عصر خودرو

بورس سنگاپور مقصد سرمایه گذاران چینی:

کارگزاران چینی، بازار چین را دور می زنند

عصر بازار: کارگزاران چینی، که مقصر اصلی افت معاملات آتی در بورس شانگهای بودند، سرمایه گذاران را به معاملات آتی سنگاپور ترغیب کردند.

کارگزاران چینی، بازار چین را دور می زنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امروز پیامی تبلیغاتی در اپلیکیشن وی چت، در تمام بورس شانگهای دست به دست شد که حاوی این مطلب بود: "خداحافظ بورس معاملاتی آتی چین! سلام شاخص FTSE A50 !" به این معنا که کارگزاران قصد دارند معاملات آتی شاخص TFSE A50 سنگاپور در بورس چین را تقویت کنند.

    بر اساس این گزارش، بازار آتی چین، به عنوان یکی از شلوغ ترین بازارهای آتی از ماه جولای تا به حال با افت 99 درصدی همراه شده است در حالی که تحقیقات بر روی کلاه برداری در این اوراق قرضه، ادامه دارد.

    سیل تقاضا و علاقمندی نسبت به بازار آتی سنگاپور و شاخص آتی این بازار که در بورس سنگاپور به عنوان یک شاخص آتی حاوی شرکت های ممتاز چینی، معامله می شود به حدی زیاد است که کارگزاران تصمیم دارند قراردادهای آتی موجود در شاخص فوتسی سنگاپور را به عنوان جایگزین معاملات اوراق بهادار در چین وارد کنند.

    ژو بین، معاون مدیر کل شرکت خدمات مالی هانگ ژو در این خصوص اظهار داشت: سرمایه گذاران و صندوق های پوشش ریسک تمایل زیادی به ورود به بازارهای خارجی دارند . سرمایه گذاران خارجی که در بازار داخل سرزمین چین به جایگاه مناسبی رسیده اند از بازار سنگاپور استفاده می کنند تا موقعیت خود را تقویت کنند.

    حجم معاملات آتی سنگاپور در شاخص فوتسی آ 50 (شاخص آتی  که در بورس سنگاپور معامله می شود و حاوی سهام شرکت های ممتاز چینی است) با رشد 281 هزار قراردادی در روز دوشنبه همراه بوده است و این مقدار تقریبا 10 برابر قراردادهای معامله شده در شاخص آتی سی اس آی 300 چین است.

    اما معاملات در دو بازار آتی سنگاپور و چین پس از افت شدید شاخص ها در چین و افت 150 درصدی این بازار در دوازده ما اخیر به وضوح قابل لمس بود.

    در این بین، شاخص شانگهای نیز کاهش 41 درصدی داشت و 5 تریلیون دلار از ارزش بورس چین را از دست داد .

    در همین حین، تمایلات به سمت بازار سنگاپور و شاخص آتی این کشور بیشتر شد و افزایش تمایلات به معاملات آتی سنگاپور موجب شد که جنوبی ترین بورس آسیا با رشد 24 درصدی سوددهی در سه ماهه منتهی به 30 ژوئن همراه شود در حالی که سقوط بازار چین تقاضا برای ورود به بازار سنگاپور را افزایش داده است.

    این در حالی است که، شاخص آتی فوتسی آ 50 سنگاپور با بیشترین میزان افزایش نسبت به 2 سپتامبر در روز دوشنبه همراه شد با این حال به نظر می رسد، افول بازار آتی این کشور پس از افت چشمگیر شاخص ها در چین آغاز شد .

    میانگین معاملات 30 روزه آتی در سنگاپور از 641 هزار قرارداد به 301 هزار قرارداد رسید اما این روند موجب کاهش تمایل به بورس سنگاپور نشد.

    مقامات چینی تلاش دارند تا سرمایه گذاران را به بازارهای آتی ترغیب کنند به این دلیل که معاملات آتی را یکی از راحت ترین راه ها برای جایگزینی معاملات اوراق بهادار می دانند تا از این طریق و با ترفند زمان بتوانند سرمایه گذاران را سرگرم کند.

    این بازار، یک ابزار مناسب برای نوسان گیران محسوب می شود تا بتوانند خرید و فروش یک قرارداد آتی را در یک روز همزمان انجام دهند.

    اما برای صندوق های پوشش ریسک نیز ابزارهای آتی یک راه حل ساده برای تنظیم نوسانات بازار به شمار می رود در حالی که موسسات بزرگ با استفاده از این ابزار تخصیص دارایی ها را مقرون به صرفه می کنند.

    در این بین، یک سری محدودیت هایی برای سرمایه گذاران چینی برای معامله اوراق آتی در بورس های خارجی وجود دارد .

    مقامات چینی برای کنترل و محدودیت، قوانینی را وضع کرده اند که به موجب آن هر شخص حقیقی می تواند تنها سالانه 50 هزار دلار خرید ارز خارجی داشته باشد. با این وجود، سرمایه گذاران نیاز دارند تا برای معاملات خود یک حساب نزد یک کارگزار هنگ کنگی باز کنند در صورتی که این شرکت کارگزاری، یک قسمت از شرکت کارگزاری چینیی باشد .

    برچسب ها