‌شود که تولید‌کنندگان نفت خام غیر عضو در اوپک نیز برای کاهش تولیدشان آماده شده‌اند.

یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از نفت بازار کاهش می یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران، روسیه که به محض توافق اوپک اعلام کرد 300 هزار بشکه از تولید روزانه نفت خام خود می‌کاهد و در روزهای اخیر کشورهای دیگر هم یکی پس از دیگری اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب پس از سال‌ها گسستگی اکنون عزمی جدی میان تولید‌کنندگان بیش از 50 درصد از نفت موجود در بازار برای کاهش مازاد عرضه جهانی و بهبود قیمت‎ها به وجود آمده است. این اتفاق می‌تواند ثبات در بازار جهانی نفت خام را احیا کند و قیمت نفت خام را به بالاتر از 55 دلار برای هر بشکه سوق دهد.

    وین، این بار میزبان غیر اوپکی ها

    اجلاس 171 سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) چهارشنبه گذشته (10 آذر ماه) در وین برگزار شد. اوپکی‌ها در این نشست تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه این سازمان را یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت از آغاز ماه ژانویه 2017 کاهش دهند و مجموع تولید خود را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند. این اتفاق موجی از امیدواری را در بازار جهانی نفت خام به راه انداخت. چراکه روسیه نیز به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت خام غیر عضو در این سازمان شرط کاهش تولید نفت خام خود را دستیابی اوپک به اجماع اعلام کرده بود.

    از طرف دیگر موافقت روسیه با کاهش تولید نفتش، تولید‌کنندگان دیگر غیرعضو در اوپک را تشویق به کاهش تولید نفت خام کرد. برای مثال، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان و پدرو خواکین کولد ول، وزیر انرژی مکزیک هم اعلام آمادگی کردند.

    نتیجه این همراهی غیر اوپکی‌ها با تولیدکنندگان نفت خام اوپک مقرر شدن نشستی میان کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین شد. این کشورها تصمیم گرفتند که 10 دسامبر (شنبه، 20 آذرماه) دور هم جمع شوند و برای همکاری‌های بیشتر تعامل کنند. اکنون اوپک امیدوار است که کشورهای تولید‌کننده عمده غیرعضو نیز با کاهش تولید به میزان 600 هزار بشکه در روز، با اعضای این سازمان در اجرای توافق یادشده همکاری کنند. مهم‌ترین کشورهای غیر عضو در اوپک که قرار است در نشست روز شنبه شرکت کنند، روسیه، قزاقستان، مکزیک و برزیل هستند. در ادامه نگاهی به تولید فعلی این کشورها و برنامه تولید آنها می‌اندازیم.

    روسیه، آماده کاهش 300 هزار بشکه ای

    الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در روز توافق اوپک از آمادگی مسکو برای کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت خود از مارس 2017 خبر داد. روسیه قبل از برگزاری اجلاس 171 اوپک گفته بود که فقط به تعلیق تولید خود فکر می‌کند اما پس از اعلام نتیجه نهایی نشست ١٧١ وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تغییر موضع داد. کارشناسان معتقدند که علت این تغییر موضع مسکو گفت‌و‌گوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بود.  

    قزاقستان، منتظر روسیه و اوپک

    قناعت بزومبایف، وزیر انرژی قزاقستان نیز روز گذشته از حضور خود در نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین خبر داد، اما از میزان کاهش تولید این کشور سخن نگفت. ظاهراً این کشور تولید نفت خود را در صورت عدم توافق روسیه و اوپک کاهش نمی‌دهد. تولید نفت خام این کشور سال گذشته 2/1 درصد کاهش داشت و به 80 میلیون و 800 هزار تن هم رسیده بود. 

    مکزیک

    پدرو خواکین کولد ول وزیر انرژی مکزیک نیز از حضور این کشور در نشست تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین خبر داد.   همسو با توافق اوپک مکزیک گفته است که تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. روز گذشته اداره انرژی مکزیک اعلام کرد که این کشور غیر عضو اوپک به مدت چهار سال تولید روزانه نفت خود را در سطح یک میلیون و ٩٤٤ هزار بشکه نگه خواهد داشت.

    و اما برزیل...

    نهاد نظارت بر نفت و گاز برزیل اخیراً اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه اکتبر 2016 میلادی به دو میلیون و 620 هزار بشکه در روز رسید.  اما این کشور برنامه‌هایی برای افزایش تولید نفت خام خود در سال 2017 دارد.به طوری که مارسیو فلیکس ، وزیر انرژی برزیل در روزهای اخیر گفت: ما عضو اوپک نیستیم که پایبند تصمیم‌های آنها باشیم و از سال آینده میلادی تولید نفت خود را افزایش خواهیم داد.

    برچسب ها