عصر خودرو

ترس بازار از تحقق واقعیت‌ها

شاخص بورس ۴۵۶ واحد دیگر افت کرد

عصر بازار: بازار سهام امروز در ادامه معاملات کم حجم و بی رونق نشانه‌هایی از ترس و دلهره اغلب معامله گران را نشان می‌داد. ترس از تحقق واقعیت‌هایی که می‌تواند برای بورس گران تمام شود.

شاخص بورس ۴۵۶ واحد دیگر افت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 24 شهریور ماه 94 با کاهش 456 واحدی به عدد 62 هزار و 536 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز این بازار با 179 واحد کاهش عدد 24 هزار و 551 واحد را تجربه کرد، همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با 655 واحد افت به رقم 69 هزار و 788 واحد رسید. شاخص بازار اول اما با 446 واحد کاهش عدد 43 هزار و 566 واحد را تجربه کرد و شاخص بازار دوم با کاهش 287 واحدی رقم 137 هزار و 923 واحد را به نمایش گذاشت.

    این گزارش حاکی است شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 7 واحد کاهش به رقم 688 واحد دست یافت.

    بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات بورس تهران نیز در پایان معاملات امروز به اندکی بیش از 60 میلیارد و 800 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 309 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 29 هزار و 291 نوبت خرید و فروش بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندر عباس به 62 واحد ،‌گسترش نفت و گاز پارسیان با 58 واحد و بانک ملت با 40 واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند. همچنین نماد معاملاتی سه شرکت بانک کارآفرین،‌ بانک خاورمیانه و پتروشیمی پردیس هر کدام تا 6 واحد بالاترین تأثیر مثبت بر محاسبه این نماگر را داشتند.

    بر اساس این گزارش، در معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های کابل البرز، جوشکاب یزد، بیمه کارآفرین،‌ از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران،‌گروه صنعتی پا‌کشو،‌ تیپیکو ،‌ صنایع پتروشمی زنجان، متوقف شدند.

    امروز همچنین با ثبت افزایش سرمایه شرکت اعتباری کوثر مرکزی،‌ نماد معاملاتی «وکوثر» در بازار دوم فرابورس ایران بازگشایی شد.

    در عین حال امروز بلوک 27.76 درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان به قیمت هر سهم هزار و 800 ریال از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس روی میز فروش فرابورس گذاشته شد که در نهایت شرکت کارگزاری حافظ به نمایندگی از خریدار آن را بر اساس معاملات گروهی (ددد) خریداری کرد.

    بر اساس این گزارش، معاملات امروز بورس تهران همچون روزهای گذشته با معاملات کم حجم و بی رونق همراه بود در این بین ترس برخی از معامله گران از تحقق بعضی از واقعیت‌ها و شائبه ورشکستگی‌های گسترده شرکت‌های کارگزاری بر افزایش عرضه‌ها تأثیر گذار بود،از سوی دیگر با توجه به برنامه عرضه اولیه 10 درصد از سهام گروه سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در روز آینده و نیاز به نقدینگی 20 میلیارد تومانی برای هضم این سهم در بازار فرابورس  برخی از معامله گران ترجیح دادند که با عرضه‌ برخی از دارایی‌ها خود را برای خرید عرضه اولیه فردا آماده کنند.

    امروز در عین حال با توجه به موعد سررسید پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق مشارکت و صکوک اجاره برخی نهادهای واسط مالی و لزوم تأمین نقدینگی برای پرداخت این سود،‌ عرضه سهام را تا حدی در پی داشت.

    در عین حال در نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا حقوقی شرکت، در حالی با تداوم عرضه از صف خرید میلیونی این سهم عرضه اولیه کاست که به نظر می رسد طی معاملات فردا روند معاملات این سهم متعادل شود. «شلیا» از دوشنبه هفته پیش وارد بازار فرابورس شده و طی 8 روز معاملاتی اخیر حدود 30 درصد بازدهی نسبت به کشف قیمت صورت گرفته در عرضه اولیه خود برجای گذاشته است.

    بنابر این گزارش، در معاملات امروز برخی نمادهای معاملاتی شاهد معاملات کد به کد از سوی حقوقی خود بودند از جمله در سرمایه گذاری پارس آریان با بیش از 28 میلیون سهم هولادینگ صنایع معدنی خاورمیانه با 13 میلیون سهم و پتروشیمی مبین با بیش از 7 میلیون سهم معاملات کد به کد را تجربه کردند.

    در مجموع بازار سهام امروز بازاری کم رونق و توأم با بیم و امید سهام‌دارانی بود که با نزدیک شدن روزهای پایانی شهریور ماه انتظار کاهش عرضه‌های سهام از سوی حقوقی‌ها و شرکت‌های کارگزاری و پدیدار شدن خبرهای امیدوار کننده در گزارش عملکردی برخی از شرکت‌های پیش رو بازار سهام را انتظار دارند.

    برچسب ها